محسن رضایی: حیف است در منطقه‌ی ما این‌قدر ناامنی باشد

۲۳اردیبهشت،

borna ghasemi-12-22.JPG

محسن رضایی گفت: حیف است در منطقه‌ی ما این‌قدر ناامنی و بی‌ثباتی باشد؛ در حالی که این منطقه می‌تواند برای خود و کشورهای خارج نقشی بهتر و سازنده‌تر ایفا کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن رضایی در نشست تخصصی جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۴ در افق همگرایی و همکاری در آسیای جنوب شرقی که با حضور سفرای کشورهای آسیای جنوب شرقی در هتل استقلال برگزار شد، با بیان این‌که ما در یک منطقه‌ی حیاتی از جهان زندگی می‌کنیم که قلب انرژی دنیاست، اظهار کرد: در این منطقه ملت‌های بزرگی زندگی می‌کنند که می‌توانند نقش فعال‌تری در روابط منطقه داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که نوعی سرگردانی در حرکت منطقه به چشم می‌خورد که ناامنی ایجاد کرده و اجازه نمی‌دهد از ظرفیت‌های منطقه به درستی استفاده شود، تصریح کرد: حوادث دردناک منطقه از جمله افغانستان، پاکستان، سوریه، بحرین، فلسطین و عراق را شاهد هستیم، پس چرا نمی‌شود صلح واقعی را برای ملت‌ها فراهم کرد و آیا در اختیار سازمان‌های ملل امکاناتی نیست که آرامش و نشاط و شادابی را به منطقه برگردانیم و آیا قرار است ناامنی‌ها در منطقه ادامه پیدا کند؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که زمان آن رسیده که در منطقه تصمیمی بگیریم و به مشکلات پایان دهیم و گام موثرتری از قبل برداریم، افزود: سبب اصلی مشکلات منطقه و این‌که مردم منطقه زندگی خوب و با آرامش ندارند منافع موجود در این منطقه است که سبب ناامنی و نگرانی در منطقه شده اما همین موارد می‌تواند سبب آرامش و امنیت منطقه شود و باید آن را در راستای ایجاد آرامش، امنیت، صلح، همکاری دسته‌جمعی و توسعه اقتصادی در منطقه به کار گرفت.

رضایی با تاکید بر این‌که باید در منطقه نقطه‌ی مشترک پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: کشورهای خارج از منطقه نیز باید با ما همکاری کنند؛ مثل کشورهایی که در اروپا، آمریکا، روسیه و چین می باشند اما نوعی تک‌روی، انحصارطلبی و دست‌اندازی و خودمحوری در آنها دیده می‌شود. پس باید دو کار انجام داد تا امنیت و آرامش و نشاط به منطقه برگردد؛ اول این‌که کشورهای خارج از منطقه اجازه دهند خودمان منطقه‌ی واحد شکل دهیم و اتحادیه‌ای درست کنیم. البته نمی‌گویم مثل اتحادیه اروپا شکل دهیم اما اتحادیه‌ای باشد تا بتوانیم مشکلات منطقه را خودمان حل کنیم و دوم این‌که این اتحادیه رفتار منطقی با کشورهای خارج از خود داشته باشد. یعنی منطقه‌ی تازه سیاسی اقتصادی و ژئوپلتیکی شکل بگیرد که در آن آرامش و امنیت برای منطقه حاصل شود و کشورهای خارج از منطقه عادلانه از منافعی که در این منطقه وجود دارد بتوانند استفاده کنند.

وی پیشنهاد داد: شورای امنیتی با توافق کشورهای منطقه ایجاد کنیم تا نیاز نباشد از خارج منطقه نیروی نظامی وارد شود، هر روز در آمریکا و اروپا شاهد تشییع جنازه سربازان باشیم و این شورای امنیتی، مورد حمایت کشورهای خارج منطقه هم باشد.

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی این نشست، بعضی سفرا و نمایندگان کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز به بیان نظرات خود در راستای حل مشکلات منطقه پرداختند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.