کشورهای منطقه بازنده سیاست‌ ایران هراسی

جام جم آنلاین: هنوز مدت زمان زیادی از انجام مانورهای موشکی ایران نگذشته است که وزارت دفاع آمریکا از احداث یک پایگاه دفاع موشکی پیشرفته در همسایگی ایران در قطر خبر داده است و خود را همز‌مان برای بزرگ‌ترین عملیات مین‌روبی در آب‌های خلیج فارس آماده می‌کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با اعلام این خبر تاکید کرده است که یکی از اهداف این سامانه راداری در جنوب خلیج فارس مقابله با ایران و حمایت از منافع آمریکا، اسرائیل و اروپاست.

این رادار جدید قرار است در مکان سری در خاک قطر راه‌اندازی شود و براساس اخبار و تحلیل‌هایی که منتشر می‌شود می‌توان مطمئن بود که یکی از اهداف استقرار این سامانه در راستای سیاست‌های ایران هراسی و مقابله آمریکا با ایران است.

اقدامات برای راه‌اندازی این سامانه راداری در قطر از ماه گذشته میلادی آغاز شد و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی، درباره این رادار سخن گفته و نیروی دریایی ارتش آمریکا هم اعلام کرده است با راه‌اندازی این سامانه راداری در قطر، شمار بیشتری از کشتی‌های نظامی آمریکا در نزدیکی آب‌های ایران، مستقر خواهد شد.

تحلیلگران منطقه‌ای می‌گویند این رادار جدید می‌تواند به دو نگرانی آمریکا پاسخ دهد که اولین آنها استفاده از موشک‌های دوربرد و دومین آنها بستن تنگه هرمز از طریق مین‌گذاری در منطقه است.

چتر گسترده ضدموشکی آمریکا در خاورمیانه نشان از یک ژست تهاجمی از سوی این کشور دارد، اما این‌که چرا کشورهای حاشیه خلیج فارس به کانونی برای پایگاه‌های آمریکایی تبدیل شده است، نشان سیاست گسترده ایران هراسی در منطقه است.

آمریکا همواره با تحریک کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و بزرگنمایی برنامه هسته‌ای ایران تلاش کرده تا ایران را به‌عنوان دشمن اعراب معرفی کرده و مانع از توجه این کشورها به رژیم صهیونیستی شود. فروش رقم بالای تسلیحات نظامی به این کشورها به بهانه ایران گواه این مدعاست.

ایران با وجود هشدار به آمریکا درخصوص اقدامات تحریک‌آمیز در خلیج فارس همواره تاکید کرده است، فقط حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس می‌تواند تهدیدکننده امنیت منطقه باشد و قطعا کشورهای منطقه با کمک هم می‌توانند بهترین شکل امنیت را برقرار کنند.

در نهایت به نظر می‌رسد که تنها بازنده سیاست ایران هراسی هزینه‌هایی است که به مردم کشورهای عربی بابت حضور نیروهای خارجی در کشورشان تحمیل می‌شود.

کتایون مافی – گروه سیاسی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.