محدودیت یا ممنوعیت سزارین اختیاری

جام جم آنلاین: رییس کنگره ملی زایمان ایمن محدودیت یا ممنوعیت زایمان سزارین را از‌جمله راهکار‌های کاهش آمار سزارین دانست.

 به گزارش روز پنجشنبه جام جم آنلاین به نقل از وزارت بهداشت، دکتر رضا صفی‌آریان در نخستین کنگره ملی زایمان ایمن در همدان، افزایش آمار سزارین در کشور را هشداردهنده دانست و گفت: آمار انجام سزارین در دنیا ۱۰ درصد است در حالیکه هم‌اکنون در ایران حدود ۵۰ درصد از زایمان‌ها، به شیوه سزارین انجام می‌شود.

وی یکی از علل گرایش به سمت سزارین را ترس از درد زایمان طبیعی برای زنان دانست و افزود: در کشورهای پیشرفته اگر زایمانی به سزارین منجر شود، به منزله شکست کادر درمانی و ناشی از کم‌کاری این کادر محسوب می‌شود.

رییس کنگره ملی زایمان ایمن اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر سن ازدواج در کشور بالا رفته و زنان نیز در سن بالاتری باردار می‌شوند که بر این اساس، به سمت زایمان سزارین سوق داده می‌شوند.

دکتر صفی‌آریان عوارض سزارین را هفت برابر انجام زایمان طبیعی دانست و ابراز داشت: بروز بیماری‌هایی چون دیابت در افرادی که به شیوه سزارین متولد شده‌اند بیشتر است.

وی با تأکید بر لزوم اجماع راهکارهای گرایش به سمت زایمان ایمن، گفت: برگزاری چنین کنگره‌هایی باید به صورت مستمر باشد تا آژیر خطر این نوع زایمان را در سراسر کشور به صدا درآورد.

دکتر صفی‌آریان خواستار بهره‌گیری از ظرفیت و توان رسانه‌ای در ارتباط با فرهنگسازی زایمان ایمن در جامعه شد و افزود: لازم است فرهنگسازی در مدارس دبیرستان‌های دخترانه نیز انجام شود و از توان حوزه‌های علمیه و روحانیت نیز برای کاهش آمار سزارین استفاده شود.

رییس کنگره ملی زایمان ایمن با اشاره به اینکه برای کاهش آمار سزارین باید تعرفه این زایمان افزایش یابد، خاطر‌نشان کرد: در بسیاری از کشورها زایمان اختیاری به شیوه سزارین ممنوع است که با این وصف نیز ما باید به سمت ممنوع کردن سزارین اختیاری در کشور گام برداریم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۳۸نظر ثبت شده
  1. زهرا:

    خاله من ۳تا بچه سزارین کرده راضیه بچه هاشم ازما سالم ترن ولی مادر من زایمان طبیعی داشته اولین بچه مرد بااینکه سالم بود ومادرم دچار مشکلات روحی شد بخاطر درد زایمان. افتادگی رحم ومثانه گرفت وبعد از بیست‌و چند سال هنوزم لکه بینی داره پنج تا خاله دارم همشون افتادگی رحم و فیبروم دارن بجز اون خالم که سزارین کرده . اینا سرباز میخوان برای همین به ما زن ها به عنوان ماشین بچه زایی نگاه میکنن.

  2. حسن:

    انتخاب آزادانه و اختیاری آن هم تحت پوشش بیمه حق مسلم و طبیعی هر مادر و پدری است. من نمیدونم یه مادری که باردار هست در آن شرایط خاص اختیار بدن خودش نداره!!! خجالت نمیکشید زایمان طبیعی را اجباری کردید.

  3. گیسو:

    این خودش نزاییده دردش رو بکشه برای همین گنده حرف میزنه

  4. غزل:

    تو کشورهای دیگه شرایط زایمان طبیعیو با این خراب شده مقایسه نکنید .تو کشورای دیگه همسر تو همه شرایط تا زایمان هست و شرایط زایمان خیلی متفاوت با این وحشیایی که تو بیمارستان میبینید .با این قانون گندتون دور مادر شدنو برای همیشه خط کشیدم …این جمعیت پیر و زاد و ولد منفی به خاطر خیلی چیزاست که شما ها برای بهتر شدن شرایط میاین فتفای جدیدم میدین و دهنتونو باز میکنید که نگن لالین ..بیمارستانای شما مثل قتلگاه میمونه .بخش زایمانو برید ببینید .بعد حرف مفت بزنید و خودتون و با کشورای دیگه مقایسه کنید

  5. سحر:

    اگه زایمان طبیعی اجباری باشه من هیچ وقت به بچه دار شدن فکر نمیکنم …اختیار هرکس دست خودشه !…انگار با ااجباری کردن زایمان همه میرن ۵ تا بچه به دنیا میارن…زهی خیال باطل !…همون یه دونه شم نمیاریم…

  6. لاله:

    با سلام.
    من نمیدونم این اقایون به چه هدفی این قانون رو وضع کردن.
    من ۲ ماه بعد از یه عمل خیلی خیلی سخت کمر باردار شدم.دکتر زنان به من میگه شما باید طبیعی زایمان کنی سزارین ممنوع شده در اراک.در حالی که دکتر جراح من زایمان طبیعی رو ممنوع کرده برام ۲ تا نامه هم بهم داده.
    یعنی من و بجم باید ناقص بشیم به خاطر قانون مسخره احمقانه

  7. الهام:

    من بچه اولم زایمان طبیعی بود.روند زایمانم خوب طی شد خداروشکر؛ اما؛ این آرامشی که میگید در طول زایمان طبیعی مادر باید داشته باشه رو من تو بیمارستان به هیچ عنوان حس نکردم؛ با بد اخلاقی ها و بدرفتاری ها و فحش دادن به مادر بیچاره ایی که داره درد میکشه؛ اگه کسی روند زایمانش خوب هم پیش بره با یه خاطره ی تلخ از زایمان طبیعی از بیمارستان میره. الان هم بارداری دومم هست و بشدت از زایمانم میترسم. از بخش لیبر متنفرم و هروقت سر و کارم بهشون میفته فشارم میاد پایین.

  8. علی:

    متاسفانه مسولین در کمال بی انصافی تنها دلیل سرباز زدن زنان از زایمان طبیعی را، فرار از درد قلمداد می نمایند در حالی که چنین نیست و یک مادر در طی نه ماده دوره بارداری با دردها و آسیب های جسمانی بسیاری دست و پنجه نرم می کند و در نهایت چه به شیوه طبیعی و چه به شیوه سزارین زایمان نماید، متحمل درد و رنج و دوره نقاهت و آسیب های جسمانی خواهد بود!!! بنابراین بهتر است واقع بینانه تر و با نگاهی منصافانه و از دریچه چشم زنان به موضوع نگاه کنیم!!!
    چرا کسی حاضر نیست بپذیرد که یک زن حریم شخصی دارد و شاید مایل نباشد نواحی خاصی از بدنش در معرض روئیت پزشکان و ماماها و پرستاران هرچن هم جنس خودش، قرار گیرد و به آن شیوه شکنجه و فجیع زایمان نماید؟!!!! چرا برخی تصور می کنند که برای زنها اهمیتی ندارد که در مقابل زنی دیگر عریان شوند؟!
    در حالی که شرایط برای متولد شدن کودک به روش سزارین نیز وجود دارد و زنانی مایل به انجام زایمان طبیعی نباشند، اجبار و تحت فشار قرار دادن آنان برای زایمان طبیعی حتی توسط تیم پزشکی زن، شرعا و اخلاقا حرام است!
    منشور حقوق بیمار حتی برای افرادی که مبتلا به سرطان و یا هر بیماری وخیم دیگری باشند، حاکی از آن است که هیچ اجباری جایز نیست و بیمار میتواند در تعیین نوع درمان خود مشارکت داشته و تصمیم گیرنده باشد، چه رسد به مساله زایمان که به وضوح با حریم بسیار شخصی افراد سرو کار دارد و اجبار و فشار در این امر موجب احساس تحقیر شدگی و تخریب شخصیت، افسردگی و بیماری روحی خواهد شد

  9. مهرانگیز:

    با سلام من هم با نظرات مادران موافق هستم و به هیچ عنوان این قانون توجیهی ندارد و به هیچ عنوان موجب افزایش تعداد فرزندان نخواهد شد! مقایسه کاهش آمار سزارین در طی یک یا دو سال با افزایش تعداد ولادت ها در همان یکی دو سال اصلا از نظر آماری و علمی صحیح نیست. اگر والدینی تمایل به داشتن فرزند نداشته باشند و یا صرفا یک یا دو فرزند بخواهند، هرگز با این روش نظرشان تغییر نمی کند!!!! پزشک موظف است به مادر باردار در این زمینه که با انجام سزارین، تعداد فرزندان کمتری می تواند داشته باشد و یا ریسک بارداری و زایمان در دفعات بعدی بیشتر خواهد شد، به مادر آگاهی دهد، چه بسا افرادی که تمایل به داشتن فرزند بیشتر ندارند و یا افرادی که به دلیل سن بالا دیگر فرصتی برای داشتن تعداد فرزندان بیشتر را ندارند! و در نهایت خود خانواده ها با توجه به شرایط سنی، شرایط روحی و روانی، وضعیت اقتصادی، فرهنگی، توانایی در امر تربیت و پرورش فرزند و … خودشان تصمیم خواهند گرفت که چه تعداد فرزند می خواهند! و به هیچ وجه نوع زایمان نمی تواند مردم را وادار به زادآوری بیشتر نماید!!!! بلکه حتی ممکن است تاثیر عکس داشته باشد! ممکن است افراد از بچه دار شدن منصرف شوند و یا در ابتدای بارداری و مواجه شدن با این قانون، اقدام به سقط نمایند و یا صرفا به یک فرزند بسنده کنند و نخواهند رنج زایمان طبیعی را مجددا تجربه کنند!!!!
    بنابراین وضع چنین قوانین نادرستی حتی میتواند موجب بدبین شدن مردم شود!

  10. h.a:

    با سلام اصرار و اجبار به زایمان طبیعی از نظر قانونی، اخلاقی و شرعی و پزشکی نادرست است. زیرا هر فردی با توجه به شرایط جسمی و روحی و عقاید خود نوعی زایمان را ترجیح می دهد و پزشک موظف است با توجه به معاینات دقیق و بدون توجه به کاهش آمار سزارین در کشور، در مورد هر فردی باید بهترین گزینه را پیشنهاد دهد. و مادر نیز باید با آگاهی کامل و مطلع شدن از مزایا و معایب هر کدام روش ها و با آگاهی درست و نه دروغین در مورد شرایط جسمانی خود، در تصمیم برای نوع زایمان مشارکت داشته باشد.
    در مورد مثال فوق که کودکی به دلیل اصرار بر زایمان طبیعی و عدم انجام سزارین به موقع دچار فلج مغزی شده است و به کلی بی حرک و مانند تکه گوشت است، کاملا واضح است که این کودک طی روند زایمان دچار چنین آسیبی شده!!!! زیرا قطعا این کودک در دوره جنینی در رحم مادر حرکت داشته است و اگر در دوره جنینی مادر هیچ گونه حرکت او را حس نمی کرد مسلما آن زمان به پزشک و سونوگرافی مراجعه می کرد و قطعا با امکانات پیشرفته امروزی تشخیص مشکل دار بودن جنین و یا اشکال در اندازه سر و بی تحرکی و … قابل تشخیص می بود! اما مشکل اینجاست که پزشکان که خود مشکل را ایجاد کرده اند، زیر بار نمی روند و خطای خود را نمی پذیرند!!! وزارت بهداشت موظف است با مشاهده این مسایل و خطاها به خود بیاید و در قانون خود بازنگری کند!
    همچنین کاهش سزارین در طی سالهای اخیر عامل افزایش ولادت ها نیست!!!! و نمی توان چنین نتیجه ای گرفت زیرا عوامل بسیاری در افزایش ولادت ها در طی سالهای اخیر دخیل بوده اند و بدیهی است که برای انجام یک کار آماری و بررسی ارتباط یا عدم ارتباط دو موضوع با یکدیگر، تک تک سایر عوامل باید حذف شده و فقط آن دو عامل مد نظر، طی بازه زمانی مناسب مثلا ۲۰ سال مورد بررسی قرار گیرند و سپس تحلیل آماری انجام شود، و به هیچ وجه نمی توان گفت افزایش زاد و ولد در یک سال در ارتباط مستقیم با کاهش سزارین در همان سال است!!!! و این ادعا از نظر علمی کاملا مردود می باشد! حتی فشار برای زایمان طبیعی می تواند نتیجه عکس در میزان رغبت زنان به بارداری و زایمان داشته باشد. درضمن فردی که کلا قصد دارد ۱ یا ۲ فرزند بیاورد، هرگز با تغییر نوع زایمان تصمیمش عوض نمی شود! و یا در مورد مادرانی که برای اولین بار در سنین بالای ۳۰ الی ۳۵ سال باردار شده اند، اصرار به زایمان طبیعی به هیچ وجه باعث افزایش میزان زادآوری آنان نخواهد شد زیرا این افراد اصولا به دلیل مساله سن و خطرات تولد فرزندانی ناقص و معلول، همچنین بالا بودن سن و عدم توانایی جسمی، اصولا قادر به داشتن بیش از یک یا دو فرزند نمی باشند!
    بنا بر این پزشک صرفا باید به مادر اطلاع دهد که اگر تصمیم به داشتن فرزندان بیش از ۳ عدد می باشد، بهتر است زایمان طبیعی را انتخاب نماید اما به هیچ عنوان به زور زایمان طبیعی نمودن، باعث نخواهد شد که فرد تمایل بیشتری برای فرزند دار شدن پیدا کند و چه بسا حتی اگر قصد داشتن دو فرزند را داشته، پس از تجربه اولین زایمان و یا آسیب های وارده، دیگر مایل به تکرار همان تجربه نباشد و از فرزند دوم نیز منصرف گردد! پس همانطور که پیداست قانون اجباری شدن زایمان طبیعی باعث افزایش ولادت ها نشده است! و وزارت بهداشت برای تایید کردن اقدام خود، افزایش زاد و ولدها را به این تصمیم ارتباط می دهد!
    هدف وزارت بهداشت از این اقدام کاملا واضح است! ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان مامانیی که پیش از این بی کار بودند زیرا زنان معمولا به پزشک زنان و زایمان مراجعه می کنند و نه به یک لیسانس مامایی! پانیا ایجاد فرصت جراحی های ترمیمی بعدی مثل جراحی برای درمان افتادگی رحم، درمان افتادگی مثانه، تنگ کردن واژن با لیزر و جراحی و … برای متخصصین زنان و زایمان!
    اما هزینه این ها را باید مادران و خانواده ها پرداخت کنند! فردی که پس از زایمان طبیعی به دلیل مشکلات فوق مجبور است تن به جراحی های بعدی بهد هم از نظر جسمی آسیب می بیند و هم بازه زمانی دچار کسالت و بعد دوره نقاهت خواهد بود و هم باید بابت این جراحی ها هزینه پرداخت شود و از طرفی مشکلاتی بین زوجین اعم از سردی و کاهش روابط زناشویی و نارضایتی و … در زندگی آنان پیش خواهد آمد. بنابراین باید منصفانه و آگاهانه به این جریان نگاه کنیم و افزایش آمار ولادت ها یا کاهش مرگ و میر فقط بهانه است و هدف اصلی از اجبار زایمان طبیعی چیز دیگری است!
    درضمن بی انصافی است که مدام ذکر می شود مادران برای فرار از درد زایمان به سزارین روی آورده اند! مسلما مساله فقط درد نیست و هر فردی می داند پس از جراحی نیز درد خواهد داشت! در بسیاری موارد مسایل اخلاقی و حریم شخصی است که یک مادر راضی نیست به آن شیوه در مقابل چشم ماما و پزشک، هرچند زن باشند، زایمان کند!!!! و همچنین در بسیاری موارد علاوه بر این به دلیل عوارض ناشی از زایمان طبیعی که زندگی و آینده فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، فرد مایل به زامین طبیعی نمی باشد!.
    بدیهی است که اگر فردی مساله اخلاق و حریم زیاد برایش مهم نباشد و اطمینان داشته باشد که زایمان طبیعی اثر سویی بر جسم وی نخواهد گذاشت، به احتمال زیاد خود آنرا ترجیح می دهد! اما هنگامی که زایمان طبیعی نیازمند تزریق آمپول فشار باشد، نیازند جراحت ناحیه پرینه و بخیه باشد، نیازمند بی حسی اپیدورال باشد، نیازمند جراحی های بعدی جهت ترمیم افتادگی مثانه و رحم و واژن باشد، این نوع زایمان دیگر به نفع بیمار نیست!
    هر فردی مسلما اینقدر درک دارد که بداند اگر قرار است پارگی و بخیه ای صورت بگیرد، بهتر است محل بخیه در شکم باشد و نه ناحیه پرینه که در معرض عفونت بوده و حتی تا مدتها توان دستشویی رفتن را هم نداشته باشد! و یا اگر قرار است بی حسی اپیدورال انجام گیرد، چرا سزارین صورت نگیرد و زایمان انجام شود؟!
    آثار سو زایمان طبیعی فقط برای مادر نیست بلکه افت ضربان قلب جنین، امکان نرسیدن یا دیر رسیدن اکسیژن، گیر کردن کودک در کانال زایمان و آسیب به سر جنین، هیدروسفالی، آسیب های ارتوپدیک وارده بر جنین و امکان انتقال آلودگی درحین عبور از کانال زایمان و… همه وجود دارد.
    بنابر این نمی توان گفت الزاما زایمان طبیعی روش بهتر و مطمئن تری است!
    درضمن اجبار و فشار برای نوع زایمان موجب افزایش استر و دلهره در مادر باردار می گردد که مسلما آثار سو آن روی جنین موثر خواهد بود!
    متاسفانه پزشکان تصور می کنند سایر افراد هیچ چیز نمی نفهمند و آنان می توانند به راحتی با استدلال های غلط آنان را فریب دهند! و به اصطلاح استخوان لای زخم مردم بگذارند تا مراجعین بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتری داشته باشند و هر خطای پزشکی و کاستی که رخ می دهد را به چیزی دیگر ارتباط دهند و از زیر آن شانه خالی کنند! این کار غیر انسانی، غیر اخلاقی و غیر شرعی است و این گونه افرادی که به همین راحتی حق سایرین را ضایع می کنند، قطعا گناهکار و درآمدشان حرام است!

    • سحر:

      بسیاااار عاالی

  11. نام شما...:

    وای خاک عالم توسرشون الهی خیر نبینن خب بشه صد در صد به خاطر ابروی اونا ما باید زجر بکشیم درد بکشیم من که بچه نمیارم زور که نیست هر کس باید روش زایمانشو خودش انتخاب کنه به کسی ربطی نداره

  12. تنها:

    لعنت به همشون میتونید بگید چیمون مث کشورهای غربی هست ک انتظار دارید آمار زایمان سزارینتون باشه چند درصد رفاه اجتماعی هست سعی کنید رفاه اجتماعیتون رو ب غرب برسونید چکار ب نوع زایمان دارید دکتر بمن گفته لگن تنگ اما باید درد بکشی بچه ممکنه در اثر طولانی شدن زایمان فلج مغزی شه و هزار چیز دیگه

    • لیلا:

      تو کشورای غربی موقع زایمان طبیعی شوه اشون کنارشونن ولی اینجا چی ما رو با یه مشت جلاد و حیوون صفت تنها میزارن که زایمان کنیم

  13. معبود:

    من هنوز باردار نشدم ولی قصد بارداری داشتیم ک با شنیدن این مطلب فکر بارداری رو هم نمیتونم بکنم ،حاضرم از همه چیز بگذرم ولی باردار نشن،منی ک فوبیا(ترس از آمپول) دارم چطور میتونم زایمان طبیعی داشته باشم
    باز چ آزمایشی قرار انجام بشه ک ی همچین چیزی رو میخان وضع کنند،
    خدا هدایتشون کنه ک بجای آرامش دادن ب خانواده ها،ایجاد ترس و وحشت میکنند
    یعنی عوارض اضطراب و استرسی ک ترس از زایمان طبیعیه کمتر از عوارض سزارینه ک جنین تو کل بارداری از آرامش مادر برخورداره ولی توی زایمان طبیعی مادر در کل بارداری ترس و اضطراب و استرس داره
    خاهر بنده ب ناچار تویکی از بهترین بیمارستانهای خصوصی زایمان طبیعی داشت ،حالا ک دوماه از زایمانش میگذره هنوز ک آموزه با وحشت ازش حرف میزنه
    خدا هدایتتون بکنه،ما ک از خیر مادر شدن گذشتیم
    انشالله ک خدا هم ب زنان باردار دیو کمک کنه

  14. اکبر:

    سزارین نکنن میگم سقط کنه بچه هم نمیخاهیم دلهوره اقتصادی هم نخواهیم داشت

  15. ت:

    وضع چنین قانونی غیر قانوی است

  16. ویدا:

    خیلی جالبه که طرفدارهای زایمان طبیعی که می خوان مردم رو به زور وادار به زایمان طبیعی بکنن، برای دفاع از حرفشون می گن: هر چیزی به طور طبیعی باشه بهتره!
    این جمله صد در صد غلطه و خنده داره!
    الان واقعا چه چیزی داره طبیعی اجرا میشه؟! برای مثال به طور طبیعی انسان در معرض بیماری قرار میگیره و یک عده می مونن و یک عده می میرن و هیچ درمان و واکسنی وجود نداره! اگه واقعا هر چیزی طبیعی بهتره پس برای هیچ بیماری هیچ کسی نباید به دکتر مراجعه کنه و بذاره بیماری روند طبیعیش رو پیش بره!!!
    اصلا به طور طبیعی بشر با لباس به وجود نیومده پس کسی لباس نپوشه پون حالت طبیعی قشنگ تر و بهتره!!!!
    به طور طبیعی برق و وسایل برقی و خانه و امکاناتی وجود نداره پس از هیچی استفاده نکنیم!!!
    واقعا مسخره است که در همه موارد از تکنولوژی استفاده میشه و فقط میرسه نوبت زایمان زنان، باید مثل انسانهای اولیه انجام بشه و به صورت کاملا طبیعی
    واقعا حرفشون بی منطقه

  17. ش:

    وقتی صحبت از زایمان طبیعی میشه، واقعا باید فرد قادر باشه به طور طبیعی و راحت زایمان کنه، اگر قرار باشه آمپول فشار تزیق بشه، ناحیه پرینه پاره بشه، اپیزیوتومی انجام بگیره، بخیه در ناحیه واژن و پرینه ایجاد بشه، پارگی فتخ و خونریزی داخلی رخ بده، فشار خون مادر بالا بره تا حدی که عروق مغزی آسیب ببینن و آنوریسم های مغزی و به دنبالش در سالهای بعدی زنذگی سکته های مغزی هموراژیک رخ بده، فرد در حین زایمان کنترل ادرار و مدفوعش رو از دست بده و حتی تا سالها بعد زایمان مجبور باشه از ایزی لایف استفاده کنه، دچار افتادگی رحم و مثانه بشه، ویا مشکلاتی برای کودک همزمان مادر پیش بیاد، مثل: افت ضربان قلب، نرسیدن اکسیژن، فشار روی مغز و به دنبال اینها ایجاد عقب ماندگی های خفیف یا شدید ذهنی نوزاد! و یا برای خارج کردن سر کودک از هر دستگاهی استفاده بشه و تورم در سر کودک ایجاد بشه و یا آسیب های دیگه ای ببینه و … در این صورت این زایمان دیگه اسمش زایمان طبیعی نیست! و نمیتونیم بگیم فردی که این بلا ها بر سر خودش و فرزندش اومده طبیعی زایمان کرده! بلکه صرفا زایمان از طریق مجرای واژن صورت گرفته ولی دیگه طبیعی قلمداد نمیشه!!!!
    بنابراین وقتی ۸۰ تا ۹۰ درصد زایمانهای طبیعی با بخیه خوردن و اپیزیوتومی همراه هستند، خیلی اشتباه هست که بگیم فقط ۱۰ درصد افراد زایمان سخت دارند! در واقع برعکس! فقط ده درصد افراد میتونن زایمان طبیعی راحتی داشته باشند و بقیه واقعا شکنجه میشن!
    ممنوعیت سزارین به معنی گرفتن حق انتخاب از افراد هست!
    افراد باید خودشون حق داشته باشند نوع زایمنشون رو انتخاب کنن.
    وزارت بهداشت و پزشکان و ماماها فقط حق ترویج و تبلیغ زایمان طبیعی رو دارند اون هم برای افرادی که واقعا شرایطش رو دارند! و نه برای همه با هر شرایطی.

  18. نگار:

    من به عنوان یه مادر هرگز نمیبخشمشون!

  19. شیوا:

    طبق منشور حقوق بیمارهر بیماری حق داره راه درمانش رو خودش انتخاب کنه.معایب ومزایا بهش گفته میشه واخر سر انتخاب باخودشه.چرا درمملکت ما فقط اقدامات سلبی صورت میگیره وهمه چی رو با اجبار میخوان حل کنن.واقعا جای تاسف داره.هیچی این مملکت مثل کشورهای توسعه یافته نیست حالا گیر دادین به زایمان طبیعیشون.اونجا رو زن باردار کارمیکنن تا واقعا زایمان بی درد داشته باشه.زایمان طبیعی خوبه اما نه در ایران

  20. بتول:

    سلام خدمت همه عزیزان من هم ماه هفتم بارداری هستم. بچه اولم رو طبیعی بدنیا آوردم. تجربه خوب و بدی با هم بود. اولا اکثر کادر درمان بشدت بد برخورد می کردن. من خیلی خون از دست دادم. و ۲ بار توی دستشویی بیهوش شدم. تمام بنیه بدنی ام رو از دست دادم. حالا بعد از ۶ سال دوباره باردار شدم به این امید که سزارین کنم. اما متاسفانه انجام نمیدن. از استرس دارم میمیرم. کاش هر کس خودش انتخاب کنه

    • ش:

      استرس برای زن باردار و جنین بسیار مضر هست اما به اسم اینکه میخوان زایمان طبیعی رو ترویج بدن، و با این روش به سلامت افراد کمک کنند، در واقع با وارد کردن استرس به مادر باردار بد ترین لطمه رو به جنین می زند!

  21. مادری که شدیدا استرس زایمان دارد:

    سلام دوستان .. منم با نظرهمگی موافقم …. واقعا اینا ازخدا نمیترسن که آدمو مجبور به کاری میکنن که ازش وحشت داره اونم یه مادر … من که ۳ ماه مونده به زایمانم .. خداکنه زایمانم به خیر بگذره دیگه هرگز بچه دار نمیشم … خدایا اینا که دم از انسانیت میزنن کجایی دنیا آدم اختیار بدن خودشو هم نداره همه چیشون به زور و اجباره.. متاسفم که ایرانیم

  22. فرشته:

    سلام .به تمام خانوم های عزیز.منم با دوتا از دوستانم بارداریم شدیدان استرس وترس .خواهشان از مسولین تقاضامندیم تجدید نظر کنن الان سن ازدواج وبارداری رفته بالا .زوجین تک فرزندی می خوان برا اونم چه قدر استرس بکشن اصرار نکنین برا ۹ماه بارداری کل روزهاش بهخودی خودش هیجانات واسترس های خودش رو داره یدونه هم زایمان روبیاریم این استرس چندبرابر مضاعف میشه.اونم حالا زن ها برن برا زایمان بعد چندساعت فسار ودرد بعد اون دوباره ببرن به سزارین ….اجبار نفرمایید پزشکان وزارت بهداشت ودرمان

  23. زینب:

    خیلی مسخرست.اینجوری دیگه خیلیا بچه نمیارن و جمعیت کمتر هم میشه.یکیش خود من.واقعا که؟ مگه میشه مردمو مجبور به کاری کرد که ازش وحشت دارن.واقعا به جای کاهش آمار سزارین برید به فکر کاهش آمار طلاق و قاچاق و سن ازدواج و بیکاری جوونا باشید.

  24. نسیم:

    هرکسی اختیار بدنش رو داره. آمار سزارین رو نمیخواد کاهش بدین شماها در فکر کاهش آمار قاچاق و اعتیاد و فحشا باشین کاری به این کارا نداشته باشین که براتون خوب نیست . یهو دیدین کسی از ترس زایمان طبیعی بچه دار نشد بعد دیگه با کاهش جمعیت چطور میخوایین مقابله کنین!! دودش میره تو چشم خودتون . پس زر زیادی و حرف مفت موقوف

  25. سنا:

    خدا لعنتتون کنه.من از دیروز که دکترم بهم دارم از استرس و وحشت می میرم.شب خوابم نمیبره.چرا به خودتون اجازه میدین تو خصوصی ترین مسایل زندگی دیگران دخالت کنید؟این استرس و فشار روحی روی من مادر و فرزندم تاثیر نداره؟نمی بخشمتون.کارم شده فقط گریه.من اختیار جسم خودمو دارم و به هیچ وجه زیر بار زایمان طبیعی نمیرم.

    • مادر:

      واقعاً خیلی بی انصافیه،من ١ماه دیگه زایمانمه ولی از استرس زایمان اصلاً خواب و خوراک ندارم،خوب وقتی مادر با استرس و ترس بخواد زایمان طبیعی کنه واقعاً انصافه،اصلاً من شاید دلم بخواد بعدش شکمم بخیه بخوره و کمر درد بگیرم، و عوارض سزارین رو به جون میخرم ولی دلم نمیخواد زایمانم طبیعی باشه،من کسی رو که این قانون زایمان طبیعی رو گذاشته نمیبخشم چون مطمئنم این استرسی که الان دارم بیشتر روی سلامتی بچم تأثیر داره تا سزارین،واقعاً برا خودم متأسفم،بعدم این خیلی مسخرست که کسایی که زایمان اولشون سزارین بوده دومین زایمانشونم میتونن سزارین بشن ولی کسایی که زایمان اولشونه باید طبیعی باشه،

  26. الهه:

    هرچقدر هم زایمان طبیعی بهتر باشه اما اینکه زن رو خلاف میلش مجبور بهش کنن کار بسیار غلط و دور از هرگونه حق طبیعی و انسانیه.

  27. یه زن:

    خوبه دیگه تو اینم زنهای بدبخت حتی اختیار نداشته باشن انتخاب کنن چه جوری درد بکشن!!!
    چرا نحوه زایمان طبیعی و رفتار پرسنل بیمارستانهاشونو امکاناتشونو نمیگین؟چیزایی از زایمان طبیعی تو بیمارستانا میشنویم که ادم از بچه دار شدن منصرف میشه…رفتار بد و حتی وحشیانه و بی حرمتی پرسنل و یه مشت ماما در خیلی از اتاقهای زایمان واقعا فراموش نشدنیه…
    حالا فوقشم با اینهمه پیشرفت علم و پزشکی همه سزارین بشن.عوارض زایمان طبیعی و به خصوص اثراتی که در روح و روان زن بدبخت از مهمترین اتفاق زندگیش وقتی بخواد به اجبار ترس و وحشت باشه به مراتب جبران ناپذیرتره…

  28. شكوفه:

    بیخود استرس داری؟ ۴تا بیمارستان زنگ بزن سئوال کن سزارین ممنوع نمیشه من همه خانواده م دکتر متخصصن میگن این اتفاق نمیفته لااقل حالا ها نمیفته ۹۰% پزشکا الان اصلا طبیعی قبول نمیکنن

  29. سیمین:

    خدا لعنتشون کنه من الان باردارم هنوز سه ماه مونده به زایمانم ،استرس دارم ببینم سزارین میشم یا طبیعی، بنظرتون از خدا خوش میاد فکر یهذزن حامله رو مشغولرکردن ، ایاذاین استرس واسه جنین خطر نداره ؟ که مسولین بفکر مزایا و معایب طبیعیرو سزارین هستن!؟ خداذبراتون نسازه … شما چیه مملکتتون سر وضع داره که بخواید برای زایمان تعییم تکلیف کنید … لعنت بهتون

    • ش:

      کاملا موافقم من هم باردارمماه سوم هستم و از روز اولی که باردار شدم استرس دارم. واقعا این استرس برای جنین خطرناک هست! چی سر جاشه و قانونی داره پیش میره که برای این مورد هم قانون وضع کردن!
      اصلا وضع کردن قانون برای نوع زایمان افراد خودش غیرقانونی هست!

  30. مینا:

    به زاییدن آدمم کار دارن انگار اینا میخوان درد بکشن که میگن سزارین ممنوعه!

  31. مریم:

    این آقای صفی یاری میخواد زایمان کنه و دردشو تجمل کنه که صحبت از ممنوعیت سزارین حرف میزنه؟ مثل کشورهای پیشرفته دنیا زایمان بدون درد بیارین تا زن حامله راحت تر انتخاب کنه زایمان طبیعی رو. همه چی با زور نمیشه

  32. سارا:

    اصلا خوب نیست هر انسانی اختیار بدن خودش رو داره

  33. مهسا:

    خدا لعنتتون کنه
    شما اگه ادم بودید اول سواد پزشکاتونو بالا میبردید نه اینکه مردمو مجبور کنید کاری رو که ازش وحشت دارند انجام بدند
    خدا ازتون نگذره
    منکه نفرینتون میکنم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.