ماجرای یک ادکلن کشنده و بی خبری وزارت بهداشت و مجلس!

اما طی روزهای گذشته روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که مردم به هیچ وجه ادکلن‌ Lovely نخرند. این سازمان از مردم خواست تا در صورت مشاهده موارد مشکوک و مرتبط با این موضوع، سریعا دانشگاه‌های علوم پزشکی محل سکونت خود را در جریان امر قرار دهند.نکته جالب اینکه کلیه اعضای کمیسیون بهداشت مجلس از واردات غیر قانونی این ادکلن کشنده اظهار بی اطلاعی می کنند!

سرویس اجتماعی «فردا»؛ ماجرای توزیع ادکلن کشنده بین زائران در عراق از چند ماه پیش بر سر زبان ها افتاد و این موضوع تا بدان جایی پیش رفت که مردم با ارسال پیامک هایی به یکدیگر نسبت به عدم استفاده از این ادکلن هشدار دادند. “ادکلنی با نام lovely که جدیدا از مرز عراق وارد ایران شده، حاوی مواد کشنده است که با استنشاق آن پس از چهار یا پنج روز مسموم می‌شوید و درمانی هم ندارد”.

اما کمی پس از آن اطلاعیه‌ای از سوی برخی اداره‌های حج و زیارت استان‌ها در اختیار کارگزاران زیارتی قرار گرفت که در آن آمده بود: “گزارش‌های واصله حاکی است تشکیلات القاعده در استان “المثنی” عراق نوعی ادکلن موسوم به «lovely» را که حاوی گاز کشنده است، توزیع کرده است که فرد با استشمام آن بعد از چهار روز کشته می‌شود و به این عبارت معروف است (بس شمه) یعنی فقط استشمام کن. به قرار مسموع (شنیده) تاکنون ۱۸ نفر خارجی از این طریق کشته و ۳۵ نفر نیز در بیمارستان‌های عراق بستری شده‌اند. این ادکلن در بازار و در مناطق پرازدحام بغداد و دیگر شهرهای عراق به‌وفور موجود است و به‌فروش می‌رسد. با توجه به این‌که احتمال خرید این ادکلن توسط زائران عتبات عالیات وجود دارد، در جلسات توجیهی قبل از سفر موضوع را به‌نحو مقتضی به زائران اطلاع‌رسانی کنند.”

پس از گذشت مدتی از انتشار این اطلاعیه، مدیرکل حوزه‌ ریاست و مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت اعلام کرد که با توجه به پیگیر‌ی‌های صورت‌گرفته، گزارشی از این موضوع و خطری که این‌گونه زائران را تهدید می‌کند، نداشتیم و کماکان مشکلی نبوده است و زائران ایرانی هم مشکلی نداشته‌اند.

او در عین حال که این موضوع را در حد یک شایعه دانست و آن را تکذیب کرد، به زائران هم توصیه می‌کند که حتما به توصیه‌ها و تذکرهای مدیران کاروان‌ها و کارگزارن زیارتی توجه کنند.

چندی بعد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز  گفت که ادکلن موسوم به “lovely” از مبادی رسمی وارد کشور نشده و هیچ نمونه‌ای از آن برای سنجش و آزمایش در اختیار این معاونت قرار نگرفته است. وی در عین حال تاکید کرد که با توجه به اهمیت موضوع، باید سازمان پزشکی قانونی وارد عمل شود با تشکیل پرونده، این موضوع بررسی شود.

دکتر عبدالعظیم بهفر مدیر کل نظارت و ارزیابی در فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز می گوید که تاکنون هیچ جواب صحیحی از منبع خبر پیدا نکردیم و نمی توانیم آن را تایید و یا تذکیب کنیم.

بهفر با اشاره به این که تاکنون گزارش رسمی در این خصوص به سازمان غذا و دارو اعلام نشده است، گفت: بهتر است سایر سازمان‌ها در صورتی که به موارد این چنینی برخورد می‌کنند، آن را حتما به وزارت بهداشت که متولی امر است منعکس کنند تا بتواند آن را پیگیری کند و دقیق‌تر مورد آنالیز قرار دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که علت دقیق مرگ عده‌ای از مصرف‌کنندگان این فرآورده در عراق چیست، اظهار کرد: متاسفانه همه اطلاع‌رسانی‌ها در این خصوص غیررسمی بوده است و این اخبار را تایید نمی‌کنیم.

اما طی روزهای گذشته روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که مردم به هیچ وجه ادکلن‌ Lovely نخرند. این سازمان از مردم خواست تا در صورت مشاهده موارد مشکوک و مرتبط با این موضوع، سریعا دانشگاه‌های علوم پزشکی محل سکونت خود را در جریان امر قرار دهند.

نکته جالب اینکه کلیه اعضای کمیسیون بهداشت مجلس از واردات غیر قانونی این ادکلن کشنده اظهار بی اطلاعی می کنند و می گویند که برخی تنها به تبلیغات کالاهای غیر قابل قبول در کشور می پردازیم!

حسینعلی شهریاری که ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد، می گوید که تا به حال هیچ خبری در این رابطه نشینده و بار اول است که اسم این ادکل و ماجرای آن را می شنود.

عبدالرحمان رستمیان یکی دیگر از اعضای این کمیسیون نیز از محتوای جلسات این کمیسیون طی ماه های اخیر خبر می دهد و می گوید که تا به حال هیچ دستور جلسه ای درباره با ادکلن نداشته ایم. بیشتر به موارد کلی مانند تبلیغات می پردازیم.

بی اطلاعی مسئولان امر در کنار هشدارهایی که مرتبا وزارت بهداشت جهت عدم استفاده از این کالا به مردم می دهد، می طلبد که دست اندرکاران مربوطه چه در مجلس و چه در دولت، تدابیری اندیشه کنند تا سرانجام درست یا غلط بودن این اخبار را مشخص و از گسترش شایعات پیرامون آن جلوگیری به عمل آورند.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.