لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها قبل از تشکیل کابینه بررسی نمی‌شود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به درست بودن ادغام وزارتخانه ها گفت: بررسی لایحه تفکیک تا قبل از تشکیل کابینه جدید به دلیل کافی نبودن فرصت انجام نخواهد شد.

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2017/07/a2a62b6408b7ddeb6ff4d4c977b9f6fb.jpg

باستانی در رابطه با تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صنعت گفت: ذکر این نکته مهم است که بحث های زیادی از گذشته در رابطه با این موضوع مطرح بوده است. از طرفی ما طبق قانون باید به سمت کوچکتر کردن دولت حرکت کنیم تا دولت کارآمدتر شود ولی از طرف دیگر تاکنون این دو وزارتخانه در حقیقت با هم ادغام نشدند بلکه فقط در کنار هم قرار گرفته اند و کوچک سازی دولت نیز محقق نشده است.

وی در ادامه افزود: هم در دولت سابق و هم در چهار سال ابتدائی این دولت قرار بود شرح وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و اساسنامه های آن برای تصویب ارائه شود ولی تاکنون این شرح وظایف و اساسنامه ها ارائه نشده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: به همین خاطر نمی توان گفت که ادغام صورت گرفته و ناکارآمدی فعلی به خاطر ادغام است. به نظر ما ادغامی تاکنون صورت نگرفته است زیرا ادغام به مفهوم این است که ساختارها کوچکتر و هماهنگ تر شود و در نهایت کارآمدتر شود، ولی در حال حاضر دو وزارتخانه فقط در کنار هم تجمیع شده اند و هیچ اتفاق جدیدی نسبت به قبل از ادغام رخ نداده است و با همان شرایط قبلی کارها انجام می شود و شرح وظایف متفاوتی برای وزارتخانه جدبد تصویب نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما تمایل داریم که این دو بخش ادغام باشند زیرا در اینصورت هماهنگ تر هستند و حجم دولت کوچکتر می شود به شرطی که این ادغام فقط به صورت تجمیع دو وزارتخانه نباشد و به طور کامل و به درستی انجام شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس، یکی از دلایل ادغام را موضوع هماهنگی بین بخش تولید و بازرگانی دانست و افزود: در صورت جدایی این دو بخش ممکن است به دلیل عدم توجه بخش بازرگانی به تولید داخلی مشکلات تولید افزایش یابد. اکنون بازرگانی محصولات کشاورزی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی تولیدات صنعتی و معدنی زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است و تصمیم گیری در حوزه بازرگانی هر کدام از این بخش ها توسط همان بخش انجام می گیرد و این کار از لحاظ تصمیم گیری درست و مثبت است.

وی در رابطه با زمان بررسی لایحه گفت: بررسی لایحه تفکیک تا قبل از تشکیل کابینه جدید انجام نخواهد شد. به دلیل اینکه در این فرصت کمی که تا زمان تشکیل کابینه باقی مانده امکان بررسی این موضوع فراهم نیست.

باستانی در پایان گفت: کمیسیون اصلی در رابطه با این لایحه کمیسیون اجتماعی مجلس است ولی قطعا طبق آیین نامه ها و نظر رئیس مجلس در حوزه تفکیک صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون اقتصادی نظر خواهند داد و در حوزه های دیگر این لایحه نیز کمیسیون های مربوطه نظر کارشناسی خود را خواهند داد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.