مجلس در پی تدوین طرح جامع هسته‌ای

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > قانونگذاری – طرح جامع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را نخستین‌بار مذاکره‌کننده سابق کشورمان که این روزها در قامت رئیس مجلس، نظارتی از دور هم بر مذاکرات دارد، مطرح کرد.

جرقه این ایده در ذهن شخص رئیس مجلس زده شده، اما درباره کم و کیف و هدف تدوین طرح جامع هسته‌ای در مجلس با یک فضای مبهم روبه‌رو هستیم. علی لاریجانی چندی پیش در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی این ایده را مطرح کرد تا اعضای کمیسیون به فکر تهیه و تنظیم طرحی جامع برای فعالیت‌های هسته‌ای کشور بیفتند. طرحی که یک ماهی از مطرح شدن آن می‌گذرد اما هنوز در حد یک ایده باقی مانده و مجلس به‌صورت جدی وارد بررسی آن نشده است. به‌نظر می‌رسد این ایده برای تدوین سازوکاری قانونی در استخدام‌ها و فعالیت کارشناسان در سایت‌های هسته‌ای و موضوع حفاظت از دانشمندان هسته‌ای مطرح شده باشد.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس درباره طرح مذکور به همشهری می‌گوید: در موضوع هسته‌ای تا‌کنون مجلس قوانین مختلفی را تصویب کرده و دولت نیز در حوزه اجرا اقدامات زیادی انجام و شورای امنیت ملی هم خط‌قرمز‌ها و چارچوب‌هایی را در بحث هسته‌ای تعیین کرده ؛ اما همه اینها در شکل یک قانون و طرح جامع هسته‌ای تنظیم نشده است. به همین‌خاطر نیاز به یک طرح جامع هسته‌ای احساس می‌شود.

پیش‌تر منصور حقیقت پور نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی هم درباره این طرح گفته بود که فعالیت‌های هسته‌ای نیازمند یکسری قوانین خاص خود در زمینه استخدامی، زیست‌محیطی و حفاظتی است که می‌توان با بررسی قوانین موجود آن را به شکل طرح جامعی در این زمینه درآورد.علی لاریجانی۲۳ فروردین‌ماه امسال گفته بود که: «مجلس با دقت بر مذاکرات آتی هسته‌ای کشور نظارت خواهد کرد و تنها مذاکراتی را مجاز می‌داند که در چارچوب مصوبات مجلس صورت گیرد.»

این نخستین بار نیست که مجلسی‌ها در موضوع هسته‌ای ورود می‌کنند. آنها علاوه بر وظیفه نظارتی‌شان طرحی‌هایی ارائه و بعضا تصویب کردند که دولت را ملزم به اجرا می‌کند. پیش‌تر مجلس قانونی را تصویب کرده که براساس آن دولت ملزم می‌شود ۲۰هزار مگاوات برق از نیروگاه‌های هسته‌ای به‌دست آورد. طرحی که برای اجرای آن دولت می‌بایست تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای کشور را چندبرابر کند. طرح دیگر مجلسی‌ها که همان زمان با واکنش‌های مختلف رسانه‌ها و دولت‌های غربی مواجه شد طرح غنی‌سازی‌ بالای ۶۰درصد بود. این طرح را بهارستانی‌ها بعد از تفاهمنامه موقت ژنو مطرح و به فوریت آن رأی دادند.

تشکیل کمیته‌ای ویژه

مجلسی‌ها درباره چرایی تدوین و تصویب طرح جامع فعالیت‌های هسته‌ای به این نکته اشاره می‌کنند که صنایع کشتیرانی، پزشکی و بسیاری از صنایع تحقیقاتی کشورمان به سمت هسته‌ای‌شدن پیش‌می‌روند؛ از سویی چون در آینده نیز بیشتر با این فناوری سروکار خواهیم داشت نیازمند چارچوب محکم‌تر و جامع‌تر برای تعیین تکلیف نیازهای داخلی و چانه زنی در مذاکرات خارجی هستیم.

لذا با تصویب این طرح تکالیف دستگاه‌های مختلف، حوزه‌های تکنولوژیک و صنایع مشخص و افق آینده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز تعریف می‌شود. آنها بر این باورند برای اینکه افق آینده مذاکراتی کشورمان در موضوع هسته‌ای مشخص و با تغییر دولت‌ها و تیم‌های مذاکره‌کننده قواعد تغییر نکند نیاز به طرحی جامع در موضوع هسته‌ای داریم.

سخنگوی کمیسون امنیت ملی درباره چگونگی وضعیت طرح جامع فعالیت‌های هسته‌ای در مجلس و کمیسیون متبوعش می‌گوید که ما هنوز به یک چارچوب دقیقی که بشود اعلام کرد نرسیده‌ایم، چون تهیه طرح جامع فعالیت‌های هسته‌ای کاری سخت و مهم و یک اقدام فرابخشی است و نیاز دارد که باسایر بخش‌ها نیز جلسات مشترکی را برگزار کنیم. او می‌گوید:

این طرح جامع به مذاکرات هسته‌ای هم مربوط می‌شود اما نه فقط مذاکرات پیش‌ رویی که ایران با گروه ۱+۵انجام می‌دهد بلکه با توجه به همکاری بین‌المللی ایران با سازمان انرژی هسته‌ای این همکاری‌ها باید در قالب چارچوبی مشخص باشد. نقوی حسینی همچنین از احتمال تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی این طرح خبر داد و گفت: این کمیته فراکمیسیونی و با حضور سایر کمیسیون‌های مجلس تشکیل خواهد شد.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.