مدیرعامل بورس انرژی: فروش برق خانگی از طریق بازار بورس به صرفه نیست

در جلسه کمیسیون انرژی، نفت و محیط‌زیست اتاق ایران که با حضور مدیرعامل بورس انرژی برگزار شد، راه‌اندازی بورس انرژی، عامل شفافیت در این بازار برشمرده شد.

به گزارش خبرآنلاین، «شاپور محمدی» مدیرعامل بورس انرژی، در رابطه با راه‌اندازی بورس انرژی گفت: «زمانی که بحث ادغام وزارت نفت و نیرو مطرح شد، مقرر شد به جای تأسیس دو بورس نفت و برق به طور جداگانه، یک بورس به نام بورس انرژی ایجاد شود و بر همین اساس، در ماه‌های پایانی سال گذشته، اقدامات مربوط به راه‌اندازی بورس انرژی انجام شد تا آن‌جا که امروز سهام‌داران این بورس بیش از ۵ هزار نفر هستند که از این بین، ۲۸۰ شخص حقوقی حضور دارند و در کل ۷۸ درصد سهام این بورس را اشخاص حقوقی تشکیل می‌دهند.»
وی با بیان این‌که بورس انرژی در اروپا و بورس انرژی اتریش نمونه‌های مشابه این بورس در دنیا هستند، هدف از راه‌اندازی این بورس را ایجاد شفافیت، کشف قیمت پوشش ریسک عملکرد و امکان نقدشوندگی بالا برشمرد و توضیح داد: «این موارد در همه انواع بورس‌ها قابل دسترس است. بنابراین در راستای ایجاد یک بازار شفاف در انرژی نیز اقدام به راه‌اندازی بورس انرژی کردیم.»
محمدی یادآور شد: «از آن‌جایی که برق قابلیت ذخیره‌سازی ندارد در نتیجه دارای سیستم معاملاتی پیچیده‌ای است، در دنیا نیروگاه‌ها و شرکت‌های برق منطقه‌ای و تولیدکنندگان بزرگ در بورس انرژی حضور دارند، البته در برخی از کشورها برق خانگی نیز از طریق بازار بورس خرید‌وفروش می‌شود که چندان به صرفه نیست. اکنون در بورس انرژی ایران وزارت نیرو حضور فعالی دارد. هر چند وزارت نفت به علت برخی ملاحظات در بورس انرژی فعال نیست.»
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.