کشف شیوه جدید تولید نایلون با استفاده از پژوهش سرطان!!

محققان موسسه سرطان دوک در پژوهش خود برای دستیابی به درمان سرطان، موفق به کشف یک مولکول شدند که به راه‌های ارزانتر و سازگارتر با محیطزیست در تولید نایلون کمک می‌کند.

 

 Nylon

 

 این یافته‌ها که در مجله Nature Chemical Biology منتشر شده، برخاسته از یک مفهوم خاص است که برخی از تغییرات ژنتیکی و شیمیایی در تومورهای سرطانی ممکن است برای کاربردهای مفید مورد استفاده قرار گیرد.

 

نایلون یک ماده مورد استفاده در همه جا از فرش گرفته تا اسباب خانه، قطعات خودرو، پوشاک و سایر محصولات است.

 

یکی از اجزای اصلی برای تولید آن اسید آدیپیک است که یکی از مواد شیمیایی با استفاده گسترده در جهان محسوب می‌شود.

 

در حال حاضر این ماده از سوخت فسیلی تولید می‌شود و آلودگی منتشر شده از فرایند پالایش یکی از عوامل مهم گرم شدن جهانی است.

 

این محققان بر اساس شباهتهای میان شیوه‌های تحقیقات بر روی سرطان و مهندسی بیوشیمیایی توانستند به این مشکل اسید آدیپیک رخنه کنند.

 

هر دو حوزه بر آنزیمها تکیه دارند که مولکولهای تبدیل کننده یک ماده شیمیایی به دیگری هستند. آنزیمها نقش مهمی را در هر دو بافت سالم و تومورها ایفا می‌کنند اما همچنین از آنها برای تبدیل ماده آلیس به مواد مصنوعی مانند اسید آدیپیک نیز استفاده می‌شود.

 

یکی از امیدبخش‌ترین رویکردهای مطالعه شده تاکنون برای تولید اسید آدیپیک سازگار با محیط زیست از مجموعه‌ای از آنزیمها به عنوان یک خط مونتاژ برای تبدیل شکرهای ارزان به اسید آدیپیک استفاده می‌کند.

 

با این حال یکی از مهمترین آنزیمهای درون این مجموعه موسوم به هیدروکسیادیپات دهیدروژناز-۲ هرگز تولید نشده و یک بخش گمشده را در این خط مونتاژ بوجود آورده بود.

 

در اینجا بود که پژوهش سرطان به میان آمد. محققان دوک توانستند یک جهش ژنتیکی را در گلیوبلاستوم و دیگر تومورهای مغزی شناسایی کنند که عملکرد آنزیمی موسوم به ایزوسیترات دهیدروژناز را تغییر می‌داد.

 

محققان دریافتند که این جهش ژنتیکی مشاهده شده در سرطان می‌تواند یک تغییر عملکردی مشابه را به آنزیم مشابه کشف شده در مخمر و باکتری ایجاد کند که به تولید هیدروکسیادیپات دهیدروژناز۲ ضروری برای اسید آدیپیک سازگار با محیط زیست منجر شود.

 

گام بعدی این دانشمندان افزایش مقیاس فرایند تولید کلی اسید آدیپیک است.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.