ماجرای اعتراض رسمی ایران به توقف اعطای وام بانک جهانی

وزیر راه و شهرسازی از قطع اعطای وام بانک جهانی به ۸ شهر کشور برای بازسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده انتقاد کرد.

علی نیکزاد  گفت: ایران اعتراض و انتقاد خود نسبت به قطع اعطای وام از سوی بانک جهانی به ۸ شهر ایران را به اطلاع سازمان اسکان حقوق بشر ملل متحد «هبیتات» ارائه کرده است.

وی افزود: در حال حاضر در کشور امکان ساخت و نوسازی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد و این موضوع باعث شده تا بحث نوسازی و ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی از سال‌های گذشته بسیار جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: متاسفانه چند سالی است که بانک جهانی به دلایل سیاسی از اعطای وام و کمک مالی برای نوسازی بافت فرسوده ۸ شهر ایران خودداری می‌کند.

نیکزاد خاطرنشان کرد: در سفری که «جوان کلوس» معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد به ایران داشت، مراتب اعتراض خود را نسبت به اقدام بانک جهانی به وی ارائه کردیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: زمانی که مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران بود از پروژه‌های مسکن شهری، روستایی و بافت فرسوده بازدید کرد و از برنامه پیشتازانه ایران در باب نوسازی مسکن و مسکن مهر اظهار رضایت کرد.

*اسکان بشر ملل متحد برای عملکرد مثبت ایران در ساخت مسکن بیانیه بدهد

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این اظهار رضایت‌ها باعث شد تا ما نیز موضوع عدم ارائه وام بانک جهانی به ۸ شهر کشور را مطرح کنیم تا اگر این اقدامات پیشتازانه ایران مورد قبول برنامه اسکان بشر ملل متحد است آن را طی بیانیه‌ای اعلام کند.

نیکزاد خاطرنشان کرد:‌ بانک جهانی پیشتر و در سال‌های گذشته به ۸ شهر ایران مثل بندرعباس، زاهدان و کرمانشاه که دارای سکونتگاه‌های غیررسمی هستند مبادرت به اعطای وام می‌کرد،بنابراین اعتراض ما این است چه اتفاقی افتاده که علیرغم اقدامات مناسب ایران در زمینه ساخت مسکن مهر و نوسازی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی این کمک‌ها متوقف شده است.

*بانک جهانی اعطای وام به شهرهای ایران را استمرار دهد

وی تصریح کرد: اگر اقدامات ایران در بخش مسکن و سکونتگاه‌های غیررسمی مناسب بوده که مطمئن هستیم مناسب بوده است، پس باید اعطای وام بانک جهانی به ایران استمرار پیدا کند.
۳۹۳۹


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.