مخالفت بزرگترین سندیکای کارگری آفریقای جنوبی با اخراج کارگران اعتصابی

بگزارش ایرنا، شرکت آنگلو آمریکن بزرگترین تولید کننده پلاتینیوم جهان روزجمعه گذشته اعلام کرد که ۱۲ هزار کارگر اعتصابی این شرکت را اخراج خواهد کرد.

ˈکوساتوˈ با انتشار بیانیه ای ضمن حمایت از کارگران اعتصابی گفته است که به منظور یافتن راه حلی برای مقابله با تصمیم شرکت آنگلو آمریکن در حال گفت وگو با اتحادیه ملی معدنچیان است.

بگفته سخنگوی این سندیکا، تصمیم یاد شده ناآرامی و تنش در معادن آفریقای جنوبی تشدید خواهد کرد.

بیش از ۲۸ هزار کارگر شرکت آنگلوآمریکن هم اکنون در اعتصاب بسر می برند.

شرکت آنگلوآمریکن گفته است که بدلیل اعتصاب کارگرانش در سه هفته گذشته ۳۹ هزار اونس پلاتین کمتر تولید کرده که ارزش آن بیش از ۷۰۰ میلیون رند (بیش از ۸۰ میلیون دلار) است.

شرکت ˈآنگلو آمریکن ˈ درحالی دستور اخراج کارگران اعتصابی صادر کرد که هزاران معدنچی این شرکت روز جمعه گذشته تجمع اعتراضی در نزدیکی شهر روستنبرگ به دلیل کشته شدن یک معدنچی برپا کرده بودند.

کارگران معترض معتقدند که این معدنچی در جریان درگیری پنجشنبه شب گذشته میان نیروهای پلیس و کارگران اعتصابی کشته شده است.

شبکه تلویزیونی آفریقای جنوبی عصر جمعه گزارش داد شماری از کارگران اعتصابی و معترض اقدام به آتش زدن لاستیک و تخریب اموال عمومی و خودروها کرده اند .

کارگران این شرکت تهدید کرده اند که روز شنبه نیز مجددا اقدام به برپایی یک تجمع اعتراضی در نزدیکی شهر معدنی روستنبرگ واقع در استان شمال غرب خواهند کرد.

بیش از یک چهارم پلاتین جهان در منطقه معدنی روستنبرگ افریقای جنوبی در یکصد کیلومتری ژوهانسبورگ تولید می شود.

در همین حال شبکه تلویزیونی آفریقای جنوبی اعلام کرد که فعالیت یک معدن پلاتینیوم دیگر در استان شمال غرب این کشور از روز شنبه به دلیل اعتصاب کارگرانش متوقف شده است.

براساس این گزارش ، کارگران این معدن که متعلق به شرکت ˈاکستراتا ˈ می باشد همانند معدنچیان شرکت آنگلوآمریکن خواهان افزایش حقوق شان تا ۱۶ هزار رند (بیش از ۱۹۰۰دلار) در ماه شده اند.

از زمان شروع اعتصابات کارگری در معدن ˈماریکانا ˈ متعلق به شرکت ˈلونمینˈ سومین تولید کننده پلاتینیوم جهان در ماه اگوست گذشته ؛ دامنه این اعتصابات به سایر معادن و بخش های اقتصادی آفریقای جنوبی کشیده شده است.

در کمتر از دو ماه گذشته هفت شرکت بزرگ معدنی در آفریقای جنوبی با اعتصابات کارگری مواجه شده اند .

بگزارش ایرنا، در حال حاضر بخش های معدنی ، حمل و نقل و خودروسازی آفریقای جنوبی با اعتصاب غیرقانونی کارگران این بخش ها مواجه هستند.

براساس آمارهای منتشر شده تاکنون ۴۸ نفر در جریان اعتصابات و تنش های کارگری در آفریقای جنوبی کشته شده اند .

۳۶نفر از این افراد ، در جریان درگیری پلیس با معدنچیان اعتصابی معدن ماریکانا در ۲۶ مرداد ماه گذشته، کشته شدند.

بدنبال این درگیری خونین تمامی تلاش دولت ؛ اتحادیه های کارگری و رهبران کلیسا این بوده است که از تکرار مجدد این واقعه جلوگیری به عمل آید.

بگزارش منابع خبری ، هم اکنون نزدیک به یکصد هزار نفر در بخش معدن آفریقای جنوبی در اعتصاب بسر می برند.

گفته می شود افریقای جنوبی با بدترین تنش وناآرامی های کارگری از زمان ازبین رفتن رژیم آپارتاید در سال ۱۹۹۴ میلادی مواجه می باشد.

خاورم .۱۵۵۲٫

انتهای پیام /*


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.