کشف واکسن جدیدی برای کاهش وزن

خبرگزای آریا- دانشمندان موفق به کشف واکسن جدیدی در مدل حیوانی برای کاهش وزن شدند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، به نقل از نشریه علوم دامی و بیوتکنولوژی، محققان با ارزیابی اثربخشی دو واکسن به نام‌های JH17‌ و JH18‌ با استفاده از فرم اصلاح شده هورمون سوماتوستاتین  توانستند وزن موش‌های آزمایشگاهی را کاهش دهند.
براساس این گزارش محققان دو گروه ۱۰ تایی از موش‌های نر چاق را به مدت ۸ هفته قبل از مطالعه تحت رژیم غذایی با چربی بالا قرار دارند و سپس آنها را با همان رژیم در یک دوره ۶ هفته‌ای با تزریق این دو واکسن مورد مطالعه قرار دارند.
از طرفی به منظور تقویت این تزریق، موش‌ها در روز بیست و دوم آزمایش تحت تزریق دوباره واکسیناسیون تکمیلی قرار گرفتند.
نتایج حاصل از این گزارش از مقایسه گروه تزریق شده با واکسن سوماتوستاتین با یک گروه ۱۰ تایی از موش‌های شاهد که تحت تزریق نرمال سالین قرار گرفتند، حاکی از آن است که چهار روز پس از اولین تزریق هورمون سوماتوستاتین، در موش‌های واکسینه ۱۰ درصد کاهش وزن مشاهده شد و این در حالی است که واکسن نرمال سالین مورد استفاده در گروه شاهد این تأثیر را بر روی آنها نداشت.
نتایج دیگر این مطالعه می‌افزاید: در پایان این آزمایش محققان مشاهده کردند که هر دو واکسن JH17 ‌ و JH18‌ به میزان قابل توجهی وزن موش‌های مورد مطالعه را کاهش داد.
براساس این گزارش محققان افزودند: این دو واکسن بدون تأثیر گذاشتن بر سطح نرمال فاکتور و رشد انسولین منجر به کاهش وزن در موش‌ها شده است.
گفتنی است: سوماتوستاتین هورمونی پپتیدی است که مانع از عملکرد هورمون رشد (GH)‌ و فاکتور رشد شبه انسولین (IGF)‌ می‌شود که نتیجه آن افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن است.
به گفته محققان در حال حاضر تنها گزینه‌های غیر از رژیم غذایی برای کنترل وزن، استفاده از جراحی و داروهای قوی است که عوارض خطرناکی دارد ولی این مطالعه نشان می‌دهد که امکان درمانی برای چاقی با این واکسن جدید وجود دارد، گرچه مطالعات بیشتری برای کشف پیامدهای درازمدت این واکسن در درمان چاقی انسان‌ها ضروری است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.