متن استفتا و پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی دربارهٔ استفاده از مکالمات تصویری رایتل

۲۶ام بهمن ،

 

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتائی نظر خود دربارهٔ استفاده از خطوط تلفن تصویری را اعلام کرد.
 
به گزارش ایسنا، متن استفتاء و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:
 
خدمت مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته با سلام و احترام فروان
 
اپراتور تازهی در زمینه تلفن همراه در حال فراگیر شدن در کشور می‌باشد. این اپراتور علاوه بر ارتباط صوتی، امکان ایجاد ارتباط تصویری را بین طرفین مکالمه فراهم می‌سازد. همچنین به واسطه این اپراتور، مشترکین می‌توانند انواع تصاویر و فیلم‌ها را برای همدیگر ارسال کنند.
 
راه‌اندازی این اپراتور مزایا و معایبی را به همراه دارد که در ذیل به بعضی از آن مزایا و معایب اشاره می‌شود.
 
مزایا:
 
۱) امکان دریافت تصاویر تلویزیونی بر روی گوشی‌های تلفن همراه.
 
۲) امکان دریافت کلیپ‌های تصویری بر روی گوشی تلفن همراه.
 
۳) برقراری تماس تصویری « به عنوان مثال با استفاده از این قابلیت، مادری که مدت‌هاست از فرزند خود دور است می‌تواند با او تماس تصویری برقرار کند.»
 
معایب:
 
یکی از تفاوت‌های این اپراتور با اپراتورهای قبلی، قابلیت تماس تصویری است که معایب عظیمی را در پی‌دارد. بعضی از آن معایب عبارتند از:
 
۱) با توجه به اهمیت حریم بین زن و مرد نامحرم در اسلام، با آمدن این اپراتور بسیاری از مرزها و حریم‌ها مفهوم خود را از دست می‌دهند.
 
۲) این اپراتور، زمینه دسترسی به گناه را برای فاسدان هموار می‌نماید. علاوه بر این، وسیله وسوسه انگیزی برای به فساد کشیده شدن دختران و پسران می‌باشد. و در نتیجه نگرانی‌ها و استرس‌های پدران و مادران صد چندان می‌شود. و در بعضی موارد سبب سست شدن بنیان خانواده‌ها می‌گردد.
 
۳) از آنجا که با برقراری تماس تصویری علاوه بر فرد مکالمه کننده، امکان رؤیت محیط و اشخاص دیگری که در اطراف فرد مکالمه کننده می باشند وجود دارد جامعه زنان خصوصا زنان متدین احساس آرامش و امنیت نداشته و در هر جا که استفاده کننده از این اپراتور حضور داشته باشد باید با پوشش کامل باشند.
 
۴) امکان ارسال فیلم به وسیله این اپراتور، بهترین موقعیت را برای فعالیت مخالفین فکری تشیع همچون وهابیت، مسیحیت، بهائیت و … فراهم می‌سازد. آنها که تا به حال راه نفوذ جدّی غیر از ماهواره و اینترنت در کشور را نداشتند، با آمدن این اپراتور، راه را برای فعالیت‌های خود هموار دیده و قطعا کمر همّت می‌بندند و تولیدات و فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند.
 
۵) در آخر لازم به ذکر است که در صورت راه اندازی این اپراتور، به سبب وجود فضای رقابتی اپراتورهای دیگر نیز به احتمال قریب به یقین، خود را به این امکانات تجهیز کنند، در این صورت تمام اپراتورها مجهز به ارتباط صوتی تصویری خواهند شد.
 
حال سؤال از آن مرجع عظیم الشأن این است که: با توجه به مفاسدی که برای این اپراتور ذکر شد و با توجه به اینکه اپراتورهای قبلی نیازهای ضروری مشترکین را رفع می‌کنند، آیا جایز است شرکت‌های خصوصی یا نیمه دولتی اقدام به راه اندازی این اپراتور کنند؟ حکم مساعدت و معاونت در راه اندازی چنین اپراتوری چیست؟
 
اوّلاٌ: به یقین مفاسد این کار از فوائد آن بیشتر است و منشاء مفاسد تازهی در جامعه ما که متأسفانه درگیر مفاسد مختلفی است خواهد شد و این مطلب پوشیده‌ای نیست؛ البته ممکن است منافع آن چشم و گوش عدّه‌ای را بر روی مفاسد آشکار آن ببندد.
 
ثانیاً: با توجّه به این‌که ضرورتی برای اصل این کار نیست بنابراین شرکت‌های خصوصی و دولتی باید از آن اجتناب کنند و مکلفین نیز باید از خرید آن اجتناب نمایند مگر کسانی که مطمئن باشند از آن سوء استفاده نخواهد شد.

ایستنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.