مخالفت مجلس با بررسی فوری طرح جامع رسانه‌های همگانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه بررسی یک فوریت طرح نظام جامع رسانه های همگانی را در دستور کار داشتند. این طرح به امضای ۲۲ نماینده مجلس رسیده است.

رسایی نماینده تهران به عنوان یکی از طراحان طرح مذکور در دفاع از ارایه این طرح با یک فوریت گفت: قانون مطبوعاتی که در حال حاضر در دسترس است مربوط به ۱۵-۱۰ سال قبل می‌شود و توان و کشش رسانه های امروز را ندارد.

وی ادامه داد: رسانه ها در حال حاضر فراتر از روزنامه ها و نشریات مکتوب و چاپی به حساب می‌آیند و شاهد ظهور رسانه‌هایی هستیم که چندین برابر نشریات رشد و تاثیرگذاری دارند.

رسایی خاطرنشان کرد: سایت‌های اینترنتی امروز درقالب خبرگزاری‌های، پایگاه‌های اطلاع رسانی، وبلاگها در کنار روزنامه‌ها، هفته نامه‌ها و ماه‌نامه‌ها وظیفه اطلاع رسانی را بر عهده دارند. در کنار این ابزار پیامک‌های خبری خود تبدیل به رسانه‌ای سریع‌الانتقال شده‌اند با این حال قانون فعلی مطبوعات به هیچ وجه متناسب با ظرفیت عظیم رسانه های موجود و ابزاری که این بار را به دوش می کشند نیست.

نماینده تهران یادآور شد:‌ طرح قانون جامعه رسانه‌های همگانی در ۷ فصل با ویژگی‌های خاص از جمله توجه به تمام ابزار رسانه‌ای و تعریف رسانه‌ها در اشکال مختلف و تفکیک هیات‌های نظارت و تشکیل آن در تمام استان‌ها و تفکیک تخلفات از جرایم و تعیین مجازات‌ها تعیین شده است.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مخالفت با فوریت این طرح گفت: اولویت ما کنترل قیمت‌ها، ارایه راهکار برای مقابله با تحریم ها، استخدام معلمان شرکتی، حل مشکلات حاد کارگران کارخانجات بزرگ، احیای دریاچه‌ها و مقابله با توطئه‌های جدید اسرائیل و انگلیس است.

وی ادامه داد: اگر دولت به چنین طرحی نیاز داشت با هماهنگی قوه قضائیه به مجلس لایحه می‌داد. شما یک برگ کاغذ داده‌اید در حالی که اصل این طرح باید چاپ شود. ما قبول داریم که قانون مطبوعات اشکال دارد اما ضرورتی برای بررسی فوری این طرح در مجلس نیست.

شجاعی کیاسری نماینده ساری نیز در موافقت با فوریت این طرح گفت: طرح مذکور در کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم مورد بررسی جامع قرار گرفته. با توجه به تعدد و تنوع رسانه‌ها هنوز قانون مدون، شفاف و روشی برای رسانه‌ها نداریم. در برنامه پنجم توصیه موکد است که قانون جامعی باید در این خصوص تدوین شود.

وی خاطرنشان کرد: قانون فعلی با نقایصی روبروست و در این طرح تلاش شده تا نقایص برطرف شود.

نمایندگان مجلس پس از استماع نمایندگان مخالف و موافق با ۱۰۲ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و۲۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر با یک فوریت این طرح مخالفت کردند. تایید فوریت این طرح نیازمند دو سوم رای نمایندگان بود.

بنابراین طرح مذکور به صورت عادی در مجلس مورد برسی قرار خواهد گرفت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.