لزوم گسترش روابط ایران و ترکمنستان در سایه محبت و برادری

به گزارش گروه اخبار شب ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد شامگاه دوشنبه در دیدار ‘رشید مرادف’ وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: روابط میان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان صمیمی و برادرانه و تاکنون همه ملاقات‌ها میان مسوولان دو کشور سازنده و در جهت گسترش مناسبات همه جانبه بوده است.

وی اظهار داشت: امروز باید سطح روابط در بخش‌های مختلف میان دو کشور هر چه بیشتر گسترش و ارتقا پیدا کند و مسوولان دو کشور باید در این راستا تمام تلاش خود را بکار گیرند.

رییس جمهوری ایران ضمن اظهار امیدواری از دستیابی هر چه زودتر دو کشور به اهداف مورد نظر در توافقات دوجانبه، روابط ممتاز جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان را به عنوان الگوی همکاری برای دیگر کشورهای منطقه دانست.

وی خاطر نشان کرد: مناسبات موجود میان ایران و ترکمنستان مدیون اراده و مدیریت مسوولان دو کشور بوده است و باید تلاش کنیم که این روابط عمیق‌تر و گسترده‌تر شود.

احمدی نژاد همچنین با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران تصریح کرد: مطمئناً حضور رییس‌ جمهوری ترکمنستان در این اجلاس باعث تقویت و تعمیق نتایج آن خواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز با اشاره به برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور و همایش تجاری ایران و ترکمنستان، تصریح کرد: ترکمنستان همواره خواستار توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران بوده و در این راستا برنامه‌های گسترده‌ای را در دستور کار دارد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با بیان اینکه در حال حاضر سطح مراودات اقتصادی و گردش کالا میان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به پنج میلیارد دلار در سال رسیده است، گفت: براساس توافقات صورت گرفته میان مسوولان ایران و ترکمنستان و ظرفیت های متقابل موجود، سطح مراودات تجاری و اقتصادی میان دو کشور می تواند در آینده نزدیک به رقم ۱۰ میلیارد دلار در سال برسد.

رشید مرادف همچنین با اشاره به اهمیت حمل و نقل جاده‌ای و ریلی در جابه‌جایی کالا و گسترش حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و ترکمنستان گفت: جمهوری ترکمنستان تمامی تلاش خود را برای حفظ سیر صعودی مناسبات با جمهوری اسلامی ایران بکار خواهد گرفت.

**۱۵۳۶**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۳۰۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.