کاروان مدیران فرهنگی ایران در فرانکفورت

جام جم آنلاین: اصولا بیشتر ما ایرانی‌ها یک عادت نه چندان خوبی که داریم این است که در امور مختلف گرفتار افراط و تفریط می‌شویم، به قول معروف: یا چهل ستون می‌سازیم یا بی‌ستون!

حکایت حضور ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت هم از این قاعده مستثنا نیست، در یکی دوسال گذشته که بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد بود و همزمان ریاست نمایشگاه کتاب تهران را هم به عهده داشت، با این رویکرد که نیازی به حضور در نمایشگاه فرانکفورت نداریم، کلا غرفه ایران را در این رخداد بین‌المللی خالی می‌گذاشت و به خاطر دارم که دو سال قبل هم برخی مدیران میانی وزارت ارشاد را که برای حضور در این نمایشگاه به آلمان رفته بودند، در میانه راه و همان روزهای اول نمایشگاه به کشور بازگرداند.

اما امسال داستان حضور ما در این نمایشگاه کاملا متفاوت بود و از چند ماه قبل برنامه‌ریزی‌ها برای حضور منسجم و گسترده در فرانکفورت در حال انجام بود و بیشتر علاقه‌مندان به حوزه کتاب و نشر منتظر بودند تا ایران با گرفتن غرفه‌ای بزرگ و همراه با حضور نویسندگان و ناشران شناخته شده اش که برخی از آنها آثارشان هم به چند زبان ترجمه شده است در این نمایشگاه حاضر شود.

روز گذشته برای انجام یک کار اداری به معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد رفته بودم و با کمال تعجب و شگفتی تقریبا سراغ هر مدیری را می‌گرفتم پاسخ این بود که ایشان در راستای حضور گسترده در نمایشگاه فرانکفورت، راهی آلمان شده‌اند.

از طرفی گزارش‌های برخی خبرگزاری‌ها که البته آنها هم تنها مستند به برخی عکس‌هاست، نشان می‌دهد که کمتر خبری از نویسنده و شاعر و… در غرفه ایران است و هرچه عکس می‌بینیم یادگاری‌هایی است در خیابان‌های فرانکفورت که مدیران محترم دولتی با شور و هیجانی وصف ناپذیر این لحظات را به ثبت رسانده‌اند.

به نظر می‌رسد کاروان فرهنگی ایران در این نمایشگاه بیشتر کاروان مدیران فرهنگی است و علی اسماعیلی(سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، داریوش رضوانی (مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد)، محمد اللهیاری (مدیرکل اداره کتاب معاونت فرهنگی)، محمدرضا وصفی (مدیرکل دفتر مجامع معاونت فرهنگی وزارت ارشاد)، محمد عظیمی (مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران وابسته به معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد)، علی شجاعی صائین (مدیرعامل خانه کتاب وابسته به معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد)، علی اکبر اشعری (مشاور فرهنگی شهرداری تهران)، حسن بیادی (عضو شورای شهر تهران)، امیر خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و… از جمله مدیرانی بودند که بصورت کاملا پررنگ در این رویداد فرهنگی حاضر هستند.

در میان عکس‌هایی هم که خبرگزاری‌ها از منابع مختلف طی یکی دو روز اخیر منتشر کرده‌اند، تنها چهره آشنایی که از نویسندگان دیده شده، مصطفی رحماندوست است که البته او هم جایگاه مدیر کتابخانه کودکان و نوجوانان کتابخانه ملی را داراست!

در پایان به عنوان یک پیشنهاد به نظرم بد نیست حداقل نمایندگانی از رسانه‌ها هم در این رخداد بزرگ فرهنگی از سوی وزارت ارشاد اعزام می‌شدند تا اولا همکاران رسانه‌ای برای پوشش نمایشگاه فرانکفورت مجبور به پیگیری اخبار از رسانه‌های خارجی نشوند و دیگر این‌که تاثیر این حضور پررنگ مدیران را در غرفه ایران و نمایشگاه کتاب فرانکفورت دقیقا متوجه می‌شدند!

بامداد محمدی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 –
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.