ماشین من رو بترکون

جام جم آنلاین: سفارشی کردن ماشین‌ها برای عشق ماشین‌ها همیشه یک رویا بوده است. این‌که ماشینی داشته باشید که شبیه هیچ ماشین دیگری نباشد، هر راننده‌ای را می‌تواند «خاص» جلوه دهد.

همین تک‌بودن و جلوه‌فروشی جاه‌طلبانه است که این روزها بازار تیونینگ را حسابی پررونق کرده است. نصب آپشن‌های اضافی روی ماشین‌ها تبدیل به کسب و کار ویژه‌ای شده که هم تخصص ویژه‌ای می‌خواهد و هم می‌تواند حسابی درآمدزا باشد.

برای کسی هم که می‌خواهد یک ماشین معمولی را به نمایشگاهی از رنگ‌ها و ابزارک‌های مختلف و دیدنی تبدیل کند، چاره‌ای نمی‌ماند جز این‌که سر کیسه را حسابی شل کند! اما هستند آدم‌های خوشبختی که یک ریال یا بهتر بگویم یک دلار هم نمی‌پردازند ولی ماشینی تحویل می‌گیرند که در بسیاری از مواقع باور نمی‌کنند همان ماشین قبلی بوده که برای تیونینگ تحویل گاراژ معروف «West Cost» داده‌اند! بله دارم در مورد برنامه معروف تلویزیونی ماشین من رو بترکون حرف می‌زنم.

یکی از شوهای جذاب ام‌تی‌وی که میلیون‌ها بیننده دارد. سازوکار برنامه هم خیلی ساده است؛ از بین کسانی که برای تیونینگ ماشین‌های درب‌وداغانشان ثبت‌نام کرده‌اند یکی از داغان‌ترین‌ ماشین‌ها انتخاب می‌شود.

یک تیم کاملا حرفه‌ای ماشین را دور از چشم صاحبش که معمولا جوان‌ها و نوجوان‌های بی‌پول آمریکایی هستند تبدیل به ماشینی می‌کنند که می‌توان آن را حاصل معجزه تیونینگ دانست و بس! اعضای این تیم از چهار‌ نفر ‌تیونینگ‌کار حرفه‌ای تشکیل شده که هر کدام تخصص خاصی دارند.

چرخ‌ها و نقاشی ماشین معمولا برای تیونینگ‌کارها فرصت خوبی است تا توانایی‌هایشان را نشان دهند. در گاراژ وست‌کاست، یک نقاش حرفه‌ای، طرح‌هایی را روی بدنه ماشین‌ها می‌کشد که بعید است کارخانه‌های ماشین‌سازی اسم‌و‌رسم‌دار هم از پس اجرای آنها برآید.

البته قبل از این‌که این رنگ‌آمیزی‌ها انجام شود، متخصص صافکاری و تعویض درها و گلگیرهای این‌برنامه به جان ماشین می‌افتد و دل و روده آن را بیرون می‌ریزد.

پوسیدگی‌های بدنه را برش می‌دهد و به جای درها و کاپوت‌ها هم نمونه‌های کاملا خلاقانه و انحصاری می‌گذارد. لاستیک‌ها هم که شک نکنید به طور کامل اسپورت می‌شود؛ با رینگ‌هایی که هر کدام قیمتی بیشتر از خود آن ماشین قراضه دارد! اما یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در این برنامه جذاب روی ماشین‌ها انجام می‌شود نصب سیستم‌های صوتی و تصویری است که این روزها در همین تهران خودمان هم حسابی سروصدا به راه انداخته است.

برای جوانان آمریکایی عشق آی‌پد و پلی‌‌استیشن؛ هیچ‌چیز غافلگیرکننده‌تر از این نیست که ببینند آخرین مدل‌های محصولات اپل و سونی توسط یک تیونینگ‌کار حرفه‌ای با یک طراحی بسیار عالی روی داشبورد جلو یا در صندوق عقب ماشین جاسازی شده است.

اما تیونینگ بیش از هر چیزی معنای شخصی‌سازی می‌دهد. یعنی باید متناسب با علایق صاحب ماشین، آپشن ‌هایی را روی آن نصب کرد. در این برنامه هم معمولا یکی از مهم‌ترین علایق شخص را به شیوه‌ای کاملا ابتکاری در ماشین عملیاتی می‌کنند.

برای مثال برای دختر خانمی که یک فورد موستانگ له‌و‌لورده مدل دهه ۸۰ را سوار می‌شود و علاقه زیادی هم به آشپزی دارد، شک نکنید که یک اجاق‌گاز یا بهتر بگویم آشپزخانه سیار تمام و کمال را در صندوق عقب آن تعبیه می‌کنند.

ابتکارهایی که باعث شده تا این روزها درست مثل برنده‌شدن در برنامه‌های لاتاری، خیلی‌ها منتظر انتخاب شدن ماشین‌شان برای این برنامه باشند.

نمی‌دانم شما چقدر به خرج کردن برای ماشین‌تان علاقه دارید، اما حتی اگر از تیونینگ و ماشین‌بازی هم متنفر باشید از دیدن این برنامه جذاب که قدرت تیونینگ را به رخ می‌کشد، حسابی به وجد خواهید آمد.

رضا راستین – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.