لوازم آرایش دور ریختنی

مجله سیب سبز: قطعا شما هم مواد و لوازم آرایشی‌تان را بسیار دوست دارید اما یادتان نرود آنها نیز مثل هر محصول دیگری تاریخ انقضا دارند و بعد از آن تاریخ می‌توانند حسابی به پوست آسیب برسانند. آیا حاضرید پوست ارزشمند خود را فدای این مواد کنید، پس دست به کار شوید و دست به یک تصفیه اساسی در کیف لوازم آرایشی‌تان بزنید چرا که ممکن است بعضی از آنها تبدیل به یک بستر خوب برای رشد باکتری‌ها شده‌‌ باشند. شما باید بتوانید تشخیص دهید چه زمانی ماده آرایشی تان برای استفاده مناسب است و چه زمانی بهتر است آنها را دور بیندازید.

ریمل

ریمل باید هر چند ماه یک‌بار (در حالت ایده‌آل ۲ تا ۳ ماه) عوض شود. با باز شدن در ریمل اکسیژن روی مواد تشکیل‌دهنده آن تاثیر گذاشته و کاری می‌کند که باکتری‌ها درون آن جمع شوند. وقتی باکتری‌ها درون ریمل تجمع کنند می‌توانند باعث قرمزی، خارش یا حتی گاهی ورم و گل‌مژه در ناحیه چشم‌ها شوند. از طرف دیگر هربار که برس ریمل را بیرون می‌آورید، از آن استفاده می‌کنید و دوباره آن را سر جایش بازمی‌گردانید، در این مسیر برس میزانی باکتری جذب می‌کند و آن را به درون ریمل می‌برد.

نشانه فاسد شدن

وقتی ریمل شما خراب می‌شود بویی نزدیک به بوی گازوئیل از آن به مشام می‌رسد.



خط چشم

خط چشم مایع یا مداد باید هر سه ماه یک‌بار عوض شود. اگر از مداد استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم هربار قبل از استفاده آن را بتراشید تا اگر آلودگی روی نوک آن وجود داشته ‌باشد، از بین برود.

نشانه فاسد شدن

آلودگی خط چشم معمولا هیچ نشانه آشکاری ندارد. اگر خط چشم‌تان آلوده باشد احتمال قرمزی، خارش و عفونت به وجود می‌آ‌ید.

کرم‌پودر

اگر در کرم‌پودرتان را هنوز باز نکرده‌اید می‌توانید تا ۲ سال آن را نگه دارید اما بعد از باز کردن باید نهایتا بین ۶ تا ۱۲ ماه از آن استفاده کنید، چرا که بعد از این تاریخ دیگر قابل استفاده نخواهد بود. همچنین یادتان باشد کرم‌پودرهای خود را دور از فضاهای مرطوب (مثل حمام) و گرم و پرنور نگهداری کنید چون این محیط‌ها رشد باکتری‌‌ها را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود که کرم‌پودر و به طور کلی تمام لوازم آرایشی شما سریع‌تر فاسد شود.

نشانه‌های فاسد شدن

از نشانه‌های خراب شدن کرم پودر تغییر بو یا رنگ کرم‌پودر است. همچنین وقتی رنگ کرم شما کمی تغییر کند نشان می‌دهد فاسد شده‌ است و دیگر قابل استفاده نیست.

رژلب

از آنجا که رژلب ها مدام با لب‌ها در تماس هستند بهتر است هر سال عوض شوند البته در رژلب‌ها آبی وجود ندارد بنابراین احتمال فاسد شدن آنها بسیار کمتر است. یادتان نرود اگر اخیرا بیمار بوده‌اید بهتر است رژ خود را دور بیندازید. هیچ‌گاه رژلب خود را به کسی قرض ندهید یا از رژ کسی استفاده نکنید.

نشانه‌های فاسد شدن

هرگاه احساس کردید در بافت و ترکیب رژتان تغییری ایجاد شده یا اینکه سفت شده است به طوری که رنگدانه‌های آن به راحتی روی لب نمی‌نشیند

پنکیک

هر پنکیک یا پودری را حداقل می‌توان ۲ تا ۳ سال استفاده کرد به شرط آنکه در محیطی خشک و خنک نگهداری شود به خصوص پنکیک‌هایی که منشا گیاهی دارند چون دارای مقدار بسیار کمی آب هستند و احتمال رشد باکتری‌ها در آنها وجود دارد بنابراین اول از همه به برچسب پنکیک‌تان نگاه کنید. پودرهای فشرده را می‌توانید تا ۲ سال و پودرهای نرم را می‌توانید تا ۳ سال استفاده کنید.

رژگونه

دقیقا همان قانونی که درباره پنکیک‌ها وجود دارد در مورد رژگونه‌های پودری هم صدق می‌کند، یعنی اگر در مواد تشکیل‌دهنده آن آب وجود نداشته‌ باشد، می‌توانید تا مدت‌ها یعنی ۲ تا ۳ سال از آن استفاده کنید ولی اگر رژگونه شما کرمی باشد باید هر سال آن را عوض کنید. اگر می‌خواهید عمر رژگونه را زیاد کنید به طور مرتب برس آن را بشویید و رژگونه را در محیطی تاریک و خشک نگهداری کنید.

نشانه‌های فاسد شدن

اگر ترکیب رژگونه‌تان بسیار سفت و سخت شده‌ بود و به راحتی از هم جدا نمی‌شد و تکان نمی‌خورد، باید یک رژگونه نو بخرید.

سایه چشم

اگر چشمانی حساس دارید یا به سلامت چشم‌های‌تان اهمیت فراوانی می‌دهید و نمی‌خواهید قرمز شوند یا به خارش بیفتند هر سه ماه یک بار سایه چشم‌تان را عوض کنید هر چند سایه‌ها تقریبا فرمولی شبیه باقی پودر‌ها مثل پنکیک و رژگونه دارند ولی از آنجا که با حساس‌ترین قسمت بدن سروکار دارند بنابراین انتقال باکتری‌ها به آن و بعد سرایتش به چشم می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

نشانه‌های فاسد شدن

هر تغییر رنگ یا بو می‌تواند نشانه خراب ‌شدن سایه باشد.

مواظب برس‌های آرایشی باشید

اگر به طور مرتب برس‌های آرایشی خود را بشویید و در جای مناسب آنها را نگهداری کنید می‌توانید تا سال‌ها از آنها استفاده کنید اما وقتی برس‌ها شروع به شل شدن و ریزش کنند زمان آن است که برس را تعویض کنید. برای اینکه برس‌های‌تان همیشه نو و سالم بمانند، بهتر است بعد از هربار استفاده آنها را با یک حوله یا پارچه تمیز و خشک پاک کنید و هر ۲ هفته یک‌بار نیز با یک شامپوی ملایم مو آنها را بشویید. بهترین جای نگهداری از برس‌ها در یک شیشه به طور برعکس است تا هوا از بین موهای آن رد شود و موها حالت خود را نیز از دست ندهند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.