مجوز خبرگزاری وفا لغو شد/ شریعتمداری عذرخواهی کرد

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: مرور اخبار رسانه و مطبوعات این هفته را با خبر لغو مجوز خبرگزاری وفا و عذرخواهی حسین شریعتمداری به دلیل انتشار کاریکاتور موهن در ماهنامه کیهان کاریکاتور آغاز می‌کنیم.

 طی خبری که روز دوشنبه ۱۷ مهر منتشر شد، هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام کرد مجوز خبرگزاری زنان و خانواده «وفا» با استناد به تبصره ۴ ماده یک قانون مطبوعات و نیز رأی قطعی  مورخ ۱۴/۶/ دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مجوز این خبرگزاری باطل شد.

اسلامی فرد، مدیرمسئول این خبرگزاری در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز تعجب از این رای گفت: معمولا باید شکایتی یا احضاریه‌ای ابلاغ شود و ما از خودمان دفاع کنیم ولی یک مرتبه بدون اطلاع قبلی از طریق رسانه ها متوجه شدیم لغو مجوز شده‌ایم.

توضیح و عذرخواهی حسین شریعتمداری در مورد کاریکاتور کیهان

به دنبال درج کاریکاتور مساله برانگیز در کیهان کاریکاتور و انتقاد مخاطبان و رسانه ها، حسین شریعتمداری در اطلاعیه‌ای از مخاطبان این رسانه عذرخواهی کرد.

شریعتمداری در این اطلاعیه نوشته است: موسسه کیهان ضمن پوزش از این خطای ناخواسته، آمادگی خود را برای پذیرش هر نوع برخورد قانونی از سوی مراکز و مراجع ذیربط اعلام داشته و تاکید می‌کند که این گونه نظارت ها را برای حفظ فضای رسانه‌ای میهن اسلامی ضروری و در خور استقبال نیز می داند.

تعرفه صفر درصد واردات کاغذ روزنامه ابلاغ شد

با موافقت دولت و در راستای حل مشکل صنعت نشر در کشور، سود بازرگانى کاغذ روزنامه صفر درصد تعیین شد. این خبر در اولین روز هفته‌ای که گذشت، منتشر شد و هدف از ابلاغ این تعرفه، رفع مشکل نشریات و کتاب عنوان شد. هیئت وزیران به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی تصویب کرد؛ سود بازرگانى کاغذ روزنامه موضوع ردیف تعرفه شماره (۴۸۰۱۰۰۰۰) صفر درصد تعیین می شود.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

مدیرمسئول روزنامه تهران امروز تبرئه شد

خبر دیگر که مربوط به حوزه روزنامه‌ها می‌شود، خبر برگزاری دادگاه مدیران مسئول نشریات سخن شهروند، ستاره صبح و تهران امروز بود که روز یکشنبه ۱۶ مهر برگزار شد.

جلسه رسیدگی به کیفر خواست های مطروحه علیه مدیران مسئول نشریات شهروند، ستاره صبح وتهران امروز صبح روز در شعبه ۷۸ دادگاه کیفری استان به ریاست قاضی مجید باقری و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد. درمورد اتهام مدیر مسئول نشریه سخن شهروند، متهم با ارائه مدارک مستند از دادگاه تقاضای استمهال کرد و هیات منصفه مطبوعات استان تهران و همچنین دادگاه با این امر موافقت کرد و درنتیجه دادرسی تجدید ومراتب به جلسه آتی موکول شد.

در خصوص اتهامات منتسب به مدیر مسئول نشریه ستاره صبح مبنی بر افترا هیات منصفه مطبوعات استان تهران با اکثریت آراء متهم رامجرم دانست و در خصوص اتهام نشر مطالب خلاف واقع، هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آراء متهم را مجرم تشخیص داد و نامبرده را مستحق تخفیف ندانست. درخصوص اتهام منتسب به مدیر مسئول نشریه تهران امروز مبنی برعدم درج نام مدیر مسئول در شناسنامه نشریه، هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آراء متهم را مجرم اعلام نکرد.

برنده جایزه ۲۰ میلیون‌ ریالی روزنامه‌نگاری نیوزبان معرفی شد

محمدرضا نسب عبداللهی دبیر جایزه روزنامه‌نگاری نیوزبان هم در گفتگویی که روز دوشنبه ۱۷ مهر با خبرنگار مهر داشت، گفت: کار داوری دومین دوره این جایزه که ویژه خبرنویسی بود، به پایان رسیده است.

وی افزود: هیئت داوران این دوره از جایزه روزنامه‌نگاری نیوزبان شامل نسرین تخیری، نیما افشار نادری و محمدمهدی فرقانی نتیجه داوری و در واقع نام فرد برگزیده این دوره از جایزه نیوزبان را به ما اعلام کرده‌اند. این اثر از میان ۲۱ اثری که به مرحله داوری جایزه نیوزبان راه یافته بودند، انتخاب شده است.

جایزه نیوزبان یک جایزه خصوصی روزنامه‌نگاری در ایران است که به برترین‌ها در زمینه «خبرنویسی» اهدا می‌شود و بنا بر اعلام دبیرخانه آن، به برترین اثر در این دوره علاوه بر تندیس، مبلغ ۲۰ میلیون ریال نیز اهدا می‌شود.

تجلیل سندیکای روزنامه‌نگاران عراق از محمد حسنین هیکل

خبر دیگری که در حوزه رسانه و مطبوعات، در این هفته منتشر شد و مربوط به حوزه بین‌المللی رسانه می‌شود، این بود که اتحادیه روزنامه‌نگاران عراقی تندیس یادبود و مدال طلای روزنامه‌نگاری این کشور را به روزنامه‌نگار کهنه‌کار مصری محمد حسنین هیکل اعطا کرد.

این مدال از سوی «موید اللامی» دبیر سندیکای روزنامه‌نگاران عراق و در دفتر کار هیکل در قاهره به او اعطا شد. اللامی در دیدار با روزنامه‌نگار معروف مصری، خشنودی خود را از بابت اینکه «هیکل روزنامه‌نگاری را ثروتمندتر کرده است» ابراز کرد.

محمد حسنین هیکل متولد ۲۳ سپتامبر ۱۹۲۳ میلادی، روزنامه‌نگار نامدار مصری است که به مدت ۱۷ سال سرویراستار روزنامه «الاهرام» مصر بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.