کارشناس فرانسوی: غرب در مذاکرات هسته ای با ایران رویکرد خود را تغییردهد

‘آلن کوروز’ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طرف های غربی مذاکراه کننده با ایران در موضوع برنامه های هسته ای این کشور، باید در رویکرد خود تغییراتی جدی اعمال کنند.

وی به مذاکرات اخیر ایران و گروه ۱+۵ در بغداد اشاره کرد و گفت: از مذاکرات بغداد انتظار دستاورد بیشتری می رفت و ضروری است برای امکان کسب پیشرفت در موضوع پرونده هسته ای ایران در نشست بعدی که در مسکو برگزار می شود، طرف های مذاکره کننده غربی با ایران انعطاف بیشتری داشته باشند و با مشروع و به حق دانستن غنی سازی ۲۰ درصدی ایران، پیشنهادات سازنده جدیدی ارایه دهند.

این کارشناس و مشاور راهبردی فرانسوی در امور بین الملل با تاکید به اینکه غنی سازی اورانیوم حق طبیعی و قانونی همه کشورها از جمله ایران است، گفت: ایران پیمان منع گسترش سلاح هسته ای را امضا کرده است و همه فعالیت های هسته ای خود را با ساز و کار و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی هماهنگ کرده است و به همین دلیل باید حق ایران بر اساس این پیمان محترم شمرده شود.

وی با بیان اینکه ‘اکنون فرصت مناسبی است تا غرب با هدف امکان دستیابی به پیشرفت در مذاکرات، فعالیت های هسته ای ایران و غنی سازی اورانیوم در این کشور را به رسمیت بشناسد’، گفت: شواهد نشان می دهد آژانس بین المللی انرژی اتمی بر همه فعالیت های برنامه های هسته ای ایران نظارت داشته و گزارش های آژانس نشان می دهد که هیچ گونه انحرافی در این زمینه وجود ندارد.

کوروز گفت: خوشبینی طرفین از مذاکرات بغداد نشان می دهد که روند مذاکرات در مسیر سازنده ای قرار گرفته است و در صورت تداوم این روند، نتایج ملموس تر و بهتری از مذاکرات آینده بدست خواهد آمد.

وی با بیان اینکه ‘گروه ۱+۵ باید در نشست مسکو راههای لغو تحریم های اعمالی علیه ایران را بررسی کنند’، گفت: غرب در موضوع فعالیت های هسته ای ایران قوانین بین المللی را نقض کرده است.

مشاور راهبری در امور بین الملل فرانسوی گفت: فکر می کنم غرب به نظر آماده تر می رسد تا رویکرد جدیدی را در زمینه برنامه هسته ای ایران در نظر بگیرد.

اروپام **۱۴۹۵**۱۵۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۲۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.