مانورهای آمریکا در خلیج فارس

۱۴اردیبهشت،

aawsat-6.jpg

با نزدیک شدن زمان برگزاری بزرگترین مانور آمریکا و هم‌پیمانانش در خلیج‌فارس، انگلیس زیردریایی‌های خود را راهی منطقه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، انگلیس زیردریایی‌های پیشرفته خود را راهی خلیج‌فارس کرده تا در رزمایشی که آمریکا و بیش از ۴۰ کشور دیگر در منطقه برگزار می‌کنند، شرکت کنند.

این مانور به دور از تنگه هرمز برگزار می‌شود و مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند از آنجایی که برگزاری آن در تنگه هرمز ممکن است مانع عبور و مرور کشتی‌ها شود، مانور مذکور در این منطقه برگزار نخواهد شد.

نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که بزرگترین مانور دریایی خود را با مشارکت بیش از ۴۰ کشور جهان در خلیج‌فارس به زودی برگزار می‌کند که هدف اصلی آن حمایت از حمل و نقل دریایی و نیز تمرین مین‌روبی در خلیج‌فارس است.

هنوز کشورهای شرکت‌کننده در این مانور نظامی و یا زمان دقیق برگزاری آن مشخص نیست اما به نقل از منابع نزدیک به پنتاگون، آمریکا، انگلیس، فرانسه، استرالیا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از شرکت‌کنندگان اصلی در این مانور بزرگ می باشند.

این در حالی است که مانور دیگری با مشارکت ۳۰ کشور جهان قرار است از ششم تا ۳۰ ماه مه در خلیج‌فارس برگزار شود که مرکز عملیاتی این مانور کشور بحرین خواهد بود و هدف اصلی آن نیز رویارویی با عملیات مین‌ریزی و نیز جمع‌آوری مین‌های کارگذاشته شده در خلیج‌فارس است.

مانور آمریکا و هم‌پیمانانش در خلیج‌فارس با واکنش منفی مقامات روسیه روبرو شده و یک مقام مسئول در وزارت دفاع روسیه در این‌باره تاکید کرد که از برگزاری این مانور در خلیج‌فارس سبب به وجود آمدن تنش‌هایی در منطقه خواهد شد.

این مسئول نظامی روس که خواست نامش فاش نشود گفت: این مانور در واقع مانور مقابله با مین‌ریزی در خلیج‌فارس نیست، بلکه به سبب تنش‌هایی که ایجاد می‌کند می‌توان آن را مانور مین‌گذاری در خلیج فارس نامید.

از سوی دیگر هم‌اکنون در کشور قطر ۱۲ کشور از جمله آمریکا، فرانسه و استرالیا در حال انجام مانوری نظامی مشترکی می باشند تا هماهنگی نظامی میان خود را افزایش دهند.

بنا به نقل از تمیم بن حمد آل ثانی، ولیعهد قطر و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، کشورهای شرکت‌کننده در این مانور با استفاده از مهمات جنگی در حال ادامه عملیات خود می باشند و در این مانور علاوه بر توپخانه و گردان‌های زرهی، هلی‌کوپتر، هواپیماهای جنگی و دیگر انواع جنگ‌افزار به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.