لطیفه‌های شیرین: حکایت اصل و نسب و مقبره

۲۶اردیبهشت،

مهر گزار داد: کتاب «لطایف الطوایف» نوشته مولانا فخرالدین علی صفی است. او در هرات به دنیا آمد و دوران جوانی را نیز در این شهر گذراند. فخرالدین دو بار به سمرقند سفر کرد و از خواجه احرار که در تصوف مرید او بود، اجازه ذکر گرفت. فخرالدین هم مانند پدرش مولانا کمال‌الدین حسین الکاشفی موعظه می‌کرد و بنا به طبع لطیف و شاعرانه‌اش، ابیات زیبایی را که می‌سرود، هنگام وعظ به کار می‌برد. در سال ۹۳۸ هجری قمری عبیدالله خان ازبک، هرات را محاصره کرد و مردم با سختی و قحطی رو به رو شدند. راه آب و آذوقه بر مردم شهر بسته شده بود و روزگار چنان سخت می‌گذشت که مردم بر سر گوشت سگ و گربه به جان هم می‌افتادند. در این شرایط فخرالدین که درویش مسلک و عارف بود، بیش از دیگران رنج می‌کشید به طوری که در یکی از یادداشت‌هایش، دوران محاصره هرات را حبس یک ساله نامید و در سال ۹۳۹ زمانی که عبیدالله خان و لشگریانش از هرات فراری شدند و محاصره شهر شکست، فخرالدین علی صفی به قصد پیدا کردن جایی امن و آرام، هرات را ترک کرد و به غرجستان رفت تا نزد شاه محمد سیف‌الملوک برود.

شاه‌محمد سلطان، فخرالدین علی صفی را به گرمی و با احترام پذیرفت. فخرالدین هم در پاسخ محبت‌های شاه، قصیده‌ای در مدح او سرود و لطایف الطوایف را که نتیجه سال‌ها تلاشش بود، در کتابی گردآوری و به او تقدیم کرد. لطایف الطوایف در ۱۴ باب نوشته شده است که هر باب آن چندین فصل دارد و کتاب «لطیفه‌های شیرین لطایف الطوایف» هم شامل گزیده‌ای از ۱۰۰ حکایت این کتاب است که توسط مرجان کشاورز بازنویسی و نیلوفر میرمحمدی تصویرگری شده است.

حکایت «اصل و نسب» را از این کتاب می‌خوانیم:

حکیمی دانشمند و بلند مرتبه، اصل و نسب چندان معلوم و معروفی نداشت. روزی از روزها یکی از بزرگ زادگان نادان و مغرور با کنایه به او گفت: ای حکیم، اصل و نسب تو ننگ و عار است بر تو! حکیم گفت: و تو با این جهل و نادانی، ننگ و عاری بر اصل و نسب خود!

حکایت «مقبره» هم از این کتاب به شرح زیر است:

ثروتمندی که از مال دنیا بی‌نیاز بود، تصمیم گرفت برای خود مقبره‌ای بسازد. ماهرترین بنای شهر را به خدمت گرفت و او ساخت مقبره را آغاز کرد. یک سال تمام کار ساخت مقبره طول کشید و پس از این مدت، مقبره ای زیبا و باشکوه آماده شد. مرد رو به بنا کرد و گت: این عمارت چه چیز کم دارد؟ بنا که مردی شوخ طبع بود، گفت: وجود شریف شما را…

کتاب «لطیفه‌های شیرین لطایف الطوایف» با ۱۵۲ صفحه، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ تومان انتشار یافته است.
 

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.