قیمت میوه چرا ثبات ندارد ؟

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : برخی اقلام میوه و تره‌بار در هفته اخیر در بازارهای میوه و تره‌بار و همچنین در فروشگاه‌های شهرهای کشور با افزایش قیمت ناگهانی و بی‌دلیل روبه‌رو شد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ افزایش قیمت این اقلام سبب نگرانی خانواده‌ها و اعتراض بعضی از آن‌ها به روزنامه شده است مبنی بر این که این کالاها نوبرانه است، نه وارداتی و نه در لیست کمبود تولید قراردارد بنابراین، چرا باید ناگهان قیمت میوه‌ای مثل خیار دوبرابر شود.میادین میوه و تره‌بار با توزیع مستقیم میوه و تره‌بار از تولیدکننده به مصرف کننده، کنترل و نظارت خوبی بر قیمت‌های این کالاها دارند اما بعضی اوقات قیمت کالاها ناگهان در فروشگاه‌های آزاد و در این میادین افزایش قیمت پیدا می‌کند.

تفاوت قیمت میوه عرضه شده در بازار عادی و میادین میوه وتره بار را می‌توان مهمترین نقطه قوت بازارهای میوه وتره‌بار برشمرد.این تفاوت قیمت سبب شده علی رغم همه کاستی‌هایی که در این‌گونه میادین دیده می‌شود، همچنان به‌عنوان اصلی‌ترین منابع تأمین مایحتاج روزمره ساکنان تهران در اولویت قرار بگیرند و تعداد آن‌ها در پایتخت افزوده شود.

به گزارش ایران، نوسان قیمت عرضه میوه و صیفی در بازارهای میوه وتره‌بار که گاه با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد سبب شده تا این روزها تأمین مایحتاج روزانه اقشار متوسط و کم درآمد جامعه با دشواری‌هایی همراه و به بخشی از نگرانی اهالی شهر تهران تبدیل شود.

قیمت‌های گزافی که به‌طور نمونه برای خرید محصولی مانند خیار در بازارهای میوه وتره‌بار ملاحظه می‌شود گاهی اوقات باور کردنی نیست و این سؤال را در ذهن خریدار بوجود می‌آورد که آیا خیار محصولی وارداتی است و یا اساساً روند تولید آن با چه مشکلی مواجه شده که تا این حد در افزایش قیمت این محصول مؤثر واقع شده است.

بهانه مناسبی بود تا با معاون بازرگانی وامور اقتصادی سازمان مدیریت میوه وتره‌بار شهرداری تهران، سید حسین اعرابی به گفت‌وگو بنشینیم.اعرابی در پاسخ به این سؤال که چرا در هفته اخیر ناگهان بهای بعضی اقلام میوه و تره‌بار افزایش یافت، می‌گوید: عوامل تولید و هزینه نهاده‌های تولید متغیر می باشند.

وی اضافه می‌کند: وقتی همه پارامترهای تولید یک محصول خوراکی که قابلیت ذخیره ندارد افزایش پیدا می‌کند نمی‌توانیم از تولید‌کننده انتظار داشته باشیم محصول خود را با نرخ متعارف در بازار عرضه کند. معاون بازرگانی وامور اقتصادی سازمان مدیریت میوه وتره‌بار شهرداری تهران در پاسخ به این‌که چرا قیمت بعضی از اقلام میوه وصیفی در میادین میوه وتره‌بار نوسان دارد ونسبت به هفته‌های قبل تا این حد افزایش پیدا کرده است، اظهار می‌دارد: بعضی محصولات در یک برهه زمانی با افزایش تولید مواجه می باشند و به سبب این‌که قابلیت انبار کردن ندارند با قیمت پایین‌تر در بازار عرضه می‌شوند اما بعد از یک دوره وقتی همان محصول با کاهش برداشت مواجه می‌شود و تقاضا همچنان برای مصرف آن بالاست قاعدتاً قیمتش افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به کاهش تولید محصولی مانند خیار در شهر تهران یادآور می‌شود: در حال حاضرهمین محصول با قیمتی کمتر از ۳۸درصد در میادین میوه وتره‌بار شهر تهران در حال عرضه است درحالی که قیمت کنونی آن در فروشگاه‌های سطح شهر بسیار بیشتر از این قیمت است.

وی توضیح می‌دهد: وجود شورای نرخ‌گذاری در میادین میوه وتره‌بار که با حضور نمایندگان سازمان بازرگانی استان تهران، نماینده سازمان میادین میوه وتره‌بار و سازمان بازرسی تشکیل می‌شود مانع از افزایش خودسرانه قیمت میوه وتره‌بار در میادین این سازمان است.

اعرابی با اشاره به شرایط عرضه محصول و زمان آن یادآور می‌شود: بعضی اوقات این شرایط سبب می‌شود تا هفته‌ای یک بار این شورا تشکیل شود ونرخ تازهی را برای یک محصول که ممکن است نوبرانه باشد تعیین کند همین عوامل سبب ایجاد نوساناتی در قیمت‌های میادین میوه وتره‌بار می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.