مدیراجرایی پروژه موشکی هند:کشورهای توسعه یافته فناوری پیشرفته رابه کشورهای درحال توسعه نمی دهند

به گزارش ایرنا ‘سیواتها نو پیلای’ در دانشگاه ‘آنا’ در ‘چنای’ هند اظهار داشت: متاسفانه کشورهای توسعه یافته فناوری سطح پایین به کشورهای درحال توسعه تحویل می دهند تا فضای آموزش، تحقیق و تولید بومی در این کشورها فراهم نشود.

مدیر اجرایی پروژه فضایی برهموس هند افزود: کشورهای پیشرفته با استفاده از فناوری درصدد تثبیت شرایط توسعه یافتگی خود هستند.

وی گفت: این اقدام به معنی آن است که ما منابع خود را برای بدست آوردن فناوری پایین هزینه می کنیم و نمی توانیم دست به تحقیق درباره فناوری پیشرفته بزنیم.

این دانشمند فضایی هند ضمن اشاره به پیامدهای زنجیرواری که فناوری پایین دارد اظهار داشت: همین شرایط موجب می شود که افراد نخبه، کشورهای در حال توسعه را جای ماندن ندانند و روند فرار مغزها افزایش یابد.

وی همچنین در گفتگو با خبرنگاران افزود: برهموس که پروژه مشترک هند و روسیه است، اکنون روی نوع زیر آبی موشک کروز ماورای صوت برهموس، که از زیردریایی پرتاب می شود کار می کند.

پیلای ادامه داد: این موشک قابلیت هدف گرفتن نشانه های چندگانه را دارد، به این معنی که می تواند کشتی های روی دریا، یا اهداف زمینی را مورد هدف قرار دهد.

وی گفت: همچنین این موشک قابلیت پرتاب از هوا را دارد و به عنوان سامانه ضد کشتی و مقابله کننده با تهدیدهای زمینی عمل می کند.

مدیر اجرایی پروژه فضایی برهموس افزود: در پنج سال آینده، ما نسبت به ساخت نوع ماورای صوت این موشک نیز اقدام خواهیم کرد.

موشک های برهموس با برد ۲۹۰ کیلومتر، می توانند کلاهک معمولی تا وزن ۳۰۰ کیلوگرم را حمل کنند و انواع پرتاب از دریا و زمین این موشک با موفقیت آزمایش شده و دراختیار نیروهای زمینی و دریایی هند قرار گرفته اند.

برهموس تولید مشترکی است بین شرکت روسی (Mashinostreyenia ) و شرکت هندی( Brahmos Corp) که پیشرانه آن بر اساس موشک روسی یخونت (Yakhont) طراحی شده و سامانه هدایت کننده موشک به وسیله شرکت هندی برهموس ساخته شده است. در حال حاضر برهموس، جزو معدود موشکهای کروز در کل جهان محسوب می شود که در سرعت حیرت انگیز ۲٫۵ تا ۲٫۸ ماخ (سرعت صوت) پرواز می کند، که این مقدار، سه برابر سرعت موشک کروز آمریکایی تاماهاوک (Tomahawk) می باشد.

پروزه موشکی برهموس نام خود را از اسامی دو رود بزرگ برهماپوترا (Brahmaputra ) و مسکوا (Moskva ) برگرفته است.

آساق ** ۵۸۹**۱۵۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۰۰۸۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.