مخالفت فرماندار اوکیناوا با استقرار بالجت های اوسپری در اوکیناوا

مخالفت فرماندار اوکیناوا با استقرار بالجت های اوسپری در اوکیناوا

به گزارش سرویس بین الملل شبکه ایران از شینهوا – فرماندار اوکیناو خواستار آن شده است که امریکا برنامه استقرار بالجت های اوسپری در پایگاه خود در این جزیره را لغو نماید.

در ملاقاتی با وزیر دفاع ژاپن در توکیو ، فرماندار اوکیناوا اظهار داشت ” من میخواهم ارتش امریکا هر طور که شده چنین کاری را متوقف سازد.”

دولت ژاپن هفته پیش با ایمن اعلام کردن بالجت های MV-22 Osprey به افزوده شدن ۱۲ فروند از این پرنده های نظامی به جمع تسلیحات مستقر امریکا در پایگاه هوائی فوتنما روی موافق نشان داد. پایگاه هوائی فوتنما درمنطقه نزدیک شهر گینوان در جنوب منطقه اوکیناوا واقع است.

دولت مرکزی ژاپن در نظر دارد این هفته وزیر خارجه موریموتو را به این منطقه اعزام دارد تا بکوشد نظر اهالی منطقه را در مورد بکار گیری این بالجت ها تغییر دهد. مقامات محلی به دلیل اعتراض شدید اهالی با استقرار این بالجت ها خواستار لغو این برنامه شده اند. یکی از دلایل مخالفت اهالی اوکینا نگرانی از بابت ایمنی این بالجت هاست که تاکنون دو سقوط مرگبار یکی در مراکش و دیگری در فلوریدا در خرداد سال جاری داشته است.

اُسپری شرکت بل بوئینگ یک بالگردجت چندکاره نظامی داری موتور قابل چرخش است که هم قابلیت برخاستن و نشستن بصورت عمودی در زمان کوتاه را دارد و هم میتواند پس از  بلند شدن با سرعت یک هواپیمای توربو حرکت نماید. ایده ساخت این هواپیما بدنبال شکست عملیات نجات گروگانها در ایران در ۱۹۸۰ در واقعه طبس پیش آمد که بنظر رسید برای چنین عملیاتی به نوع جدیدی از هلی کوپتر نیاز است که هم بتواند عمود بنشیند و برخیزد ، هم قابلیت حمل نیرو را داشته باشد و هم از سرعت بمراتب بالاتری برخوردار باشد.

بعضی از اُسپری هائی که قرار است از ماه آینده به نیروهای عملیاتی امریکا در اوکیناوا بپیوندند هفته گذشته به یک سلسله پروازهای آزمایشی مبادرت ورزیدند. برنامه نمایش پرواز این بالجت ها برای اهالی محلی قرار است در چند روز آینده انجام گیرد.

بالجت چندکاره اسپری یک جت دوگانه سوخت است که به آن اجازه می دهد همچون یک بالگرد از زمین برخیزد و موتورهائی دارد که با چرخیدن رو بجلو آنرا قادر میسازد با سرعتی بیشتر از یک بالگرد حرکت نماید.  نهایتا بنظر میرسد بالجت اسپری قرار است در آینده جای بالگرهای نیروبر فعلی شینهوک را بگیرد.

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.