قیمت سبد یلدایی برای خانواده ۴ نفره

گردآوری شده توسط گروه وبگردی ممتاز نیوز:

امشب شب یلدا است و خریدهای مردم برای این شب به اوج خود رسیده؛ اگرچه سبدهای خرید کوچکتر و تنوع آن کمتر شده است. در این میان، برآوردها نشان می‌دهد اگر یک سبد مصرفی شب یلدا برای یک خانواده ۴ نفره را محاسبه کنیم، قیمت این سبد برای این خانوار، آن هم در این شب خاص، ۴۴۶۵۰ تومان خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز،به نقل از مهر، امشب، شب یلدا و بلندترین شب سال است که به سنت دیرینه، خانواده ها دور هم جمع می شوند و این شب را کنار هم می گذرانند، اگرچه چند سالی است که به دلیل تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم، سبدهای خرید کوچکتر و سفره‌هایی که به مناسبت این شب پهن می شود، افراد محدودتری را گرد خود جای می دهد.

امسال نیز همانند سالیان گذشته و دور، شب یلدا با خریدهای مردم همراه است، خریدهایی که برخی اقلام آن از جمله هندوانه، انار و آجیل شب یلدا شاخص است. خریدها از سوی مردم کم و بیش انجام می شود، اما آنچه مشهود است، کوچک شدن این سبدهای خرید به لحاظ تنوع و حجم اقلامی است که مردم خرید می کنند.

این روزها، اگر سری به قنادی ها و خشکبارفروشی ها بزنیم، تفاوت خریدهای مردم را کاملا احساس می کنیم، به خصوص در آجیل که از اواخر سال گذشته، گرانی ارز بر کالاهای تولید داخلی آن اثر گذاشت و قیمت پسته را تا ۷۰ هزار تومان نیز بالا برد؛ اما هم اکنون قیمت آجیل شب یلدا با کیفیت متوسط، حدود ۵۰ هزار تومان است.

نگاهی به خریدهای مردم نشان می دهد که آنها به خصوص در مورد آجیل و خشکبار، حجم کمتری را خرید می کنند و برخی اقلام سنگین وزن آن همچون باسلوق یا قیسی را حذف کرده اند. اما رونق خرید بیشتر در هندوانه و انار به چشم می خورد.

از نظر دولتی ها، شب یلدا مناسبت خاصی برای تنظیم بازار نیست که بخواهند برنامه جدی روی آن داشته باشند و به خصوص برخی اقلام را به صورت مستقیم عرضه کنند یا توزیع گسترده و دولتی داشته باشند، اما به هرحال مردم این شب را فراموش نمی کنند و خریدهای خود را انجام می دهند.

نکته دیگری که شاید خریدهای شب یلدای امسال را در کنار تورم و کاهش قدرت خرید مردم کاهش داده است، موضوع همزمانی آن با مراسمات اربعین حسینی است که خواه و ناخواه روی خریدهای یلدایی مردم تاثیر گذاشته است.

قیمت انواع کالاهای یلدایی

هم اکنون یک کیلوگرم هندوانه در میادین میوه و تره بار ۵۰۰ تومان، نارنگی یافا ۱۳۰۰ تومان، نارنگی انشو ۱۲۵۰ تومان، انار ۱۷۵۰ تومان، موز ۳۰۰۰ تومان، لیموشیرین ۱۲۵۰ تومان، پرتقال رسمی شمال ۹۸۰ تومان، پرتقال تامسون شمال ۱۲۰۰ تومان، پرتقال تامسون جنوب ۱۶۵۰ تومان، گلابی ۳۲۰۰ تومان، سیب قرمز ۲۲۰۰ تومان، کیوی ۱۹۰۰ تومان، خیار ۱۷۵۰ تومان و خرمالو ۱۹۰۰ تومان است.

قیمت هر کیلوگرم آجیل چهارمغز ۴۸ هزار تومان، آجیل شیرین ۳۰ هزار تومان، آلبالو خشک ۷۸۰۰ تومان، آلوبخارا ۱۲۰۰۰ تومان، بادام هندی ۳۸ هزار تومان، برگه زردآلو ۸۵۰۰ تومان، قیسی ۱۱ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۳۹۸۰۰ تومان، پسته اکبری ۴۱۸۰۰ تومان، پسته فندقی ۳۵۸۰۰ تومان، پسته کله قوچی ۳۹۸۰۰ تومان، تخمه آفتابگردان ۱۱ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۱۵ هزار تومان، تخمه کدو ۱۴ هزار تومان، مغز بادام ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان و توت ۲۷ هزار تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می رسد.

قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، دانمارکی ۸ هزار تومان و زبان و پاپیونی ۹ هزار تومان است. قیمت انواع دیگر شیرینی خشک نیز محدوده ای بین ۸ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان دارد.

قیمت سبد شب یلدا برای یک خانواده ۴ تا ۵ نفره

اگر یک سبد خرید شب یلدا برای یک خانواده چهارنفره را شامل نیم کیلوگرم آجیل، یک کیلوگرم انار، یک کیلوگرم پرتقال، یک کیلوگرم سیب، یک کیلوگرم نارنگی، یک هندوانه ۳ کیلوگرمی و یک کیلوگرم خیار، یک کیلوگرم شیرینی تر در نظر بگیریم، قیمت یک سبد برای یک خانواده ۴ نفره از قرار ۲۴ هزار تومان بابت آجیل، ۱۶۵۰ تومان بابت یک کیلوگرم پرتقال، ۲۲۰۰ تومان بابت یک کیلوگرم سیب، ۱۳۰۰ تومان بابت یک کیلوگرم نارنگی، ۱۷۵۰ بابت یک کیلوگرم انار و ۱۵۰۰ تومان بابت ۳ کیلو هندوانه و ۱۰۵۰۰تومان بابت یک کیلوگرم شیرینی در نظر بگیریم، قیمت این سبد، حدود ۴۴۶۵۰ تومان خواهد بود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.