کمک طب مکمل به بیماران سرطانی

جام جم آنلاین: هرچندکه طب رایج پیشرفت‌های زیادی در درمان سرطان داشته است و بسیاری از بیماران سرطانی در صورت تشخیص سریع می‌توانند امیدوارانه سلامت خود را بازیابند.

اما همچنان سرطان بیماری دردناک و مهلکی است که مبتلایان به آن از مشکلات زیادی رنج می‌برند. اینجاست که این بیماران به دنبال روش‌هایی هستند که بتواند از درد و مشکلات آنها بکاهد.

مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۳۰ درصد بیماران سرطانی در سراسر دنیا برای کمک به درمان بیماری خود حداقل یکی از انواع طب مکمل از جمله داروهای گیاهی، طب سوزنی، هومیوپاتی یا هیپنوتیزم را استفاده کرده‌اند.

روش‌های طب سنتی و مکمل با مکانیسم‌هایی از جمله تقویت سیستم ایمنی، بهبود و افزایش جریان خون در بعضی نقاط بدن، بهبود فعالیت ارگان‌های داخلی از جمله دستگاه گوارشی، جریان خون، غدد، کبد و کلیه، کاهش عوارض جانبی درمان‌های رایج از جمله جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی و در نهایت بازگرداندن تعادل به فعالیت ارگان‌های داخلی بدن می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مکمل به بیماران سرطانی کمک کند.

به‌عنوان مثال طب سوزنی روش بسیار خوبی در کاهش درد، ضعف و خستگی، تهوع (بویژه پس از شیمی‌درمانی) و تقویت سیستم ایمنی است.

همچنین دارو‌های گیاهی زیادی است که می‌تواند به رفع مشکلات بیماران سرطانی کمک کند و در مواردی عوارض سمی شیمی‌درمانی را کاهش دهد.

به عنوان مثال آلوئه‌ورا در جلوگیری یا برطرف کردن عوارض پوستی رادیوتراپی بسیار مفید است. شیرین‌بیان و زنجبیل در کاهش تهوع و مشکلات گوارشی بیماران تاثیر خوبی دارد یا جینسینگ که یک گیاه دارویی تقویتی بسیار خوب برای بیماران سرطانی است.

همچنین به مشورت با متخصص برای تغذیه مناسب نیز توصیه اکید می‌شود. ماساژدرمانی نیز می‌تواند باعث کاهش خستگی و افزایش جریان خون و انرژی بیمار شود. یوگا، چی‌گنگ، هیپنوتیزم و انرژی‌درمانی نیز می‌تواند به بیمار آرامش داده و در برطرف کردن درد و خستگی مزمن بیمار مفید باشد.

در مجموع طب مکمل می‌تواند به کاهش علائم و مشکلات بیماران سرطانی از جمله درد، خستگی و ضعف، مشکلات گوارشی، بی‌خوابی و اضطراب کمک کند و در یک کلام کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد، عوارض و مشکلات پس از شیمی‌درمانی و رادیو‌تراپی را کاهش دهد و در برخی موارد نیز به درمان سرطان کمک کند.

بدیهی است برای استفاده از روش‌های درمانی طب مکمل و سنتی حتما با متخصص این رشته‌ها و پزشک معالج خود مشورت کنید.

دکتر امیرهومن کاظمی – متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.