کارشناس هندی : تهدید رژیم صهیونیستی در حمله به ایران یاوه گویی است

به گزارش ایرنا ‘گاگاندیپ بکشی’ ژنرال بازنشسته نیروی زمینی هند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دهلی نو اظهار داشت : اسرائیل قادر به انجام هیچگونه حرکت نظامی علیه ایران بدون کمک آمریکا نیست و غرب مخصوصا آمریکا تحت شرایط حاضر به هیچوجه خواهان وقوع جنگ دیگری در خلیج فارس نیست.

وی گفت: دنیای غرب از جمله آمریکا در حال حاضر با یک بحران اقتصادی شدید مواجه می باشد و این دو کشور نه تنها از بودجه مالی بلکه از حمایت بین المللی کافی برای راه اندازی جنگ دیگری در خاورمیانه برخوردار نیستند.

ژنرال بکشی، در مورد تلاش رژیم صهیونیستی برای تحریک آمریکا به حمله به ایران و تخریب آن همانند عراق، گفت: اسرائیل به هیچوجه قادر به تحمل دستیابی همسایگان خود به توان هسته ای نیست و سعی دارد که به هر شکل ممکن مانع تحقق این امر شود و تحریک آمریکا برای حمله اول عراق و اکنون به ایران یکی از روش های اسرائیل برای دستیابی به این هدف خود می باشد.

این کارشناس امور نظامی و راهبردی هند در مورد توانایی ایران برای انسداد تنگه هرمز گفت: شکی در این نیست که ایران از توان نظامی کافی برای انسداد کوتاه مدت تنگه هرمز برخوردار می باشد ولی ایران متعهد به قوانین بین المللی است و روحیه تجاوز گری ندارد اما وقوع هرگونه درگیری در خلیج فارس یک فاجعه جهانی است .

ژنرال بکشی، وقوع هرگونه جنگی را در خلیج فارس برای کل جهان فاجعه آمیز توصیف کرد و گفت: غرب مخصوصا آمریکا هنوز از بحران اقتصادی ناشی از جنگ در عراق، لیبی و اکنون افغانستان بیرون نیامده است و وقوع جنگ دیگری در خلیج فارس کل جهان را در یک بحران اقتصادی شدید و طولانی فرو خواهد برد که خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود.

وی افزود: جنگ کشورهای غربی در عراق، لیبی و افغانستان موجب صعود بی سابقه قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت مایحتاج عمومی در همه کشورهای جهان شده است و دنیا اکنون یارای تحمل افزایش بی رویه دیگری در قیمت نفت نیست و به همین جهت بروز هرگونه عملیات نظامی در خلیج فارس نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر نیروی انسانی برای غرب فاجعه آمیز خواهد بود و ما دعا می کنیم که موضوع هسته ای بین ایران و غرب بطور صلح آمیز حل و فصل شود و چنین جنگی رخ ندهد.

ژنرال بکشی، از پیشنهادی مبنی بر ضرورت گنجاندن کشورهای دیگر چون هند، برزیل و ترکیه در گفتگوهای هسته ای بین ایران و غرب استقبال کرده و گفت: افزایش تعداد کشورها در مذاکرات هسته ای ایران با غرب موجب دستیابی به یک راه حل فراگیرتر و قابل قبولتر برای طرفین در این قضیه خواهد شد.

وی، در مورد نقش احتمالی هند در کاهش تشنج بین ایران و آمریکا، گفت: هند دارای روابط خوب با آمریکا، ایران و اسرائیل است و دهلی نو سعی دارد که طرفهای ذیربط را در موضوع هسته ای ایران به رفع مسالمت آمیز مناقشه بین خود ترغیب کند.

آساق ** ۲۱۶۴** ۵۸۹**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۸۰۷۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.