قیمت تمام شده پول در بانک‌ها ۲۴ درصد است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: قیمت تمام شده پول در بانک‌ها 24 درصد است

بینا- بهای تمام شده در بانکها به ۲۴ درصد برسد و این یعنی بانکها در دادن تسهیلات به بنگاههای اقتصادی نمی‌توانند کمتر از سود ۲۴ درصد ،تسهیلات ارائه کنند.
به گزارش بینا، محمد پور ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست اصناف و بازاریان تهران با توجه به شرایط اقتصادی کشور به فارس اظهار داشت: شرایط خاصی را در چند ماه اخیر از لحاظ اقتصادی در کشور شاهد هستیم که باید برای حل آنها تصمیمات خاصی را اتخاذ کرد،این تصمیمات باید در حوزه‌های قانونگذاری و نحوه اجرای آن توسط دولت اتخاذ شود.

پور ابراهیمی ادامه داد: امروز نظام اسلامی مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است البته این فشارها از ابتدای انقلاب اسلامی با ملت همراه بوده و از همان ابتدا دارایی‌های ایران در آمریکا بلوکه شد. در زمان جنگ تحمیلی نیز چنین وضعیتی از لحاظ تحریم برای ایران وجود داشت،اما شاهد چنین وضعیتی در کشور از لحاظ اقتصادی نبودیم .

«اولین اقدامی آنها بر علیه ایران انجام دادند ،بحث تحریم خرید نفت از ایران و در نتیجه کاهش درآمدهای کشور است . البته این بحث در اینجا ضروری است که علی رغم تاکیدات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که باید وابستگی ما به نفت کمتر شود باز هم شاهدیم بیش از ۷۵درصد از بودجه کشور بر اساس درآمدهای نفتی تنظیم می‌شود. به هر حال اقدام غرب در تحریم نفتی ایران و برنامه ریزی آنها برای جایگزینی لیبی و عراق به جای ایران موجب کاهش درآمدهای کشور شده است.»

وی افزود: اقدام دیگر آنها علیه ایران ، مشکل ایجاد کردن در انتقال وجوه از کشورهای دیگر به ایران است،بانکهای دسته اول دنیا کمتر با ایران مبادله ارزی انجام می‌دهند و حتی کمیته‌ای در سازمان ملل ایجاد شده است که تمام بانکهای دنیا را رصد می کند که مبادا با ایران مبادله‌ای انجام دهند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه در این شرایط ما نگران تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان نیستیم چراکه ایران اسلامی دارای چنان ظرفیتی است که می‌توان گفت بین کشورهای غیر متعهد از لحاظ اقتصادی دارای رتبه چهارم است، گفت: نگرانی ما از بی تدبیری مسئولان است، همانگونه که در قبل به آن اشاره شد حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بارها تاکید داشتند که باید وابستگی درآمدهای کشور به نفت کاهش پیدا کند ،اما کسی به این رهنمودها توجهی نکرد. کجای دنیا با فروش نفت زندگی می‌کنند؟ بالاخره روزی این منابع تمام می شود بعد از آن باید چه کرد؟

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: سال گذشته بدون هیچ تفکری سود سپرده های بانکی ۵درصد افزایش پیدا کرد که اشتباه بود. در روی دیگر سکه نیز بهای تمام شده در بانکها به ۲۴ درصد برسد و این یعنی بانکها در دادن تسهیلات به بنگاههای اقتصادی نمی‌توانند کمتر از سود ۲۴ درصد ،تسهیلات ارائه کنند.

«هزینه سرمایه در کشور ۳۵درصد شده است . کدام کسب و کار باید چنین باشد.اقدام دشمنان یک طرف و بی تدبیری طرف دیگر ماجراست.تصمیمات غیر منطقی، مواضع متناقض همگی نشان از عدم تدبیر صحیح است. در مجلس به دوستان بانک مرکزی گفتیم که عددهایی که شما می گوئید صحیح نیست و کالاها با دلار آزاد به دست مردم می رسد اما کسی گوش نکرد. اینها بی تدبیری کامل است و کار آمریکا و غرب نیست.»

وی افزود: دلار بعنوان یک کالای سرمایه گذاری، در خانه‌ها ذخیره شده است ، آمار واردات ما در میانگین ۱۰ ساله ۵۵درصد به ۴۵درصد صادرات بوده است. ما باید این قضایا را مدیریت کنیم.نباید در حوزه صادرات و واردات منتظر دلارهای نفتی باشیم .

پورابراهیمی یادآور شد: نکته آخر در مورد قانون نظام صنفی است که تا دو ماه آینده به صحن علنی مجلس می‌آید و بنده امیدوارم با تصمیم‌گیری صحیح بتوانیم گام‌های موثری برداریم .

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.