قیمت خرید تضمینی گندم عقلانی نیست

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

سیاست گذاری های نادرست و بدون کارشناسی در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم سبب کاهش تولید گندم شده است.

محمد مهدی برومندی عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص نیاز کشور iبه واردات گندم افزود: براساس آمار و ارقام وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید گندم در کشور ما هیچگونه نیازی iبه واردات گندم در کشور نداریم.

وی افزود: قیمت گذاری خرید تضمینی گندم عقلانی و کارشناسی نبوده و سبب شد تا کشاورزان مزارع خود را تبدیل iبه زراعت تابستانه نمایند.

عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه گفت: افزایش بی رویه علوفه از جمله جو که خوراک دامداری ها است سبب شده تا کشاورزان و دامداران گندم هایشان را iبه غله کشور تحویل ندهند و در انبارها نگهداری نمایند تا iبه مصرف دام برسانند.

برومند افزود: سیاست گذاری های دولت در خصوص قیمت تضمینی خرید گندم هر کیلو ۵۵۰ تومان مورد اعتراض نمایندگان است زیرا باید افزایش تولید قیمت خرید تضمینی هم افزایش یابد.

وی افزود: قیمت گذاری های نادرست سبب کاهش تولید گندم در کشور شده است و باید قیمت ها کارشناسی تعیین شود و قیمت خرید تضمینی ۵۵۰ تومان برای سال آینده مناسب نیست و باید تجدیدنظر شود.

شایان ذکر است، با توجه iبه نیاز ۱۰ میلیون تنی گندم امسال ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شده است اما آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از نیاز واردات است.

با توجه iبه اینکه گندم یک محصول استراتژیک است واردات سبب نابودی تولید و متضرر شدن تولیدکنندگان می شود.

طی روزهای اخیر شاهد مذاکرات جدید ایران و هند، برای خرید گندم هستیم.

در این مذاکره ایران قصد دارد ۳ میلیون تن گندم از هند خریداری کند که ۲۰۰ هزار تن آن در ماه دسامبر وارد خواهد شد.

نکته قابل توجه در واردات گندم از کشور هند این است که ایران از سال ۱۹۹۶ تاکنون iبه دلیل عدم کیفیت مرغوب گندم هند و وجود نوعی بیماری از خرید آن خودداری می نمود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.