لاریجانی: اعضای اکو بر لزوم تقویت هم‌گرایی قوانین تجارت و سرمایه‌گذاری تاکید کردند

۲۵ام بهمن ،

forootan-2-47.jpg

رییس مجلس شورای اسلامی در تشریح نتایج سفرش به اجلاس مجالس کشورهای اکو با بیان این که بر لزوم تقویت هم‌گرایی قوانین مربوط به تجارت و سرمایه‌گذاری تاکید شد، گفت: مصوب شده است که کنفرانس سالانه کشورهای اکو، توسط مجمع عمومی پیگیری شده و برگزار شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)، دکتر علی لاریجانی چهارشنبه شب در بدو ورود به تهران، ضمن تشریح نتایج سفر خود در اجلاس مجالس کشورهای اکو، اظهار کرد: تجربه قبل نشان می‌دهد که قدرت‌های بزرگ در منطقه همواره مزاحمت‌هایی ایجاد کرده و رفع آن‌ها را به خود کشورها واگذار می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که گفته می‌شود کشورهای منطقه به دنبال تعامل و هم‌گرایی می باشند و این امر مفیدی است، گفت: در سطح کشورهای اکو که تقریبا ۴۰۰ میلیون جمعیت را تحت پوشش دارد، کشورهایی می باشند که صاحب انرژی بوده و از تکنولوژی‌های خوبی برخوردارند و این که در سطح کشورهای اکو، مجالس آن‌ها با یکدیگر چنین اجلاسی برگزار کنند، بسیار خوب است.

او با اشاره به این که در این اجلاس با شش نفر از رییسان مجالس کشورهای عضو اکو دیدار و گفت‌وگو داشته است، بیان کرد: در این اجلاس مصوب شد کنفرانسی هرساله از سوی کشورهای اکو برگزار شود و مجمع عمومی مجالس کشورهای اکو آن را برگزار کنند. هم‌چنین دبیرخانه‌ای کارهای مربوط به آن را مورد پیگیری قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین مقرر شد این کنفرانس هر ساله توسط یکی از اعضای اکو برگزار شود.

رییس قوه مقننه در ادامه اظهار کرد: پیگیری گسترش راه‌های مواصلاتی به ویژه راه‌آهن برای پیوند دادن کشورهای عضو اکو و نیز تقویت هم‌گرایی قوانین مربوط به تجارت و سرمایه‌گذاری که عامل مهمی برای توسعه است، از دیگر موضوعاتی بوده که در این اجلاس مطرح شده است، بنابراین پیشنهادات به کمیته اجرایی داده شد تا توسعه متقارنی از کشورهای منطقه به وجود آید.

او با یادآوری این که در این اجلاس با رییسان مجالس کشورهای آذربایجان و ترکیه دیدار و گفت‌وگو داشته است، اظهار کرد: مذاکرات دوجانبه‌یی نیز با رییسان مجلس ملی پاکستان، انجام شد که در آن مسائل مهم مربوط به همکاری‌های اقتصادی و مسائل مهم منطقه‌یی مورد بحث و تبادل قرار گرفت.

لاریجانی به دیدار خود با رییس‌جمهور پاکستان اشاره کرد و گفت: در این دیدار نیز دربارهٔ تکمیل بعضی پروژه‌های مهم اقتصادی مانند خط انتقال گاز، مباحثی مطرح شد، چراکه به نفع دو کشور است.

وی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری دستگاه‌های اجرایی، زمینه گسترش همکاری‌ها میان دو کشور فراهم شود.

لاریجانی در پایان افزود: به نظر می‌رسد اگر در زمینه فعالیت بین‌المجالس کشورهای عضو اکو دبیرخانه فعالی موضوعات را پیگیری کند، نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، لازم به ذکر است که در مراسم استقبال از رییس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس، حسین مظفر، معاون نظارت، امیدوار رضایی، معاون قوانین و افراشته، معاون اجرایی لاریجانی نیز حضور داشتند.

هم‌چنین در این مراسم علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، رحمانی، رییس کمیسیون صنایع، ملک‌شاهی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی، ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی، شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت، علیرضا منادی، عضو هیات رییسه مجلس و کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز حضور داشتند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.