قیمت لبنیات تعدیل می‌شود/ قیمت شیر خام حباب غیرمنطقی داشت

قیمت لبنیات تعدیل می‌شود/ قیمت شیر خام حباب غیرمنطقی داشت

هرچند قیمت ۹۳۰ تومانی توسط دولت ابلاغ و به‌عنوان قیمت نرخ پایه شیر محاسبه خواهد شد، اما از آنجا که این قیمت در گذشته نیز لحاظ می‌شده است، نباید انتظار کاهش قیمت محسوسی در توزیع محصولات لبنی داشت.

 

مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های صحیح دولت باعث کاهش قیمت شیر خام و تثبیت آن به قیمت ۹۳۰ تومانی شیر ممتاز شد.

حسین چمنی افزود: دولت با واردات، قیمت علوفه را در بازار تعدیل کرد که این امر به‌صورت خودبه‌خود باعث کاهش قیمت و افزایش تولید شیر خام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با دادن یارانه یا علوفه در قبال شیر، نمی‌توان تولیدکننده را وادار به تولید شیر ارزان کرد.

چمنی با اشاره به اینکه شیر خام دارای یک حباب قیمت ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان بود، ادامه داد: ۹۳۰ تومان یک نرخ منطقی برای شیر خام است و حدود ۱۶ درصد سود برای تولیدکننده دارد. امید می‌رود دامداران به این قیمت پایبند باشند.

وی تصریح کرد: قیمت فرآورده‌های لبنی بر اساس قیمت شیر ۹۳۰ تومانی تعیین می‌شود، ولی نباید توقع کاهش قیمت فاحشی در مقایسه با قبل داشت. زیرا در گذشته نیز فرآورده‌های لبنی بر اساس همین قیمت تعیین می‌شدند.

فعال بخش خصوصی یادآور شد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر قیمت محصولات نظارت داشته و به‌زودی قیمت برخی از فرآورده‌های لبنی تعدیل می‌شود.

چمنی تأکید کرد: با ثبات نرخ شیر خام، قیمت فرآورده‌های لبنی نیز تثبیت می‌شود و تشویشی در اذهان عمومی که ناشی از تغییر متداوم قیمت فرآورده‌های لبنی وجود دارد، از بین می‌رود.

وی در پایان درباره اینکه شرکت صنایع شیر ایران ادامه تولید لبنیات ارزان‌قیمت را در برنامه خود دارد یا خیر، اظهار داشت: اگر قیمت شیر خام دارای یک ثبات باشد، قیمت همه لبنیات یک روال واقعی به خود می‌گیرد. ولی در صورتی که قرار بر این باشد که تولید محصول با زیان‌دهی همراه باشد، اجرا و نظارت آن امکان‌پذیر نیست./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910704-01­

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.