مدیر عامل بانک پارسیان در گفتگو با آریا :بسته های بانک مرکزی قدرت رقابت را از سیستم بانکی گرفت/ بررسی چالش های پیش روی بانک های خصوصی

  خبر گزاری آریا – اقتصاد کشور بیمار است .
این عبارت را طی چند سال اخیربا عناوین مختلف و دلایل تقریبا یکسان بارها از سوی کارشناسان اقتصادی کشور شنیده ایم ، و اگر تا چند سال پیش این تشخیص فقط  منحصر به این کارشناسان  می شد، اما با پیشروی این بیماری وبروز آثار آن  در جامعه ، حالا مردم کوچه و خیابان هم بر اوضاع مشکل داراقتصاد اذعان دارند.
البته هرچند مسئولین اقتصادی و اجرایی کشور سعی در احیای این   اقتصاد دارند، اما تا کنون جزء تجویز آرام بخش های موقت، درمان قطعی برای نجات  آن از وضعیت فعلی حاصل نشده و گویا درمان اقتصاد کشور به سیاست های کارآمد تر در مدت زمان بیشتر نیاز دارد.
 بی ثباتی در سیاست گذاری های اقتصادی ، افزایش تورم ۲ رقمی  ، افت رشد اقتصادی ، تعمیق رکود نسبی ،  حرکت سرمایه به بخش های غیر مولد و دلالی ، ناتوانی واحدهای تولیدی و صنعتی برای گردش مناسب در نقدینگی و در نتیجه اتکای مفرط این واحدها به منابع بانک ها و سر در گمی فعالان اقتصادی  از پیامدها ی اقتصاد بیمار کشور است که اگر به طور جدی راه حلی برای آن ها در نظر گرفته نشود، پیکر نیمه جان اقتصاد را  از پای  خواهد انداخت.
در این میان بانک ها و نهاد های پولی و مالی به مثابه شریان های حیاتی اقتصاد کشور محسوب می شوند که در سال های اخیر خود با  حواشی و مشکلات عدیده ای روبرو بوده اند.
در میان اظهارات به میان آمده  در بررسی فضای فعلی اقتصاد و کسب و کار کشور و… برخی با بردن انگشت اتهام به سوی بانک ها ، کوتاهی و عملکرد ضعیف بانک ها را دلیل عمده  کسالت اقتصاد کشور می دانند و تاکید دارند بانک ها با عدم همکاری با صنایع تولیدی کشور و بنگاه های اقتصادی چوب لای چرخ  کسب و کار گذاشته و موجب تقویت رکود اقتصادی شده اند.
در این باره  و دیگر مسائل مطرح شده در حوزه بانکی کشور با علی سلیمانی شایسته مدیر عامل بانک پارسیان ، از  مدیران توانمند بانکی کشور که  تجربه طولانی و همچنین  تحصیلات  مرتبط با امور بانکی و اقتصاد  دارد گفتگو یی داشته ایم که نظرات ایشان در پی می آید.

*بی انصافی است که بگوییم سیستم بانکی ضعیف عمل کرده است

مدیر عامل بانک پارسیان با رد برخی اظهارات مبنی بر کوتاهی
 بانک ها در انجام وظایف خویش و عدیده مشکلات پیش آمده در پی این کوتاهی اظهار داشت :اگر به وظایف سیستم بانکی نگاه بکنیم اصلی ترین وظیفه سیستم بانکی تجهیز منابع و تخصیص آن به بخش های مختلف اقتصادی است ، طبیعتا بانک ها بر اساس منابعی که جمع آوری می کنند این قدرت را دارند  تا بتوانند در بخش های مختلف سرمایه گذاری کنند چه از طریق ارائه تسهیلات ، چه از طریق مشارکت های حقوقی و مدنی که وجود دارد.
به گفته  رییس کل بانک مرکزی سیستم  بانکی  ۱۰۹ درصد منابع  خود  را وام داده است.
مفهوم این یعنی چی ؟ یعنی  بانک ها در تخصیص تسهیلات  آنقدر جلو رفته که مجبور شده از بانک مرکزی استقراض کند و بعد بابت تسهیلات به بخش های اقتصادی بدهد .
اگر اسم این عملکرد ضعیف است ، عملکرد قوی یعنی چی ؟
 وی افزود: بانک ها  به طور طبیعی ۱۷ تا ۱۹ درصد منابعشان در گیر انجام کارهای روزمره در شعب است واین بدین معنی است که بانک ها به طورمتوسط حداکثر می توانند  بین ۸۱ تا ۸۳ درصد منابعشان را تسهیلات بدهند، که البته به دلیل شرایط خاص اقتصاد کشور ، بانک ها مجبور شدند به دلیل توصیه هایی که در برنامه ها و بودجه ها بوده است ، به خصوص بانک های دولتی بخش بیشتری از این میزان را به عنوان تسهیلات پرداخت کنند .
بنابر این چطور می توانیم بگوییم که عملکرد سیستم بانکی ضعیف بوده است.
 شایسته با تاکید بر این  که تسهیلات دهی سیستم بانکی بیش از سپرده های جمع آوری شده ،با  ریسک همراه است افزود:  در حال حاضر شاهد هستیم که برخی از بانک ها بواسطه این عمل ، از نقد شوندگی پایینی برخوردار هستند چراکه بیشتر منابعشان در گیر تسهیلات است و امکان برای پرداختی جدید وجود ندارد .

 مدیر عامل بانک پارسیان ، با اشاره به این که در عمده کشور های دنیا معمولا بانک ها فقط ۵۰ تا ۶۰ درصد یک پروژه اقتصادی را تامین اعتبار می کنند گفت:  متاسفانه این نسبت در کشور ما  در اغلب موارد بین ۹۰ تا ۹۵ درصد است و خود اجرا کنندگان عمدتا رقم بسیار ناچیزی از پروژه را تامین می کنند.
و همین دلیل باعث شده است که فعالیت های اقتصادی به شدت  وابسته به اهرم مالی شود و طبیعتا در آمد های پروژه ها را با مشکل مواجه کرده و عدم توانایی  بنگاه ها را در  پرداخت به موقع اقساط تسهیلات  در پی داشته است.
وی در ادامه عدم  استقبال از کالای تولیدی در بازار را از دیگر عوامل مشکلات واحدهای تولیدی و صنایع بر شمرد و گفت:  اگر کالایی تولید و در بازار از اقبال لازم برخوردار نبود ، آیا بانکی که تامیین کننده منابع مالی  بوده است مشکل دارد؟یا کیفیت تولید؟

*بازار سرمایه از رشد و بلوغ لازم برخوردار نیست

این مسئول بانکی یکی دیگر از دلایل چسبندگی پروژه های اقتصادی  به منابع بانک ها را عدم رشد و بلوغ لازم بازار سرمایه دانست و افزود:متاسفانه در کشور ما برخلاف سایر کشورها ، بازار سرمایه نقش پر رنگی در تامین مالی پروژه های اقتصادی ندارد.
 چراکه هنوز بازار سرمایه از  رونق  و ساختار  قوی مورد نیاز برخوردار نیست و بنابر این همه مراجعات برای تامین مالی به سیستم بانکی ختم می شود.
وی افزود : سیستم بانکی تمام  توان خود را به کار گذاشته و در کشور یک پروژه اقتصادی ، خدماتی و صنعتی  یافت نمی شود که بدون کمک بانک،  آجر روی آجر گذاشته باشد و به اعتقاد من این بسیار بی انصافی است که بگوییم سیستم بانکی ضعیف عمل کرده و خدمات مناسب ارائه  نداده است.

*اعمال محدودیت ها با بسته های سیاستی – نظارتی

مدیر عامل بانک پارسان در ادامه با اشاره به برخی از چالش های پیش روی بانک های خصوصی و انتقاد به برخی از سیاست های بسته بانک مرکزی  اظهار داشت: در ابتدای تشکیل بانک های خصوصی در کشور بانک مرکزی به این بانک ها  اجازه داده بود با توجه به  کم بودن شبکه و سایر محدودیت هایی که نسبت به بانک های دولتی داشتند  ۲ درصد  بیشتر نرخ سود پرداخت کنند که همین میزان  کمبود امکانات را پوشش می داد.
وی افزود:  با یکسان شدن نرخ سود میان بانک های خصوصی و دولتی  عملا قدرت رقابت میان سیستم بانکی از بین رفت ، چراکه مجموعه بانک های خصوصی  در کشور که به ۲ هزار شعبه هم نمی رسد  چگونه توان رقابت با  یک شبکه  ۱۵ هزار شعبه ای بانک های دولتی را خواهیم داشت.
وی با اظهار این که دستورات بسته سیاستی بانک مرکزی موجب شده تا بانک ها در یک مسیر یکسان با حرکت یکنواخت و مشابه حرکت کنند خاطر نشان کرد: همچنین پایین آوردن  نرخ سود تسهیلات بانکی در بسته بانک مرکزی  فقط به این دلیل که  نرخ تسهیلات پایین تری بدهیم باعث شد که بسیاری از سپرده گذران از سیستم بانکی خارج شده و  در بازارهای دیگر سرمایه گذاری کنند همان طور که سال گذشته شاهد بودیم که چه تلاطم هایی در بازار ارز و طلا به دلیل اتخاذ همین سیاست اتفاق افتاد.
نکته دوم دیگر این که  که ما به عنوان یک بانک خصوصی امکان  پرداخت سود بیشتر را هم داشتیم  ولی طی سه سال  با محدود شدن عملکرد بانک های خصوصی توان ارائه خدمات به مشتریان هم محدود شد.

*سود سپرده ها باید واقع بینانه باشد

این کارشناس امور بانکی در رابطه با رونق گرفتن سپرده های بانکی با توجه به افزایش نرخ  تورم در سال جاری گفت: سپرده گذار نرخ واقعی سودی که  دریافت می کند برایش مهم است ، نرخ واقعی سود یعنی سودی که پرداخت می شود منهای نرخ تورم و این خیلی مهم است که سیاست گذاری پولی ما به سمتی حرکت  کند که اگر فکر می کنیم ورود پول به بازارهای دیگر برای اقتصاد مملکت مشکل درست می کند ، این را تبدیل به سپرده گذاری با یک نرخ سود  واقع بینانه ( که حتما هم نباید خیلی از نرخ تورم بالاتر باشد ) کنیم.
وی افزود: اگرمی خواهیم مردم  به سیستم بانکی بیایند باید سودی را به سپرده گذار بدهیم که پوشش افت ارزشش را بکند ،  در غیر این صورت بازارهای د گیری که بتوانند جذابیت ایجاد کنند طبیعتا مردم را به سوی خود خواهند کشاند.

*ارز باید تک نرخی شود
این فعال بانکی در واکنش به بحران نوسانات نرخ ارز و پیامد های آن در کشور تنها راه حل برون رفت از وضعیت فعلی ارز را تک نرخی شدن آن دانست و خاطر نشان کرد: در هیچ جای دنیا به دنبال چند نرخی کردن ارز و یا هیچ کالای دیگر نیستند  چراکه اقدام به این کار قطعا زمینه رانت و فساد را  فراهم  خواهد کرد.

*فعالیت بانک پارسیان در هموار شدن مسیر واردات دارو به کشور 

 مدیر عامل بانک پارسیان در رابطه با محدودیه های ایجاد شده به واسطه تحریم ها اظهار داشت : تحریم شامل همه بانک های کشورشده است  وبانک های خصوصی هم  در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستند ، طبیعی است که همه  کسانی که در بخش اقتصاد  کشور کار  می کنند تلاششان بر این است که بتوانند  مسیر تجارت با سایر کشور ها را باز نگه دارند و خوشبختانه خود ما نیز  اقداماتی در این زمینه داشته ایم ، به طور مثال: بانک پارسیان  در زمینه واردات دارو در  سالجاری یکی ازفعالترین  بانک های کشور بوده است  و سعی کرده ایم با توجه به امکانات موجود خدمات مورد نیاز تجار و صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی که جزء مشتریان بانک هستند را پوشش بدهیم .

*بازنگری در برنامه استراتژیک بانک

مدیر عامل بانک پارسیان در ادامه در پاسخ به این سوال که  آیا تبدیل شدن به دومین بانک بزرگ کشور که در سال های گذشته برای سالجاری هدف گذاری شده بود محقق خواهد شد گفت : زمانی که ما  این پیش بینی را کرده بودیم که  هنوز بسته های سیاستی بانک مرکزی وجود نداشت وشرایط رقابت خیلی گسترده تر و بهتر بود ، اما اتفاقات و شرایطی که در این مدت به وقوع پیوست به خصوص در زمان مدیریت  آقای مظاهری در بانک مرکزی قدرت رقابت بانک های خصوصی  بسیار افت کرد و امتیازاتی را که بانک ها می توانستند به مشتریانشان ارائه بکنند از بین رفت و به نوعی  با عنوان رقابت جلوی رقابت را گرفتند .
وی افزود :  بسته های سیاستی  تا امروز ادامه پیدا کرده و از سوی دیگر اعمال تحریم ها بر علیه سیستم بانکی و همچنین جلوگیری گسترش شعب از سوی بانک مرکزی ، طبیعی است که تحقق این هدف ما را  در سال جاری غیر ممکن ساخته است .
 شایسته اظهار داشت : ما هم اکنون در حال بازنگری برنامه استراتژی بانک با توجه به شرایط موجود  هستیم و یک برنامه ۵ ساله را در دست تهیه و تنظیم داریم  که در هیات مدیره بانک در دست بررسی است ، اصولش تدوین شده و در مرحله  بررسی نهایی است و در آینده  بر مبنای این برنامه حرکت خواهیم کرد .

*بهبود اصول مشتری مداری با حضور بانک های خصوصی 

 مدیر عامل بانک پارسیان در ادامه در رابطه با ارزیابی خود از روش اصول مشتری مداری را در میان بانک ها  اظهار داشت : در سالهای اخیر پس از حضور بانک های خصوصی اصول مشتری مداری کاملا تغییر کرده و رفتار بانک های خصوصی موجب شده تا بانک های دولتی هم به این سمت حرکت کنند.
وی با بیان این که بانک پارسیان اولین بانکی بود که اولین خدمات را در  زمینه مشتری مداری در کشورپایه گذاری کرد افزود: ایجاد کانتر های مشتری ، راه اندازی سیستم نوبت دهی ، بکارگیری صندوق شکایات در شعب بانک و همچنین امکان برقراری ارتباط مستقیم  با مدیر عامل و بکار گیری بازرسین نامحسوس، راه اندازی سیستم نیوشا ، نصب بیانیه شرکت در شعب از جمله اقداماتی است که برای اولین بار در کشور از سوی بانک در راستای مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع بکار گرفته شده است.
 وی در این باره خاطر نشان کرد : با افزایش اگاهی های مردم سطح  درخواست ها و توقعات هم به طبع افزایش می یابد و دراین  صورت است که وظیفه ما  هر روز سنگین تر می شود.

*بانک پارسیان پیشرو در بانکداری الکترونیک

مدیر عامل بانک پارسیان در ادامه با اشاره به فعالیت های بانکداری الکترونیک این بانک اظهار داشت : در حال حاضر ۸۰ درصد اسناد و عملیات بانکی در بانک پارسیان خارج از شعبه اتفاق می افتد و گسترش ابزارهای الکترونیک  بانک موجب شده تا همواره بالاترین تراکنش را روی دستگاه پز در کل کشور داشته باشیم.
وی با بیان این که بانک پارسیا ن در سال گذشته برای اولین بار در کشور اوراق مشارکت را به صورت غیر حضوری به فروش رساند گفت: این بانک به طور متوالی ۳ سال است که در رتبه بندی ۱۰۰ شرکت بر تر مقام نخست را  به خود اختصاص داده ضمن این که از  سوی مجله  بین المللی The Asset ، که یکی از مراجع معتبر جهانی در زمینه رتبه بندی بانکها و موسسات مالی است، برای دو بار متوالی، به عنوان برترین بانک اسلامی ایران در سال۲۰۱۲ شناخته شده است.
همچنین بانک پارسیان موفق به دریافت تندیس زرین و لوح تقدیر رضایتمندی مشتریان و حامی تولیدات ملی و کسب گواهینامه بین المللی ایزو (ISO.10004:2010) در رضایتمندی مشتریان از سوی اتحادیه اروپا گردیده است و این مجموعه افتخارات سبب شد که این بانک در بزرگترین اجلاس مشترک سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و مدیران خلاق و عالی رتبه کشور در گروه بانک ها، عنوان مدیر موفق و خلاق را  دریافت کند ، که البته این افتخارات مرهون تلاش همه مدیران در مجموعه بانک پارسیان است.

گفتگو از فاطمه سیدی

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.