کنفرانس علمی جنبش غیر متعهدها فرصتی برای تبادل اطلاعات کارشناسی است

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رضایی رییس کنفرانش علمی جنبش غیر متعهدها امروز (سه‌شنبه) در افتتاحیه این کنفرانس هم چنین گفت: جنبش عدم تعهد به عنوان یک تشکل مهم بین‌المللی و تاثیرگذار بر روند تحولات جهان، از ابتدای تشکیل در سال ۱۹۶۱ با هدف پایان دادن به دوران استعمار و اعلام مخالفت با پذیرش سلطه قدرت‌های بزرگ شروع به کار کرده است.

وی ادامه داد: این اتحادیه با همراهی و کمک آراء و مواضع کشورهای در حال توسعه، در راستای استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بهبود مناسبات بین‌المللی به فعالیت پرداخته و اکنون این جنبش متشکل از ۱۲۰ کشور به عنوان عضو اصلی، ۱۷ کشور ناظر و ۱۰ سازمان و تشکل فرامنطقه‌ای، دومین سازمان بزرگ و تاثیرگذار بین‌المللی پس از سازمان ملل متحد شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه جنبش غیر متعهدها در ابتدا توسط تعدادی از کشورها که عضو دو بلوک شرق و غرب نبودند، آغاز به کار کرد، تصریح کرد: در واقع آنچه این کشورها را به هم نزدیک می‌کرد، برخلاف اعضای دو بلوک شرق و غرب، نه وحدت نظامی و همبستگی سیاسی و اقتصادی، بلکه ایستادگی در برابر نفوذ قدرت های بزرگ بود که استقلال آنها را تهدید می کرد.

وی افزود: به عبارت دیگر عوامل گرد هم آورنده آنها بر اساس نفی قدرت های سلطه جویی بود که وضع آسیب پذیر هر یک از آنها را تهدید می کرد.

رییس مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری گفت: این نهضت بدون آنکه درصدد ایجاد بلوک جدیدی باشد، کوشیده است تا از طریق همفکری و تبادل نظریات و مسایل پیش رو در عرصه های بین المللی بلوک بندی ها را از میان برده و راهی مستقل و واقع بینانه که متضمن استقلال کشورهای عضو نهضت باشد، برگزیند.

وی تصریح کرد: جنبش عدم تعهد با تکیه بر بنیان های نظری و علمی می کوشد تا ضمن حفظ منافع ملی کشورها، آنها را در سرنوشت یکدیگر سهیم سازد و این مهم، زمینه ای به گستردگی سیاست تا فرهنگ و اقتصاد را در بر خواهد گرفت و لزوم هم اندیشی ها و پژوهش های مدون بر اساس آرمان های جنبش عدم تعهد را بیش از پیش ضرروت خواهد بخشید.

رییس کنفرانس علمی جنبش غیرمتعهدها با اشاره به حوزه های انتخاب شده برای ارائه مطالب به این کنفرانس علمی گفت: این شورا با برگزاری جلسات متعدد با رویکردی کارشناسی به ترسیم اهداف برگزاری کنفرانس اقدام و براساس آن کارگروه ها و محورهای اصلی را مشخص نمود با مشخص شدن شورای سیاست گذاری و تشکیل جلسه با اندیشمندان پنج حوزه مختلف شامل ‘علوم سیاسی، روابط بین الملل و تحولات جهانی’، ‘اقتصاد و توسعه’، ‘فرهنگ، جامعه و تمدن’ ، ‘تشکل‌های مردم نهاد و سازمان‌های بین‌المللی’ و ‘رسانه و ارتباطات جمعی’ برای فعالیت علمی کنفرانس انتخاب شد.

رضایی همچنین تاکید کرد: کارگروه های تشکیل شده دارای ۵ نفر عضو هیات رییسه، ۵ نفر اعضای اصلی، ۳ نفر داور برای مقالات رسیده، ۱۰ نفر اساتید همکار داخلی و ۱۰ نفر اساتید همکار خارجی و همچنین هر کارگروه متشکل از ۲۳ نفر اعضای اصلی است؛ بنابراین کنفرانس دارای بیش از ۱۲۰ نفر اعضای هیات علمی از اساتید برجسته دانشگاه و فرهیختگان و نخبگان در هر حوزه کاری است.

رییس مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری در ادامه افزود: پس از تشکیل هیات علمی و ایجاد زیر ساخت های علمی و فکری مورد نیاز برای برپایی یک کنفرانس علمی در سطح بین المللی کمیته اجرایی کنفرانس شکل گرفت که متشکل از ۴۰ نفر عوامل اجرایی است که مستقیما با برگزاری کنفرانس در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: از ابتدا تمام برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری کنفرانس در سطح بین‌المللی صورت پذیرفت.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در راستای ارتباط با محققان و اندیشمندان با بیش از ۸۰ مرکز علمی و پژوهشی در داخل و ۶۰ مرکز علمی و پژوهشی خارجی مکاتبه و با بیش از ۳۵۰۰ نفر مکاتبه مستقیم صورت پذیرفته است، همچنین با انجام مکاتبات و تبلیغات انجام شده در سطح دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی در دو ماه گذشته بیش از ۵۴۰ هزار بازدید از سایت کنفرانس به عمل آمده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این راستا بیش از ۸۰۰ نفر در سایت کنفرانس ثبت کرده و ۵۹۰ چکیده مقاله از طریق پورتال ثبت آنلاین مقالات برای دبیرخانه ارسال شده است که از این میان تعداد ۳۳۲ چکیده مقاله در مرحله تایید تکنیکال پذیرفته شده و جهت داوری به داوران کمیته های مربوطه ارجاع شد.

به گفته وی، هر مقاله توسط سه داور داخلی و بین‌المللی مورد بازبینی قرار گرفته و براساس نظر جمعی داوران تعداد ۴۶ مقاله برای ارایه شفاهی و ۸۱ مقاله برای ارایه به صورت پوستر در سه بخش در طی امروز و فردا پذیرفته شده است.

رییس مرکز پژوهش و اسناد همچنین اظهار داشت: مقالات پذیرفته شده طبق تفاهم انجام شده با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارسال به ژورنال های بین المللی مورد تاییداین وزارتخانه با درجه علمی پژوهشی به چاپ رسیده است که این ژورنال در کنفرانس توزیع شد؛ علاوه بر این ژورنال علمی، مقالات در کتاب کنفرانس و متن کامل مقالات نیز در مجلدهای مجزایی به چاپ خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در مجموع برای برگزاری این کنفرانس بیش از ۴۵۰۰ نفر ساعت فعالیت در حوزه هیات علمی توسط اساتید فرهیخته و بیش از ۲۶۰۰۰ نفر ساعت فعالیت اجرایی صورت پذیرفته است، تصریح کرد: برگزاری چنین کنفرانسی با این سطح کیفی و با این تعداد مقالات دریافت شده و با مشارکت اساتید برجسته داخلی و خارجی در کشور بی سابقه بوده و برای اولین بار اتفاق افتاده است.

سیام*۲۰۲۳* ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۷۵۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.