کشتی؛ تکیه‌گاه همیشگی کاروان المپیک ایران

جام جم آنلاین: کشتی ایران بیشترین سهم را در مدال‌آوری کاروان ورزش ایران در عرصه بازی‌های المپیک ایفا کرده است. کسب ۳۲ مدال از مجموع ۴۸ مدال ایران از این بازی‌ها حکایت از این دارد که دوسوم مدال‌های طلا، نقره و برنز کسب‌شده، متعلق به کشتی‌گیران کشورمان است که این خود بیانگر موقعیت و جایگاه کشتی به‌عنوان رشته‌ای ملی و مدال‌آور است.

هر چند ​ اصولا اگر خواسته باشیم واقعیت‌ها را مورد توجه قرار دهیم باید بگوییم کشتی در شرایطی به این تعداد مدال دست یافته که ظرفیت و توانایی کسب دو برابر آن را داشته است که دلایل عدم دستیابی به آن را باید در یکسری از مسائل و مشکلات داخلی و مسائل پشت پرده‌ای دانست که به‌طور معمول در عرصه رقابت‌های جهانی و المپیک بر ضد ورزش ایران عمل کرده است تا مدال‌هایی که می‌شد آنها را روی سینه قهرمانان ایران دید، با قضاوت‌های بحث برانگیز و مغرضانه داوران به کشتی‌گیران دیگر کشورها تعلق گیرد.

مثال نه‌چندان دور این مورد به قضاوت باسکول مغولی در فینال المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا برمی‌گردد که طی آن طلای مسلم عباس جدیدی به نقره تبدیل شد تا کورت انگل آمریکایی روی سکو​ی شماره یکی بایستد که اصلا شایستگی و استحقاق آن را نداشت. یا همین عباس جدیدی در دیدار رده‌بندی المپیک ۲۰۰۰ سیدنی در راه کسب مدال برنز مانعی بزرگ به نام داوران را علیه خود دید و علیرضا حیدری نیز در پای فینال المپیک ۲۰۰۴ آتن، قربانی بده بستان‌های پشت پرده داوران شد تا با وجود آمادگی و انگیزه بالا برای تصاحب مدال طلا،‌از حضور در فینال محروم شود.

به عبارتی روس‌ها به هیچ‌وجه نمی‌خواستند مدال طلای وزن ۹۶ کیلو را از دست بدهند و روی این اصل نیز به انحای مختلف در راه فینالیست‌شدن حیدری مانع تراشیدند تا قهرمان شایسته کشورمان، طلایش با برنز عوض شود.

در طول تاریخ نیز از این دوز و کلک‌ها زیاد برای کشتی‌گیران ایران اتفاق افتاده تا آنان که جوانمردانه کشتی‌گرفتن را ملکه ذهن خویش دارند، بعضا قربانی بده بستان‌هایی شوند که پشت پرده مبارزه زیاد اتفاق می‌افتد. شاید اگر مسائلی از این دست در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن محلی از اعراب نداشته باشند، قهرمانان آزاد و فرنگی ایران که در بهترین شرایط روحی و جسمی و اوج قابلیت‌های فنی و تکنیکی گام به آوردگاه المپیک می‌گذارند، از این شایستگی برخوردارند که با کسب چند مدال خوشرنگ، دل مردم را شاد کنند، اما چه می‌توان کرد وقتی به علت حضور کمرنگ در هیات رئیسه فدراسیون جهانی (فیلا) ‌بعضا حق کشتی‌گیران ایران نادیده گرفته می‌شود که امیدواریم این‌بار شاهد این حق‌خوری‌ها نباشیم و همه‌چیز در وسط تشک مبارزه تعیین شود.

در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که هم در کشتی آزاد و هم در کشتی فرنگی از نفراتی در ترکیب تیم‌های ملی برخورداریم که می‌توانند از سکوی افتخار در المپیک صعود کنند. در حقیقت کشتی که ۱۲ سال از آخرین مدال طلای المپیکی‌اش توسط علیرضا دبیر سپری می‌شود، اکنون عزم خود را جزم کرده است تا با دلاوری کشتی‌گیران سرد و گرم چشیده خود، از بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان با دست پر خارج شود.

حمید سوریان، امید نوروزی و سعید عبدولی در کشتی فرنگی و مهدی تقوی، صادق گودرزی و رضا یزدانی در کشتی آزاد از جمله افرادی هستند که اگر قدر موقعیت‌ها را بدانند و تمام و کمال در خدمت کادر فنی باشند و اتفاق‌ها نیز به ضررشان نباشد، قادر خواهند بود کشتی ایران را در لندن طلایی کنند.

البته اگر از این شش کشتی‌گیر به‌عنوان شانس‌های کسب مدال طلا نام می‌بریم، این مساله به هیچ‌وجه در حکم نادیده‌گرفتن موقعیت دیگر چهره‌های ملی‌پوش در هر دو تیم نیست و خوشبختانه هر ۱۳ کشتی‌گیر حاضر در میدان مبارزه‌های لندن، از قابلیت و توانایی مدال گرفتن در المپیک برخوردارند و همه چیز بستگی به این دارد که در کشتی‌های مستقیم خود با حریفان، چگونه از فرصت‌ها استفاده کرده و راه سخت مدال‌آوری را برای خود هموار کنند.

در دور قبلی بازی‌های المپیک و همراه با تلخکامی ورزش ایران در پکن ۲۰۰۸،‌ کشتی نیز روزها و خاطرات بدی را پشت سر گذاشت تا تنها سهم ما در هر دو رشته آزاد و فرنگی مدال برنز مراد محمدی در وزن ۶۰ کیلوگرم باشد. این در حالی بود که اگر برنامه‌ریزی بهتری می‌شد و فدراسیون کشتی مردان قوی‌تری را در راس امور فنی تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی قرار می‌داد، نباید کشتی با آن موجودیت و سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته ‌در راه مدال‌آوری خلع سلاح شده و به تک مدال برنز محمدی قانع می‌شد. حالا علاوه بر کشتی آزاد که بار اصلی مدال‌آوری را بر دوش کشیده، کشتی فرنگی نیز با هدایت محمد بنا می‌خواهد طلسم ۴۰ سال مدال‌نگرفتن خود را در بازی‌های لندن بشکند.

رشته‌ای که سهم مدالی‌اش تنها دو مدال نقره رحیم علی‌آبادی (المپیک ۷۲ مونیخ) و برنز مرحوم محمد پذیرایی (المپیک ۶۰ رم) است حالا با داشتن شش کشتی‌گیر ششدانگ و کارآمد به فکر رقم‌زدن نتیجه‌ای تاریخی برای کشتی ایران است.

کشتی آزاد نیز البته با رسول خادم از وضعیت خوبی برخوردار است و خادم می‌خواهد در ماموریت بزرگ خود با مدال‌آوری لازم در لندن، ‌خیلی چیزها را در کشتی ثابت کند.

در ذیل نگاهی داریم به کارنامه کشتی در بازی‌های المپیک:

چهاردهمین دوره: ۱۹۴۸ لندن (انگلستان)

کشتی آزاد (۸ شرکت‌کننده) بدون مدال

پانزدهمین دوره: ۱۹۵۲ هلسینکی (فنلاند)

کشتی آزاد (۸ شرکت‌کننده)

نتیجه: غلامرضا تختی و ناصر گیوه‌چی (نقره) و محمود ملاقاسمی، جهانبخت توفیق و عبدالله مجتبوی(برنز)

شانزدهمین دوره: ۱۹۵۶ ملبورن(استرالیا)

کشتی آزاد (۸ شرکت‌کننده)

نتیجه: امامعلی حبیبی و غلامرضا تختی (طلا)، محمد علی خجسته‌پور و مهدی یعقوبی (نقره)

هفدهمین دوره: ۱۹۶۰ رم (ایتالیا)

کشتی آزاد (۸ شرکت‌کننده) کشتی فرنگی (۴ شرکت‌کننده)

نتیجه:​غلامرضا تختی(نقره) و محمد ابراهیم سیف‌پور و محمد پذیرایی (برنز)

هجدهمین دوره: ۱۹۶۴ توکیو

کشتی آزاد (۷ شرکت‌کننده)، کشتی فرنگی (۵ شرکت‌کننده)

نتیجه: اکبر حیدری و محمدعلی صنعتکاران (برنز)

نوزدهمین دوره: ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی

کشتی آزاد (۸ شرکت‌کننده)، کشتی فرنگی (یک شرکت‌کننده)

نتیجه: عبدالله موحد (طلا)، شمس‌الدین سیدعباسی و ابوطالب طالبی (برنز)

بیستمین دوره: ۱۹۷۲ مونیخ

کشتی آزاد (۱۰ شرکت‌کننده)،​ کشتی فرنگی (۵ شرکت‌کننده)

نتیجه: رحیم علی‌آبادی (نقره) و ابراهیم جوادی (برنز)

بیست و یکمین دوره: ۱۹۷۶ مونترال (کانادا)

کشتی آزاد (۱۰ شرکت‌کننده) و کشتی فرنگی (۷ شرکت‌کننده)

نتیجه: منصور برزگر(نقره)

بیست و چهارمین دوره: ۱۹۸۸ سئول

کشتی آزاد(۸ شرکت‌کننده)، کشتی فرنگی (۷ شرکت‌کننده)

نتیجه: عسکری محمدیان(نقره)

بیست و پنجمین دوره: ۱۹۹۲ بارسلونا

کشتی آزاد (۱۰ شرکت‌کننده)، کشتی فرنگی (۶ شرکت‌کننده)

نتیجه: عسکری محمدیان (نقره) و امیررضا و رسول خادم (برنز)

بیست و ششمین دوره: ۱۹۹۶ آتلانتا

کشتی آزاد (۹ شرکت‌کننده)، کشتی فرنگی (یک شرکت‌کننده)

نتیجه: رسول خادم (طلا) عباس جدیدی (نقره) و امیررضا خادم (برنز)

بیست و هفتمین دوره: ۲۰۰۰ سیدنی

کشتی فرنگی(۳ شرکت‌کننده)، کشتی آزاد (۸ شرکت‌کننده)،

نتیجه: علیرضا دبیر (طلا)

بیست و هشتمین دوره: ۲۰۰۴ آتن

کشتی فرنگی (۶ شرکت‌کننده)، کشتی آزاد (۷ شرکت‌کننده)

نتیجه: مسعود مصطفی جوکار و علیرضا رضایی (نقره) و علیرضا حیدری (برنز)

بیست و نهمین دوره: ۲۰۰۸ پکن

کشتی آزاد (۷ شرکت‌کننده)، کشتی فرنگی (۵ شرکت‌کننده)

نتیجه: مراد محمدی (برنز)

حجت‌اله اکبرآبادی / گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.