مجلس به یک فوریت طرح نظام جامع رسانه های همگانی رای نداد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس رسیدگی به یک فوریت طرح نظام جامع رسانه های همگانی را در دستور کار خود قرار دادند و یک فوریت این طرح ۱۰۲ رای موافق از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر را کسب کرد و به تصویب نرسید.

یک فوریت این طرح ۵۵ رای مخالف و ۲ رای ممتنع را کسب کرد.

‘حمید رسایی’ نماینده تهران به عنوان یکی از طراحان این طرح یک فوریتی گفت: رسانه ها امروز از مهم ترین ابزارهای انتقال پیام در جامعه و صدای مردم برای رساندن به مسوولان کشور هستند.

وی ادامه داد: قانون فعلی مطبوعات مربوط به بیش از ۱۰ سال گذشته است و به دلیل کهنگی، توان و تحمل رسانه های امروز را ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد: امروز رسانه تنها روزنامه نیست بلکه پایگاه های خبری و پیامک ها نیز تبدیل به رسانه شده اند.

رسایی یادآور شد: در قانون مطبوعات برای بخش نظارتی و حمایتی فکر جامعی نشده است چرا که در آن روز این ابزار و روش ها وجود نداشت.

وی ادامه داد: در قانون برنامه چهارم توسعه پیش بینی شده بود که دولت لایحه نظام جامع رسانه را به مجلس ارایه کند اما در طول این برنامه اقدامی انجام نداد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس هشتم در تدوین برنامه پنجم توسعه تاکید کرد که در پایان سال اول این قانون نظام جامع رسانه ارایه شود.

زسایی افزود: با پیگیری کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم و وزارت ارشاد گروه کارشناسی تشکیل و لایحه ای تدوین شد اگرچه اشکال های زیادی داشت ولی در نهایت با تبادل نظر گروه کارشناسی طرح جامعی آماده شد که متاسفانه به عمر مجلس هشتم نرسید.

وی، جامع بودن این طرح، ابعاد حمایتی و نظارتی، توجه به رسانه های مکتوب، دیجیتالی، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و سامانه پیامکی، تمرکز صدور مجوز در استان ها، ارتقای تعداد رسانه نگران از یک نفر به ۳۲ نفر، جامع نگری در تخلفات و جرایم و حضور نماینده هر استان در هیات نظارت مطبوعات همان استان از ویژگی های این طرح عنوان کرد.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز به عنوان مخالف یک فوریت این طرح گفت: طراح این طرح درسخنان خود هیچ اشاره ای به دلیل اولویت آن نکرد.

وی افزود: در حال حاضر کنترل قیمت ها، راه حل مقابله با تحریم ها، استخدام نیروهای حق التدریسی و موضوع توطئه های دشمنان و تنگه هرمز در اولویت کار مجلس قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: رسیدگی به خشکسالی، احیای دریاچه ها نیز از دیگر اولویت ها است و بنا به ادعای طراح اگر دولت نیاز به چنین طرحی کند خودش تهیه می کند بنابراین نیازی به ارایه این طرح با قید یک فوریت نیست، اگرچه قبول داریم قانون اشکال دارد.

رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری نیز به عنوان موافق یک فوریت این طرح گفت: این طرح در مجلس هشتم با همه ظرفیت ها در کمیسیون فرهنگی و کارگروه تشکیل شده بررسی جامع صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به تنوع و رشد رسانه های گفتاری، الکترونیکی و دیجیتالی امروزه قانون مدون برای رسانه ها نداریم بنابراین اولویت فوریت این طرح به این منظور است.

نماینده مردم ساری در مجلس نهم اظهار داشت: در قانون مطبوعات فعلی نقایص متفاوتی وجود دارد که ضرورت دارد قانون مدون و جامعی برای رسانه ها به منظور پیشگیری و برخورد با برخی جرایم فرهنگی و سیاسی که برخی رسانه ها مواجه می شوند، تهیه شود.

با تصویب نشدن یک فوریت این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

سیام**۱۰۵۳**۹۱۳۲**۱۳۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۳۷۲۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.