لاوروف: احتمال تحریمهای اقتصادی شورای امنیت علیه دو سودان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، سرگئی لاوروف در این باره گفت: اگر تنش های نظامی میان سودان و سودان جنوبی ادامه یابد شورای امنیت هیچ چاره ای جز واکنش به این موضوع ندارد و احتمال اعمال تحریم ها علیه این دو کشور همسایه وجود دارد.

لاوروف پس از دیدار با ‘علی کارتی’ همتای سودانی خود، خاطر نشان کرد: خارطوم آماده اجرای قطعنامه ۱۲ آوریل شورای امنیت سازمان ملل متحد است و در صورتی رعایت آتش بس از سوی نظامیان سودان جنوبی، خارطوم به تعهدات بین المللی خود پایبند خواهد بود.

وزیر امورخارجه روسیه تهدید کرد: اگر دو طرف درگیر به رویارویی های نظامی خود پایان ندهند، شورای امنیت نیز چاره ای ندارد جز اینکه در چارچوب طرح پیشنهادی آمریکا، با برگزاری نشستی تحریم های اقتصادی گسترده ای علیه خارطوم و جوبا تصویب کند.

بر اساس قطعنامه ۱۲ آوریل شورای امنیت سازمان ملل متحد، سودان و سودان جنوبی باید هرچه زودتر به درگیری ها و خونریزی ها پایان دهند.

اظهارات امروز وزیر امورخارجه روسیه در حالیست که وزارت امور خارجه سودان روز شنبه با صدور بیانیه ای هرگونه دخالت سازمان ملل متحد در ماجرای مناقشه با سودان جنوبی را رد کرد و آن را نپذیرفت.

در این بیانیه آمده است: سودان از تلاش های اتحادیه آفریقا برای خروج از بن بست سیاسی میان خارطوم و جوبا استقال می کند، اما مطرح شدن این مناقشه در شورای امنیت سازمان ملل متحد را نمی پذیرد و آن را رد می کند.

پس از استقرار نیروهای نظامی سودان جنوبی در تاسیسات نفتی منطقه ‘هجلیج’ و به تبع آن افزایش تنش های سیاسی میان خارطوم و جوبا، نمایندگان پارلمان سودان هفته گذشته با صدور قطعنامه ای که با اکثریت آرا به تصویب رسید، نزدیک ترین همسایه خود یعنی سودان جنوبی را ‘دشمن’ نامیدند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که سیطره نظامی سودان جنوبی بر منطقه نفت ‌خیز و راهبردی هجلیج برگ برنده بزرگی برای این کشور در مذاکرات با دولت سودان است.

سودان جنوبی کشوری در جنوب سودان است که استقلال آن روز ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱ میلادی ( ۱۸تیر ماه ۱۳۹۰) رسمیت یافت.

مترجمام**۹۰۴۱**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۵۰۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.