مراقب این کپک‌ها باشید تا کودک دلبندتان به آسم مبتلا نشوید

محبوبه عمیدی: جمعیت قابل‌توجهی از کودکان جهان از تنگی نفس رنج می‌برند؛ اما تاکنون عوامل محیطی مؤثر در ایجاد این عارضه شناخته نشده است. محققان دانشگاه سینسیناتی اولین گروهی هستند که به ارتباط مستقیم میان وجود ۳ نوع قارچ در خانه در روزهای نوزادی کودک و ابتلای او به این بیماری در خلال سال‌های کودکی اشاره می‌کنند.

به گزارش ساینس دیلی، قارچ‌های آسپرژیلوس ochraceus، آسپرژیلوس unguisو پنیسیلیومvariabile که اغلب در خانه‌هایی که بخشی از دیوارها و سقف آنها توسط نشت آب تخریب شده، دیده می‌شوند، سه گونه‌ای هستند که وجود آنها در خانه می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت تنفسی کودک در آینده باشد.

این مطالعه جمعیتی طی سال‌ها توسط محققان دانشگاه سینسیناتی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و مرکز پزشکی بیمارستان کودکان این شهر روی حدود ۳۰۰ کودک که حداقل یکی از والدین آنها مبتلا به آلرژی بوده انجام شده و پیشرفت آلرژی را روی این کودکان تا ۴ سال سالانه و پس از آن تا ۷ سالگی بررسی کرده است. همزمان آلرژن‌ها و قارچ‌های موجود در محیط خانه بررسی شده‌اند.  

کپک‌های موثر در ابتلا به آسم

این مطالعه نشان می‌دهد ۲۵درصد از کودکانی که در خطر ابتلا به تنگی نفس هستند و در محیط‌هایی زندگی می‌کنند که این سه قارچ وجود دارد، تا سن ۷ سالگی دچار تنگی نفس می‌شوند. در میان عوامل مختلف آلاینده تنها عامل خطری که می‌تواند تا این سن روی ابتلای کودکان موثر باشد وجود کپک‌ها در هنگام نوزادی این کودکان در محیط خانه است.

تینا رپونان که رهبری این تحقیق را به عهده داشته، می‌گوید: «تحقیقات علمی پیشین نشان داده‌اند که وجود کپک‌ها می‌تواند شرایط را برای افرادی که دچار تنگی نفس هستند، سخت‌تر کند؛ اما در مورد گونه‌های مؤثر و میزان وجود آنها تحقیقی صورت نگرفته است».

مطالعات رپونان و همکاران او نشان می‌دهد از میان ۳۶ گونه کپکی که می‌توانند منشاء آلودگی در محیط خانه‌ها باشند، دو گونه آسپرژیلوس و یک گونه پنیسیلیوم در افزایش احتمال ابتلا به تنگی نفس در جمعیتی که شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری‌ دارد، مؤثر است. این تحقیقات با به کارگیری ابزارهای تحلیل سطح کپک با استفاده از دی.ان.ای و اندیس وجود نسبی کپک در محیط انجام شده است.

رپونان می‌گوید: «این تحقیق به خوبی اثبات می‌کند که وجود کپک‌های خاص در محیط خانه اثر قابل‌توجهی در ابتلا به تنگی نفس و ایجاد حالت آسم در فرد دارد. باید خانه‌هایی که توسط نشت آب بخش‌هایی از آنها تخریب شده، مخصوصا در مناطقی که سطح درآمد افراد پایین‌تر است، تعمیر شده و مبارزه با حضور کپک‌هایی که عامل تنگی نفس هستند، آغاز شود. این شیوه زمانی که می‌دانیم چه گونه‌هایی را باید هدف بگیریم، به مراتب مؤثرتر عمل خواهد کرد».

 ۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.