مأموران قلابی پلیس را اینگونه بسناسیم

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

مأموران قلابی پلیس را اینگونه بسناسیم

در برابر مأموران قلابی پلیس چگونه باید عمل کنیم

هنگام مراجعه ماموران، برای احراز هویت، از آنان کارت شناسایی بخواهید تا در دام سارقان مامورنما گرفتار نشوید

ماموران قلابی با استفاده از عناوین جعلی و ظاهرسازی جهت فریب ، سعی در اغفال شهروندان و القای آنچه که بدنبال آن هستند کرده که بهترین راه مقابله با این جرم درخواست ارائه کارت شناسایی و اوراق هویت مأمور می باشد .

به طور معمول در اخبار حوادث رسانه ها با مواردی روبرو می شویم که از دستگیری مجرمان تحت پوشش مأموران نظامی، انتظامی و دستگاه های دولتی حکایت دارد ، این تبهکاران عمدتاً با سوءاستفاده از شرایط ویژه قربانیان مرتکب انواع جرایم از جمله سرقت ،اخاذی،کلاهبرداری، اعمال منافی عفت و حتی در مواردی قتل به ویژه علیه اتباع خارجی می شوند.

این جرائم عمدتا در مناطقی که از سطح سواد و تحصیلات کمتری برخوردارند روی می دهد . چرا که بدلیل عدم توجه این قشر از جامعه به برخی از مناسبات اداری و قانونی و عدم اطلاع شهروندان از قوانین جاریه کشور ، سبب می شود تا سوء استفاده کنندگان از این خلاء استفاده کرده و به جرائمی مانند زورگیری تحت عنوان مأمور ، دست بزنند.

زورگیری تحت عنوان مأمور و کارمند ادارات دولتی یکی از شابع ترین جرائمی است که برخی از سارقان و تبهکاران با مبلغی در حدود ۲۵۰۰ تومان ، لباس پلیس را خریده و مامور انتظامی و نظامی کشور می شوند و از این طریق اقدام به اخاذی و زورگیری می کنند .

این زورگیران با استفاده از عناوین جعلی و ظاهرسازی جهت فریب ، سعی در اغفال شهروندان و القای آنچه که بدنبال آن هستند کرده که بهترین راه مقابله با این جرم درخواست ارائه کارت شناسایی و اوراق هویت مأمور می باشد و در صورتیکه شهروندان در ابتدای امر و قبل از انجام هرگونه اقدامی صحت و سقم ادعای فرد مراجعه کننده را مطلع شوند و یا از طریق تلفن ۱۱۰ این موضوع را پیگیری کنند در اینگونه جرائم کاهش چشمگیری بوجود خواهدآمد .

یکی از سارقان به عنفی که تحت عنوان مأمور از شهروندان اخاذی می کرد علت موفقیت خود را ساده لوحی برخی از شهروندان دانسته و اظهار داشت : برای اینکه بتوانیم در سرقتها موفق شویم ، سعی می کردیم تا به نوعی اقدام کنیم که فرد مورد نظر هیچگونه شکی نسبت به ما نداشته باشد . چرا که به راحتی می توانستیم از ساده لوحی شهروندان استفاده کرده و با پوشیدن یک لباس نظامی و انتظامی (با هر درجه و رتبه ای که بود) شهروندان را اغفال کرده و آنان برای آنکه درگیر مشکلات مراجعه به پاسگاه و . . . نشوند هر آنچه می خواستیم انجام می دادند .

بررسی اینگونه پرونده ها نشان می دهد که بسیاری از این دست سارقان که تحت عنوان مأمور ، اخاذی می کنند از همین شیوه و روش استفاده کرده و بسیاری از مالباختگان نیز بدون توجه به صحت و سقم گفته های این افراد به آنان اعتماد کرده و یا به خواسته نابجای آنان تن می دهند .

تبعات و پیامدهای جرایمی که این افراد مرتکب می شوند ، از منظر اجتماعی دارای اهمیت زیادی می باشد؛ چرا که این قبیل جرایم باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه شده و امنیت عمومی را تهدید می کند.

شگردهای مورد استفاده مأموران قلابی:

مأموران قلابی با آگاهی از نقاط ضعف و تخلفات افراد، وجهی را بصورت مستقیم یا غیر مستقیم طلب می کنند تا به اصطلاح از اقدام قانونی علیه آنان صرف نظر کنند.

اتباع خارجی غیرمجاز، دختران و پسرانی که بدون رعایت موازین شرعی در معابر یا اماکن خلوت ظاهر می شوند، کسبه بدون جواز کسب و رانندگان فاقد گواهینامه و…. از اصلی ترین طعمه های این تبهکاران محسوب می شوند.

چگونه فرصت را از تبهکاران سلب کنیم؟

واقعاً در برابر مأمورنماها چگونه باید عمل کنیم که قربانی تبهکاری آنها نشده یا حداقل با شناسایی دقیق آنها اطلاعات لازم را دراختیار مأموران پلیس قرار دهیم؟

چند نکته مهم و کلیدی در این رابطه وجود دارد که به بیان آن می پردازیم:

۱- همواره توجه داشته باشیم که مأموران ، مسئول تعیین و اعمال هیچ نوع مجازات کیفری یا مالی (اخذ مبلغ جریمه و…..) به صورت مستقل نمی باشند.

۲- قبل از ارائه هرگونه پاسخ یا توضیح، با حفظ آرامش و خونسردی خود ، از مأمورانی که به شما مراجعه می کنند کارت شناسایی بخواهید و به دقت مندرجات کارت را ملاحظه کرده و ضمن تطبیق عکس با صاحب کارت، به تاریخ اعتبار آن توجه کنید .

۳- با توجه به این که مأموران برای ورود به منزل افراد ،باید علاوه بر کارت شناسایی معتبر، حکم قضایی ورود به منزل (با درج مشخصات کامل) ارائه کنند، بنابراین به افرادی که بدون حکم و صرفاً با نشان دادن کارت شناسایی، قصد ورود به منزل شما را دارند، اعتماد نکرده و مراتب را سریعاً به پلیس اطلاع دهید.

۴- آشنایی با قوانین و مقررات و اعتماد به نفس از نکات بسیار مهم دیگری است که می تواند به ناکام گذاشتن مأموران قلابی منجر شود.

۵- در صورت پیشنهاد مأموران قلابی برای مراجعه به کلانتری، خود شهروندان پشت فرمان بنشینند و هرگز خودروی خود را در اختیار آنان قرار ندهید. همچنین سعی کنند شماره پلاک خودروی آنها را به فردی آشنا اعلام تا در صورت بروز هرگونه اتفاق ، امکان ردیابی این افراد وجود داشته باشد
پلیس

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

www.persianv.com
تاریخ ارسالAugust 15, 2012 01:50 AM  تعداد مشاهده: ۴۹۰

بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – حوادث

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.