مالیات صنعت نفت ۳۰۰۰ میلیارد تومان، مالیات بنیادها و نهادها ۶۰۰ میلیون تومان!

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

آیا در بودجه ۹۳ هر کس به اندازه سهمش از اقتصاد مالیات می دهد

در حالی که ۲۵ درصد اقتصاد ایران از مالیات فرار می‎کند و بنیادها و نهادهای شبه‎دولتی سودده در ابتدای صف این گروه قرار دارند و تکلیف مالیات بر ارزش افزوده مشخص نیست!. برابر لایحه بودجه ۹۳ شرکت‎های نفت و گاز که به شدت نیازمند سرمایه گذاری و توسعه می باشند در مجموع باید حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند.

دولت پیشبینی کردهاست که در سال آینده ۱۹۴هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. ۷۹ هزار میلیارد تومان درآمدهای دولت باید از محل واگذاری داراییهای سرمایهای و ۶۶ هزار میلیارد تومان هم از محل درآمدهای مالیاتی تامین شود که نشان دهنده افزایش ۱۳ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی دولت نسبت به سال ۹۲ است.

برابر لایحه بودجه ، بیش از یک سوم از در آمد مالیاتی پیشبینی شده دولت از محل مالیات اشخاص حقوقی تامین خواهد شد. بر اساس این لایحه، اشخاص حقوقی باید ۲۳.۹ هزار میلیارد تومان مالیات بپردازند.

همچنین مالیات حقوقبگیران نیز ۱۰.۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. سهم مالیات شرکتهای دولتی ۳.۵ هزار میلیارد تومان است. شخصیتهای حقوقی نیز باید ۴.۳ هزار میلیارد تومان مالیات بپردازند. سهم شرکتهای در حال واگذاری نیز ۳۱۲ میلیارد تومان پیشبینی شده است.

شخصیتهای حقوقی غیردولتی نیز باید ۱۵.۶ هزار میلیارد تومان مالیات بدهند در حالی که سهم بنیادها و نهادهای انقلابی ۶۷ میلیارد تومان پیشبینی شدهاست. ۱۰.۲ هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی دولت هم مالیات بردرآمد است.

کارکنان بخش عمومی باید ۳.۵ هزار میلیارد تومان پرداخت کنند، سهم مالیات کارکنان بخش خصوصی ۲.۸ هزار میلیارد تومان و سهم صاحبان مشاغل ۳.۳هزار میلیارد تومان برآورد شدهاست. همچنین ۴۴۱ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی دولت از مالیات بر مستقلات و شش میلیارد تومان نیز از محل مالیاتهای متفرقه تامین میشود.

سهم مالیات بر ثروت ۲.۷ هزار میلیارد تومان و مالیات بر واردات ۱.۱هزار میلیارد تومان برآورد شده‌است. همچنین دولت پیشبینی کرده‌است که ۱۹.۲هزار میلیارد تومان نیز از محل مالیات بر کالا و خدمات درآمد داشته باشد.

همچنین دولت پیشبینی کرده است که ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از محل مالیات بر ارزش افزوده کسب کند. این در حالی است که در سه سال قبل اجرای این قانون با مخالفت بازار سنتی ایران روبرو شده و مجلس و دولت نیز در پی فشار انجمنهای وابسته به بازار، اجرای کامل این قانون و طرح نظام جامع مالیاتی را به تاخیر انداختهاند.

در لایحه بودجه ۹۳ مجموع درآمد مالیاتی از شرکتهای دولتی و بانکهای دولتی ۴۳۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است که قرار است ۱۶۰۰میلیارد تومان این مالیات از شرکت ملی نفت ایران تامین شود. سایر شرکتهای وابسته به نفت و گاز نیز ۱۳۸۴میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی دولت را تامین میکنند.

برابر جدولهای پیوست به لایحه بودجه، شرکتهای نفت و گاز در مجموع بیش از ۲۹۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی دولت را تامین میکنند. در میان شرکتهای دولتی که مالیات پرداخت میکنند، بیشترین سهم را شرکتهای صنعت نفت و انرژی دارند.

این در حالی است که رئیس سازمان امور مالیاتی ایران سال قبل سهم بنیادها و نهادهای انقلابی از اقتصاد را بیش از ۲۵ درصد دانست و خواستار پرداخت مالیات از سوی این نهادها شد. دولت امسال پیشبینی کرده است که ۶۷.۹میلیارد تومان از نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی مالیات دریافت کند. اما بخش بسیاری از این مالیات به نهادهای انقلابی بازگردانده میشود. دولت در جدول مربوط به اعتبارهای متفرقه مبلغ ۶۷.۳ میلیارد تومان برای استرداد مالیات نهادها در نظر گرفته است.

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، ۸۰ درصد اقتصاد ایران در اختیار نهادهای دولتی و شبه دولتی است و این نهادها بودجه سالانه را میبلعند.

علی رغم این، دولت برای بنیادها و نهادها، معافیت مالیاتی در نظر گرفته و این در حالی است که آنها درآمدزا و سودآورند و در دو دهه قبل به قدرتمندترین بخش اقتصاد ایران تبدیل شدهاند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.