قیمت سهام شرکت های بورسی همچنان ارزان

خبرگزای آریا- اداره آمار و اطلاعات معاونت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، آخرین گزارش نسبت قیمت به درآمد (P/E) شرکت های بورسی را منتشر کرد که آمارها حاکی از کاهش این نسبت می دهد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  این متغیر مهمی بورسی که تاثیر بسزایی در تصمیم گیری سرمایه گذاران دارد، تیرماه سال گذشته ۷٫۶مرتبه بود که با ۲٫۴ مرتبه کاهش به ۵٫۲ مرتبه رسیده که این امر نشان از ادامه روند کاهش قیمت سهام شرکت های بورسی است.
بر اساس این گزارش، بررسی متوسط نسبت قیمت به درآمد (p/e ) صنایع بورسی نشان می دهد از بین ۳۶ صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران،۱۰ صنعت متوسط قیمت به درآمدی کمتر از ۵ مرتبه دارند درحالی که این نسبت برای ۵  صنعت، بیش از ۱۰ مرتبه است.
متوسط نسبت قیمت به درآمد صنعت دباغی چرم با یک شرکت، ۴۱۴ مرتبه است.  به جز این صنعت که p/e غیر منطقی دارد ، صنعت پیمانکاری صنعتی با دارا بودن یک شرکت (صدرا ) با پیش بینی سود ۵۳ ریال، نسبت قیمت به درآمدی بالغ بر ۲۹ مرتبه دارد.
بر اساس این گزارش، در بین ۳۶ صنعت حاضر در بورس ، ۷ صنعت متوسط p/e بیش از ۸ دارند و ۸ صنعت بورسی نسبت قیمت به درآمدشان بین ۶ تا ۸ است.

۱۰ صنعت با متوسط p/e کمتر از۵ مرتبه
کمترین p/e بازار متعلق به تنها شرکت حاضر در صنعت سایر واسطه گری های مالی با ۳٫۳۶ مرتبه است که گروه ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه ها و وسایل ارتباطی با ۳٫۴۲ مرتبه و خودرو و ساخت قطعات با ۳٫۵۰ مرتبه در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.
همچنین استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با ۴ مرتبه، شرکت های چند رشته ای صنعتی با ۴٫۰۹ مرتبه، خدمات فنی و مهندسی با ۴٫۲۸ مرتبه، بانک ها با ۴٫۴۸ مرتبه، محصولات کاغذی با ۴٫۶۱ مرتبه، سیمان، آهک و گچ با ۴٫۸۶ مرتبه و محصولات شیمیایی با ۴٫۸۹ مرتبه در رتبه های بعدی جای دارند.

 
 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.