مراکز علمی برای نجات دریاچه ارومیه مشارکت جدی کنند

سید جواد محمودی روز پنج شنبه در یک گفت و گوی خبری افزود: دولت و مسوولین استانی برای حل بحران آبی دریاچه ارومیه ضمن تصویب طرح ها و پروژه های بزرگ با اعتبارات کلان از هر گونه طرح و نظری که به نجات دریاچه ارومیه منتهی می شود استقبال می کنند.

وی اضافه کرد: برای همین منظور نیز یک همایش بین المللی برای بررسی آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در اوایل مهر ماه امسال پیش بینی شده که از محققین، کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی برای حضور در این همایش دعوت شده است.

محمودی برای برگزاری هر چه پربار این همایش از تمامی کارشناسان، جامعه علمی و دانشگاهی کشور و صاحبنظران و دوست داران محیط زیست خواست، برای برون رفت از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، نظرات و راهکارهای علمی و عملی خود را ارائه کنند.

وی کاهش متوسط بارندگی های سالانه ، استفاده بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی و سطحی در بخش کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، افزایش متوسط دما و در نتیجه تبخیر بیش از ورودی آب و احداث سدهای مخزنی را از مهمترین عوامل کاهش آب دریاچه ارومیه اعلام کرد.

وی افزود: دولت برای احیای دریاچه ارومیه پروژه های اضطراری کوتاه مدت و میان مدت را تصویب کرده که عملیات اجرایی طرح های کوتاه مدت به اتمام رسیده و پروژه های میان مدت نیز در دست اتمام است.

محمودی یادآور شد: بر اساس مصوبات دولت، سد سازی و توسعه اراضی کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه متوقف شده و برای انتقال آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه از سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه ها هزینه شده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: ‌با اقدامات اولیه ای که در حوضه آبریز این دریاچه انجام داده ایم توانستیم میزان آب ورودی به دریاچه را در سال جاری به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب افزایش دهیم که با این اقدام به نحو قابل ملاحظه ای از کاهش ارتفاع آب دریاچه پیشگیری شده است.

سید جواد محمودی با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در پیشبرد برنامه های علاج بخشی دریاچه ارومیه افزود: اعطای تسهیلات بانکی برای ‌اجرای طرح آبیاری تحت فشار و آغاز طرح تحویل حجمی آب در ۱۰ هزار هکتار از اراضی دشت زرینه رود میاندوآب از جمله طرح های در دست اجرا در آذربایجان غربی می باشد.

دریاچه ارومیه با پنج هزار کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین پهنه آبی فلات ایران است که از حدود ۲۰ سال پیش به دلایل تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و عوامل انسانی، ارتفاع آب آن افزون بر پنج متر نسبت به متوسط طولانی مدت کاهش یافته است.

بر اثر کاهش ارتفاع سطح آب و شوری بیش از حد ، حیات ‘ آرتمیا ‘ تنها موجود زنده این دریاچه با خطر جدی روبرو شده و زیستگاه های حیات وحش در سواحل و جزایر این دریاچه نیز مختل و یا از بین رفته است.

از ۱۰۲ جزیره این دریاچه ۹ جزیره دارای وسعت نسبتا زیادی هستند که در زمان حاضر تمام آنها به خشکی متصل شده اند.

۵۸۳/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۳۷۰۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.