مبادلات تجاری ایران و آمریکا چند میلیون دلار بوده است؟

به‌رغم سیاست تحریم واشنگتن علیه ایران مبادلات تجاری ایران و آمریکا در ۸ ماه نخست ۲۰۱۲ با رشد ۳۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۲۰۰٫۶ میلیون دلار رسید.

دفتر آمار آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و آمریکا در ۸ ماه نخست ۲۰۱۲ به ۲۰۰٫۶ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات ایران و آمریکا در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد رشد داشته است. ایران و آمریکا در ۸ ماه نخست ۲۰۱۱ حدود ۱۵۱٫۶ میلیون دلار مبادله تجاری داشته اند. اگرچه مبادلات تجاری ایران و آمریکا در مقایسه با تجارت خارجی ۲۰۰ میلیارد دلاری ایران رقم قابل توجهی به حساب نمی آید اما افزایش ۳۲ درصدی این مبادلات در حالی است که دولت آمریکا و اروپایی ها با هدف ایجاد مشکل در تجارت خارجی ایران محدودیت هایی را در زمینه مراودات بانکی و حمل و نقل دریایی علیه این کشور اعمال کرده اند.

بر اساس این گزارش در ۸ ماه نخست ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۹۹٫۵ میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده است که این رقم نسبت به ۸ ماه نخست ۲۰۱۱ با افزایش ۳۲ درصدی مواجه شده است. در ۸ ماه نخست ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۵۰٫۹ میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود. در حالی صادرات آمریکا به ایران در سال ۲۰۱۲ افزایش قابل توجه یافته است که واشنگتن فشار زیادی را به متحدان خود وارد آورده است تا از سطح مبادلات خود با ایران بکاهند.

واردات این کشور از ایران نیز در ۸ ماه نخست ۲۰۱۲ به ۱٫۱ میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۷ درصدی داشته است. در ۸ ماه نخست ۲۰۱۱ بالغ بر ۰٫۷ میلیون دلار کالا از ایران توسط آمریکا وارد شده بود.

بر اساس این گزارش مبادلات دو کشور در ماه اوت ۲۰۱۲ نسبت به ماه قبل از آن نیز رشد ۵۰ درصدی داشته و از ۱۶٫۴ میلیون دلار به ۲۴٫۶ میلیون دلار رسیده است. صادرات آمریکا به ایران در ماه اوت ۲۰۱۲ با رشد ۴۸ درصدی نسبت به ماه جولای به ۲۴٫۱ میلیون دلار رسیده است. واردات آمریکا از ایران در این ماه نیز نسبت به ماه جولای افزایش ۲٫۵ برابری داشته و به نیم میلیون دلار رسیده است.

دولت آمریکا از ابتدای سال ۲۰۱۱ و در راستای قوانین جدید تحریمی خود علیه ایران واردات خود از ایران را به مرز صفر رسانده است. در سال های قبل واردات ماهانه آمریکا از ایران حدود ۶ میلیون دلار بوده است. عمده واردات آمریکا از ایران مربوط به فرش، خاویار و پسته است. برخی فعالان بازار می گویند ورود این محصولات به آمریکا از طریق کشورهای ثالث ادامه یافته است.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.