«کاوشگر ۵» به فضا می رود

جام جم آنلاین: سرپرست سازمان فضایی ایران اعلام کرد «کاوشگر ۵» تیرماه امسال به فضا پرتاب می شود.

 پیش از این اعلام شده بود که محموله کاوشگر ۵ به وزن حدود ۳۰۰ کیلوگرم حاوی کپسول زیستی است که موجود زنده (میمون) از نژاد رزئوس در داخل آن قرارخواهد گرفت و تا ارتفاع ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلومتر از زمین پرتاپ خواهد شد. این میمون در مدت یک سال اخیر مراحل آماده سازی و آموزش های لازم را سپری کرده است.

این کاوشگر را پژوهشگران سازمان فضایی ایران در پژوهشگاه هوافضای این سازمان طراحی و ساخته اند.

دکتر حمید فاضلی روز چهارشنبه در مراسم گشایش نخستین سامانه ستاره یاب ملی ایران در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد : پرتاب این کاوشگر دستاوردهای مهمی در حوزه تحقیقات زیستی و تکنولوژی های پشتیبان حیات و عملیات رهگیری و بازیابی برای سازمان فضایی ایران به همراه خواهد داشت و تحقق آن یکی از گام های مقدماتی برای اجرای پروژه عظیم ملی اعزام انسان به فضا محسوب می شود.

وی در مورد ماهواره فجر که پیش از این اعلام شده که در خرداد ماه امسال پرتاب می شود، گفت: این ماهواره در حال تکمیل شدن است و در آینده نزدیک پس از رفع مشکلات به فضا پرتاب خواهد شد.

فاضلی در مورد پرتاب ماهواره شریف یادآور شد که این ماهواره یکی از مهمترین دستاورهای عرصه هوا وفضای کشور است. زیرا سامانه تصویر برداری این ماهواره تصاویری با دقت بالا را تهیه می کند.(ایرنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.