مرخصی زایمان سه ساله می شود؟

اکنون رییس مرکز امور زنان‌ و خانواده ریاست جمهوری خبر از سه سال شدن مرخصی زایمان داده است. چیزی که به نظر کمی دور از ذهن می رسد. چه اینکه دولت تا پیش از این با افزایش سه تا شش ماهه مرخصی زایمان هم، به دلیل بار مالی بالای آن، موافق نبود.

خبرآنلاین: افزایش مرخصی زایمان برای زنان شاغل از جمله وعده هایی است که در چند سال گذشته دولت داده است. اما هنوز به نتیجه ای نرسیده.

اکنون رییس مرکز امور زنان‌ و خانواده ریاست جمهوری خبر از سه سال شدن مرخصی زایمان داده است. چیزی که به نظر کمی دور از ذهن می رسد. چه اینکه دولت تا پیش از این با افزایش سه تا شش ماهه مرخصی زایمان هم، به دلیل بار مالی بالای آن، موافق نبود.

ضمن اینکه تجربه مرخصی زایمان به زنان به مدت سه سال، تاکنون در هیچ کشوری تجربه نشده است. عمده کشورهای پیشرو  در این زمینه، نهایتا ۲۴ ماه مرخصی زایمان برای مادران قائل شده اند و البته چند ماه مرخصی هم برای پدران در نظر گرفته اند.

با این حال مریم مجتهد‌زاده، چنین خبری به ایسنا داده است. به گفته او دولت با مرخصی سه ساله زایمان زنان شاغل و اضافه شدن سه سال به سن استخدام مادران جوان مخالف نیست: “این امور به زودی به تصویب می‌رسند.”

این درحالی است که هاجر تحریری‌نیک‌صفت، معاون معاونت راهبردی منابع انسانی ریاست جمهوری دراین باره به خبرآنلاین گفته است: “طبق برنامه ریزی ها، قرار بر این شده است که مرخصی زایمان برای مادران به ۹ ماه افزایش پیدا کند. ضمن اینکه پدران هم ۱۰ روز مرخصی با حقوق می گیرند.”

به گفته او پس از ۹ ماه هم به مادران به مدت ۳ ماه هر روز دو ساعت مرخصی شیر دهی تعلق می گیرد و پس از ان تا دو سالگی کودک، هر روز یک ساعت مرخصی شیردهی پیش بینی شده است.

با این حال مجتهدزاده، زمان مرخصی زایمان را سه سال اعلام کرده است. او همچنین از پرداخت حق عائله‌مندی به دختران سرپرست خانوار خبر داد و گفت: این امر مصوب شده و در دستگاه‌های مختلف در حال اجراست.

به گفته رییس مرکز امور زنان‌ و خانواده ریاست جمهوری. لایحه «تامین امنیت زنان در خانواده» تدوین شده است. او همچنین گفت: “زنانی که مشمول قانون کار می‌شوند می‌توانند در طی دوران بارداری محل خدمت و کار خود را جابه‌جا کنند و پس از پایان این دوران به محل کار سابق خود بازگردند و کارفرمایان هم موظف به اجرای این مصوبه هستند.”


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. الهام نورد:

    عالی است اگر چنین اقدامی صورت پذیرد بانوانبا خیال آسوده وراحت فرزند میآورند چون رها کرن نوزاد ۹ ماهه وآمدن سرکار خیلی سخت هم برای کودک وهم مادر زیرا حتی مادرانی که کسی را دارند که فرزندشان را نگه دارند بازهم در مضیقه هستند وعذاب میکشند .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.