مالک و سازنده ساختمان پلاسکو چه کسی بود؟ + تصاویر

ساختمان پلاسکو، ساختمانی در ضلع شرقی چهارراه استانبول، تهران بود.

از این ساختمان ۱۷ طبقه به‌عنوان اولین ساختمان مرتفع و مدرن ایران یاد می‌شد. این ساختمان که در سال ۱۳۳۹ ساخته شده بود پس از ۵۶ سال، در ۳۰ دی ۱۳۹۵ بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت.

ساختمان پلاسکو توسط حبیب‌الله القانیان، مالک شرکت پلاسکو، بزرگترین کارخانجات صنایع پلاستیک‌سازی ایران، ساخته‌شد. گفته می‌شد که آیت‌الله طالقانی در مخالفت با ساخته‌شدن بلندترین ساختمان تهران توسط یهودیان ابراز مخالفت و نارضایتی کرده‌بود.

آتش‌سوزی و ریزش کامل ساختمان پلاسکو طبقات ۸ و ۹ این ساختمان بیشتر شامل واحدهای تولیدی لباس بودند که در شیفت شب هم به کار می‌پرداختند.

آتش‌سوزی از ساعت ۷:۰۹ روز ۳۰ دی ۱۳۹۵ از همین طبقات آغاز شد. پس از نشاندن نسبی آتش در ساعات اولیه، تعدادی از مغازه‌داران این پاساژ برای خارج کردن کالاهای خود به داخل هجوم بردند. همچنین تعداد قابل توجهی آتش‌نشان در آن هنگام در ساختمان حضور داشتند.

در این هنگام ساختمان آغاز به ریزش کرد. برآوردهای اولیه حاکی از احتمال حضور ۳۰۰ تن در هنگام ریزش ساختمان است. هنوز آمار دقیقی از کشته‌شدگان ارائه نشده است. پس از ۴ ساعت کل ساختمان فرو ریخت.

حبیب‌الله اِلقانیان (۱۲۸۸-۱۳۵۸) سرمایه‌دار بزرگ یهودی بود. القانیان یکی از اولین غیر نظامیان و اولین یهودی اعدامی پس از انقلاب بود. وی در روز ۲۷ بهمن ۱۳۵۷ در تهران بازداشت شد و در بهار ۱۳۵۸ در زندان قصر، اعدام شد
مالک و سازنده ساختمان پلاسکو چه کسی بود؟ + تصاویر

مالک و سازنده ساختمان پلاسکو چه کسی بود؟ + تصاویر

ساتن

باز نشر: خبرها ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.