مذاکرات ایران و ۱+۵ پشت درهای بسته آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس اعلام مقام های وزارت امور خارجه روسیه، انتظار می رود دور نخست مذاکرات به ریاست سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون رییس گروه ۱+۵ به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیم ساعت به طور انجامد.

بنا بر اعلام مقام های وزارت امور خارجه روسیه، همچنین قرار است مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون پس از پایان این دور (۱۲ به وقت تهران) در جمع خبرنگاران حاضر و به پرسش ها پاسخ دهد.

پیش از این نیز اعلام شده بود که گروه های مذاکره کننده در نشست مسکو هر گونه تماس با نمایندگان رسانه های جمعی را رد کرده اند.

این موضوع، ناخشنودی ۳۰۰ خبرنگار حاضر در محل را موجب شده و ابراز می دارند که این سطح از کنترل رسانه ای را نسبت به دورهای قبلی مذاکرات در استانبول و بغداد نداشته اند.

خبرنگاران در ابتدای نشست به صورت ویدئو کنفرانس تنها تصویر جلسه را داشتند که پس از مدتی قطع شد.

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس به اضافه آلمان پیش از این چند دوره مذاکره مرتبط با برنامه هسته ای ایران را در استانبول و بغداد برگزار کرده اند.

در آخرین دور مذاکرات، گروه جمهوری اسلامی ایران بسته ای متشکل از پنج محور را به طرف مقابل ارایه داد و مقرر شد که دو طرف در نشست مسکو درباره آن با یکدیگر گفت و گو کنند.

اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آخرین تماس تلفنی خود با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تصریح کرد که در مذاکرات مسکو، بسته پیشنهادی تهران مورد بحث قرار می گیرد.

تصمیم برای برگزاری دور جدید نشست کشورمان و گروه ۱+۵ در مسکو در نشست قبلی طرفین در بغداد اتخاذ شد.

تهران در چند دور مذاکرات انجام شده براساس صلح آمیز بودن فعالیتهای صلح آمیز اتمی و اعتماد سازی خود، اعلام کرده از حقوق هسته ای خود چشم پوشی نخواهد کرد.

اروپام/۲۰۱۶**۲۲۴۰**۲۲۴۲**۵۱۸**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۸۵۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.