لبنان خواستار نشست ویژه اتحادیه عرب شد

همزمان با درخواست نصرالله برای اعتراض به فیلم موهن علیه پیامبر‌ (ص)

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
با گذشت یک هفته از پخش فیلم موهن به مقدسات مسلمانان، همچنان اعتراضات ادامه دارد و در تازه‌ترین اقدامات علیه این فیلم، وزیر خارجه لبنان خواستار برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب شد و دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن تأکید بر ضرورت جرم‌شناختن چنین اقدامی، مردم را به برگزاری تظاهرات تا هفته آینده دعوت کرد.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، وزیر خارجه لبنان  دبیرکل اتحادیه عرب را به دعوت برای برگزاری نشست اضطراری در سطح وزرای خارجه به‌منظور رایزنی درباره این فیلم فراخواند.عدنان منصور به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای وزرای خارجه اتحادیه عرب ضمن فراخواندن نبیل العربی به اتخاذ اقدامات لازم برای برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه عرب در قاهره، تولید و پخش چنین فیلمی را اقدام خصمانه آشکاری علیه پیامبر اسلام و علیه باورها و احساسات دینی حدود ۱٫۵ میلیارد مسلمان در جهان دانست. وی بر ضرورت اتخاذ اقدامات قاطع برای توقف چنین توهین‌هایی تأکید کرد.

از سوی دیگر و باز در لبنان، دبیرکل حزب‌الله در اظهاراتی، ضمن محکوم کردن این فیلم و بی‌سابقه خواندن آن، بر ضرورت جرم تلقی کردن چنین اقدامی تأکید کرد.به گزارش شبکه خبری المیادین، سیدحسن نصر‌الله با تأکید بر اینکه چنین اقدامی، حتی از به آتش کشیدن مسجدالاقصی در سال ۱۹۶۹و نیز انتشار کتاب آیات شیطانی هم خطرناک‌تر است، تصریح کرد که ایالات متحده از طریق کیفیت تعامل با این توهین، دلیلی دیگر بر دورویی و دوگانگی معیارهای خود ارائه داد. وی با تأکید بر اینکه توهین به پیامبر(ص)، دعوت برای برگزاری نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب را ضروری می‌سازد، مردم شهرهای مختلف لبنان را به برگزاری تظاهرات طی روزهای آینده فراخواند.

در همین راستا، روز گذشته صدها نفر از مردم لبنان در شهر بیروت و حومه جنوبی آن تظاهرات کردند.حسن نصر‌الله با تأکید بر اینکه نکته مثبت در اعتراضات مردمی، خشم آنها علیه اسرائیل و ایالات متحده و نه مسیحیان بود، تأکید کرد که علت تأخیر در برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز، حضور پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان در لبنان بوده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن فراخواندن کنگره آمریکا به تصویب قانون جرم شناختن اسلام‌‌ستیزی، همانگونه که درباره یهودی‌ستیزی چنین قانونی تصویب کرده، بر ضرورت تلاش برای عدم‌تکرار چنین اقدامات خصمانه‌ای علیه مقدسات مسلمانان در آینده تأکید کرد.همزمان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه طی یک سخنرانی در شهر سارایوو، ضمن تکرار درخواست و موضع دبیرکل حزب‌الله لبنان، اعلام کرد که درحالی‌که کشورهایی مانند ترکیه یهودی‌ستیزی را به‌عنوان یک جرم شناخته حتی یک کشور غربی اسلام‌هراسی را جرم ندانسته است.
اما در ادامه اعتراضات مردمی علیه ساخت و پخش فیلم موهن علیه پیامبر اسلام، روز گذشته هزاران نفر در افغانستان، پاکستان، لبنان و تونس تظاهرات کردند و در پاکستان یک نفر هم کشته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان اعتراضات مردمی گسترده در پاکستان و در پی آتش گشودن پلیس برای متفرق کردن معترضان، یک نفر در ایالت خیبر در شمال غرب این کشور کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. در شهر کراچی که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند هم تظاهرات مشابهی برگزار شد و پلیس موانعی امنیتی در سطح شهر ایجاد کرد.

در لندن، پایتخت انگلیس هم صدها نفر تظاهراتی مسالمت‌آمیز علیه این فیلم موهن در مقابل سفارت آمریکا برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان در این تظاهرات پارچه‌نوشته‌هایی علیه آمریکا به‌دست داشتند. این درحالی است که وزارت کشور آلمان، کشیش قرآن سوز آمریکایی و حامی فیلم موهن علیه پیامبر اسلام را از ورود به خاک این کشور منع کرد.

به گزارش مجله آلمانی اشپیگل، این اقدام در پی تلاش برخی گروه‌های راستگرای افراطی و اسلام‌ستیز به‌منظور دعوت از وی، صورت گرفت.جونز متهم به همدستی با صحنه‌گردانان فیلم توهین آمیز است و ایده آتش زدن قرآن را مطرح کرد و به دور از آگاهی افکار عمومی، نسخه‌هایی از قرآن را سوزاند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.