ماجرایی خواندنی: آکادمی اسکار از حراج تندیس فیلم «شکارچی گوزن» شکایت کرد

۰۳م آذر ،

راز ناپدید شدن جایزه اسکار “آرون روشین” پس از ۳۰ سال کشف شد.

به گزارش ایسنا، پس از مراسم آکادمی اسکار برندگان دوست دارند با جایزه به خانه بروند، اما “آرون روشین” که در سال ۱۹۷۹ برای صدابرداری فیلم «شکارچی گوزن» با بازی “رابرت دنیرو” موفق به کسب جایزه اسکار شد هیچگاه این جایزه را دریافت نکرد.

به سبب صدمه‌ای که تندیس اسکار “آرون روشین” دیده بود، آکادمی تندیس اصلی اسکار را برای تعمیرات نزد خود نگه داشت و اما این تندیس ربوده شد و هیچگاه پیدا نشد.

پس از گذشت ۳۰ سال، سپتامبر قبل فردی به نام “جیمز دان” از طریق اینترنت آگهی حراج یک تندیس اسکار کمیاب را منتشر کرد و همه به این فکر افتادند که آیا این تندیس همان جایزه اسکار ربوده شده در سال ۱۹۷۹ است یا خیر.

روز دوشنبه آکادمی اسکار شکایتنامه‌ای را در دادگاه مندال واشنگتون ارائه و اعلام کرد، برندگان جایزه اسکار تنها مجاز می باشند جایزه خود را به قیمت یک دلار به آکادمی بفروشند.

“جیمز دان” آگهی فروش اینترنتی تندیس اسکار را برداشت و آکادمی نیز برای این کار به وی مشکوک شد. وی در توضیح مساله به آکادمی گفت، جایزه را از یک حراجی سیار خریداری کرده و پس از آن تندیس را با قیمت ۲۵ هزار دلار به فرد دیگری به نام “ادگارد فرانسیسکو” فروخته است.

“فرانسیسکو” نیز در توضیحاتی به آکادمی اسکار گفت، پس از خرید تندیس اسکار آن را نزد یک مجموعه‌دار برده و مجموعه‌دار تندیس را قلابی تشخیص داده است. این توضیحات آکادمی اسکار را متقاعد نکرد و احتمال داد که “دان” و “فرانسیسکو” یکدیگر را از ارتباطات خود با آکادمی اسکار مطلع کرده‌اند.

در حال حاضر آکادمی از این دو نفر شکایت کرده است، چون این دو با نقص قانون کپی‌رایت آکادمی به فروش تندیس اسکار و یا توزیع یک تندیس قلابی پرداخته‌اند.

در صورتی که تندیس واقعی باشد، “دان” و “فرانسیسکو” متهم به نقض حق مالکیت آکادمی بر دارایی‌هایش می باشند. آکادمی خواستار مبلغ ۲۵ تا ۱۵۰ هزار دلار برای جبران قیمت واقعی تندیس اسکار و نقص کپی‌رایت شده است.
 


سینما نگار
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.