مردم دوست دارند سیاستمدار زیبا ببینند

جام جم آنلاین: دکتر کمال سید فروتن، رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران معتقد است که یک سیاستمدار مانند دیگر انسان‌ها حق دارد عمل جراحی زیبایی انجام دهد و این امر باید کم‌کم جا بیفتد که سیاستمداران نیز حق دارند خودشان را به دست جراحان بسپارند تا چهره معقول‌تری داشته باشند.

آقای دکتر، به نظر شما این‌که یک سیاستمدار عمل جراحی زیبایی انجام دهد کار اشتباهی است؟

یک سیاستمدار انسان است و غیر از مواقعی که در بخش سیاسی فعال است، یک زندگی معمولی دارد و طبعا دوست دارد از زندگی عادی‌اش لذت ببرد، بنابراین با آدم‌های عادی فرقی ندارد. اما همین سیاستمدار وقتی بخواهد یک عمل جراحی زیبایی انجام دهد مردم و رسانه‌ها واکنش منفی نشان می‌دهند در حالی که عمل حراجی وی ماهیتا تفاوتی با عمل جراحی مردم عادی ندارد.

اما نمی‌توان انکار کرد که این امر توسط جامعه پذیرفته نمی‌شود و واکنش‌های زیادی به دنبال دارد.

شاید در ایران این‌گونه باشد، اما در دنیا امروز این مشکل برطرف شده است و مردم به عمل جراحی سیاستمداران واکنش منفی نشان نمی‌دهند. البته در ایران هم این تابو در حال شکستن است. حتی مردم عادی هم قبلا وقتی می‌خواستند عمل جراحی زیبایی انجام دهند سعی می‌کردند کسی نفهمد. امروزه اما این‌طور نیست و هر کس که می‌خواهد عمل جراحی انجام دهد راحت این موضوع را اعلام می‌کند و همه در جریان قرار می‌گیرند که البته این خیلی خوب نیست و نمی‌توان آن را به فال نیک گرفت.

یعنی در گذشته مردم از اعلام این‌که می‌خواهند عمل زیبایی انجام دهند ابا داشتند؟

بله، در گذشته کسانی که برای جراحی مراجعه می‌کردند بر این تاکید می‌کردند که حتی کوچک‌ترین علامتی نباشد که به واسطه آن مشخص شود عمل کرده‌اند. اما مردم امروز خیلی دنبال این نیستند که کسی نفهمد و بیشتر دوست دارند که مردم بفهمند که آنها یک عمل جراحی زیبایی داشته‌اند.

چرا نسبت به انجام جراحی زیبایی توسط سیاستمداران این قدر حس دافعه وجود دارد؟

از قدیم این‌طور بوده که نسبت به تغییر در چهره سیاستمداران حس دافعه از جانب مردم وجود داشته است، در عین حال سیاستمداران دوست دارند بگویند چهره‌شان از ابتدا به همین شکل بوده و به خاطر جراحی نیست که به این شکل درآمده‌اند، اما در این میان مشکلات سیاستمداران نسبت به مردم عادی مقداری بیشتر است، به این دلیل که آنها به طور مداوم در معرض دید افکار عمومی قرار دارند و دائما مورد سوال قرار می‌گیرند. آنها در ارتباطات زیادی درگیر هستند، خبرنگاران هم که همیشه به دنبال مواردی در زندگی این افراد هستند که تیتر روزنامه‌ها کنند.

یعنی ترس از رسانه موجب پنهان کاری است؟

بله، یکی از اصلی‌ترین دلایل مخفی‌کاری سیاستمداران این است که نمی‌خواهند اسمشان به دلیل انجام عمل جراحی زیبایی مطرح شود. اگر یک فرد عادی، بینی اش را عمل کند هیچ روزنامه‌ای این خبر را چاپ نمی‌کند، اما اگر یک سیاستمدار این کار را انجام دهد حتما به طور حداکثری در رسانه‌ها پوشش داده می‌شود. به هر حال تغییرات ظاهری سیاستمداران از نظر خبرنگاران و رسانه‌ها نمی‌تواند پنهان باشد.

دلیل گرایش سیاستمداران به انجام عمل جراحی زیبایی را چه چیزی می‌دانید؟

مسلما یک چهره زیبا بیش از یک چهره نازیبا مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، قطعا یک شهروند دوست دارد زمانی که تلویزیون را روشن می‌کند چهره یک سیاستمدار زیبا را ببیند و دوست ندارد یک فرد بدقیافه را ببیند. چهره حتی در رای‌آوری یک نامزد در انتخابات هم موثر است.

یعنی انجام عمل جراحی زیبایی برای تمام چهره‌هایی که ایرادی دارند، ضروری است؟

یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که بعضی از قسمت‌های صورت همچون یک بینی بزرگ، می‌تواند به مشخصه یک فرد تبدیل شود، مثلا ممکن است یک فرد در میان مردم به بینی بزرگش معروف باشد و به قول معروف مردم با همان جزئیات و مشخصات، چهره او را به رسمیت شناخته باشند. در چنین مواقعی، فرد اگر بینی خود را عمل کند، از آن شخصیت آشنای دیگران بیرون می‌آید. در جامعه ما این‌گونه افراد زیاد هستند، حتی می‌توان گفت بعضی وقت‌ها یک چهره نازیبا برای فرد محبوبیت به دنبال دارد.

باوری که وجود دارد این است که انجام جراحی زیبایی توسط سیاستمداران هزینه بیشتر نسبت به مردم عادی دارد. این ادعا درست است؟

به اعتقاد من فرقی ندارد، من به شما می‌گویم که اگر بخواهیم فرد معروفی را عمل کنیم، حتی تخفیف خاصی را در نظر می‌گیریم. عمل کردن یک شخصیت معروف خودش یک تبلیغ برای جراح است. لذا چنین عمل‌هایی از سوی جراح هزینه بیشتری به دنبال ندارد، تنها ممکن است هزینه بیمارستان برای این افراد فرق کند.

آیا تا به حال در میان سیاستمداران ایرانی هم داشتیم کسی را که اقدام به علم جراحی زیبایی کرده باشد؟

بله، در کشور سیاستمداری را داشته‌ایم که برای بعضی از کارهای زیبایی مراجعه کرده است.

آیا او هم از عواقب آشکار شدن تغییرات ظاهری‌اش بیم داشت؟

ببینید، کسی که در سن سیاستمداری یعنی ۴۰ سال به‌بالاست، مدت‌هاست با این چهره خودش در میان مردم شناخته شده و اگر کوچک‌ترین تغییری در چهره‌اش ایجاد شود همه این را می‌فهمند بنابراین گمان نمی‌کنم که خیلی برای فرد مهم باشد که بقیه بفهمند عمل زیبایی انجام داده است، چرا که می‌خواهد این کار را انجام دهد تا برای افرادی که دائما وی را می‌بینند، چهره‌ای مقبول‌تر داشته باشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.