مردم سوییس در یک همه پرسی با سه موضوع پیشنهادی مخالفت کردند

به گزارش ایرنا، یکی از موضوعاتی که در خصوص آن همه پرسی برگزار شد، طرحی موسوم به حذف حق انتخاب پزشک بود.

بر اساس این طرح، بیماران فقط می بایست در مراکز درمانی خود را مداوا کنند و حق انتخاب پزشک با خود آنها نیست که این موضوع با ۷۶ درصد آرا رد شد.

دولت با این کار می خواست هزینه درمان و بهداشت را کاهش دهد، ولی رای دهندگان سوییسی با آن مخالفت کردند.

احزاب چپ سوییس نیز از زمان ارائه این پیشنهاد، با آن مخالف بوده و از رای دهندگان خواسته بودند تا آن را در همه پرسی رد کنند.

موضوع دیگری نیز که درباره آن همه پرسی برگزار شد، تخفیف های مالیاتی را برای افرادی پیش بینی می کرد که می خواهند خانه شخصی بسازند که البته این پیشنهاد نیز با ۶۸ممیز ۹ درصد از سوی رای دهندگان رد شد.

رد این پیشنهاد بسیار شگفت انگیز بود، زیرا در نظر سنجی هایی که اخیرا درباره آن صورت گرفته بود نشان می داد که اکثریتی موافق آن هستند.

ناظران بر این عقیده اند که علت شکست این طرح آن است که اکثریت در سوییس در خانه های اجاره ای زندگی می کنند و به همین خاطر نیز چندان علاقه ای نداشته اند که برای یک اقلیتی که می توانند خانه شخصی بسازند، امتیازات ویژه ای را قائل شوند.

موضوع سومی که درباره آن همه پرسی صورت گرفت، پیشنهاد سازمان سوییس مستقل و بیطرف ( آنوس) که زیر مجموعه حزب راستگرای مردم است، بود.

این سازمان خواهان آن شده بود که هر قراردادی که با خارج امضا می شود، بطورخودکار به همه پرسی گذاشته شود. دولت فدرال و همه احزاب به استثنای حزب مردم مخالف این پیشنهاد بودند و از رای دهندگان می خواستند تا آن را رد کنند.

رای دهندگان سوییسی این پیشنهاد را با ۷۵ ممیز ۲ درصد رد کردند. این یک شکست بزرگ برای حزب راستگرای مردم بود.

اروپام ۱۳۴۴**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۰۷۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.